۰

تخفیف‌های روزانه 👈

کلیکر گربه و کاربردهای آن

 

اغلب افراد تصور می‌کنند که گربه‌ها تربیت‌پذیر نیستند و از صاحبانشان حرف‌شنوی ندارند اما این موضوع به‌هیچ‌وجه درست نیست و این حیوانات دوست‌داشتنی، بسیار باهوش و آموزش پذیر می‌باشند. 


گربه‌ها معمولاً توسط سیگنال‌های غیرکلامی و ابزارهای مخصوص تربیت می‌شوند نه با دستوراتی که ما با زبانمان به آن‌ها آموزش می‌دهیم. شاید دیده باشید که هر وقت صدای باز کردن در قوطی یا صدای ریختن خوراکی در ظرفشان را می‌شنوند، متوجه می‌شوند که خبرهای خوبی درراه است و خیلی زود به کنار شما می‌آیند. درواقع، این حیوان یاد گرفته که سیگنالی مثل صدای‌ باز کردن در قوطی، با خوراکی ارتباط دارد و اگر در مواقعی که این صدا را می‌شنود پیش شما بیاید، حتماً از شما پاداش و یا خوراکی دریافت می‌کند. برای تربیت گربه‌ها نیز باید چنین کاری کرد و از همین عکس‌العمل‌های غریزی آن‌ها استفاده کرد.


 در این مطلب قصد داریم تا به معرفی کلیکر گربه و کاربردهای آن بپردازیم. لطفاً تا انتهای این مطلب، همراه ما باشید: 

 

 

معرفی کلیکر گربه:


برخلاف تصور بسیاری از مردم، گربه‌ها حیوانات بسیار تربیت‌پذیری هستند و برای تربیت مناسب آن‌ها، تنها لازم است که از لوازم خاصی بهره بگیرید. کلیکر گربه یکی از این ابزارها است که با فشردن دکمه آن صدای خاصی تولید می‌شود و این صدا، نقش مهمی در آموزش گربه‌ها دارد. کلیکر وسیله‌ کوچکی است که می‌توان با استفاده از آن، میزان تمایل گربه به غذا خوردن زیاد را از بین برد و او را به انجام دادن فعالیت مدنظر، تشویق کرد.


کلیکر و تربیت آسان گربه‌ها:


هنگامی‌که از کلیکر استفاده می‌کنید، گربه شما متوجه می‌شود که باید کاری انجام بدهد و مجبور به فکر کردن می‌شود. صدای کلیکر به گربه آموزش می‌دهد که وقت انجام کاری رسیده است و این حیوان با شنیدن صدای مذکور، متوجه می‌شود که کار درستی انجام داده و باید تشویق شود. درنتیجه، گربه شما تلاش می‌کند تا دوباره این کار را انجام بدهد تا تشویقی دریافت نماید. کلیکر باعث می‌شود که حیوان شما، از انجام کارهای بد دور شود و تمام فکرش را روی انجام دادن کارهای خوب متمرکز کند. 

 

 

انواع آموزش گربه با کمک کلیکر:


آموزش‌ دادن به گربه از طریق کلیکر، تنها محدود به کنترل غذا خوردن و پرهیز از کارهای نامناسب نمی‌شود و با کمک این وسیله، می‌توان آموزش‌های متنوعی را برای گربه در نظر گرفت. در ادامه به انواع آموزش گربه با استفاده از کلیکر خواهیم پرداخت:


1. لمس کردن:
لمس کردن دست، یکی از ساده‌ترین انواع آموزش به گربه‌ها است. وقتی گربه‌ شما بینی‌اش را به دستان شما می‌زند، با کلیکر صدایی دربیاورید و به او پاداش بدهید؛ سپس دستتان را کمی تکان دهید تا گربه مجبور شود حرکت کند و به سمت شما برگردد. برای این‌که گربه این آموزش را یاد بگیرد، باید چندین بار این کار را تکرار کنید و به او پاداش دهید. گربه شما با انجام این تمرین یاد می‌گیرد که با شنیدن صدای کلیکر، باید پیش شما بیاید و دستتان را لمس کند تا پاداش دریافت نماید.

 

2. نشستن:
با استفاده از این تکنیک، می‌توانید نشستن را به گربه آموزش دهید. به‌عنوان‌مثال: می‌توانید غذا یا پاداش روزانه‌اش را روی سرش نگه‌دارید و بعد آن را به سمت دم او حرکت دهید تا گربه حالتی مشابه به نشستن را تمرین کند. بعد از نشستن گربه، دکمه کلیکر را فشار دهید و همزمان با صدای آن، جایزه حیوان را به او بدهید. حتی می‌توانید در هنگام این کار، از کلمه "بنشین" استفاده کنید تا گربه به این کلمه عادت نماید. انجام چنین کاری، باعث برقراری ارتباط ذهنی گربه با کلمه بنشین، صدای کلیکر و جایزه می‌گردد و باعث می‌شود که گربه در آینده، بدون نیاز به کلیکر و فقط با گفتن کلمه بنشین، بنشیند. 


3. های فایو:
آموزش دادن بزن قدش یا همان های فایو کردن، یکی از سخت‌ترین انواع آموزش برای گربه‌ها محسوب می‌شود. برای آموزش این کار به گربه، باید دستتان را به همراه پاداش روی سر گربه نگه‌دارید تا حیوان خانگی شما برای دریافت جایزه تلاش کند، دستش را به سمت پاداش بالا بیاورد و آن را از دست شما بگیرد. هنگامی‌که گربه موفق به انجام چنین کاری شد، بر روی دکمه کلیکر کلیک کنید و همزمان با صدای آن، پاداش را به گربه بدهید. پس‌از‌آن هر بار که برای چنین کاری اقدام می‌کنید، کلمه "بزن قدش" را برای گربه تکرار کنید تا به‌مرورزمان به این آموزش عادت نماید.

 

 

4. پریدن از ارتفاع:
در این نوع از آموزش، می‌توانید به گربه آموزش دهید تا به سمت بالا بپرد یا روی سطح بلندی مانند: میز و صندلی بیاید و آن را با پنجه‌هایش لمس کند و پس از این‌که گربه موفق به انجام این کار شد، به او پاداش دهید. هنگامی‌که گربه با آموزش اولیه این فرمان آشنا شد، می‌توانید پاداش را روی سطح بلندی بگذارید و کلمه "بپر" را خطاب به گربه استفاده نمایید. در چنین شرایطی، گربه قطعاً برای دریافت پاداش می‌پرد و شما باید بلافاصله روی دکمه کلیکر کنید و پاداشش را به او بدهید.


5. پریدن داخل حلقه:
برای انجام این آموزش پرانرژی و بانشاط، باید گربه را به سمت حلقه‌ای که در دستانتان دارید، هدایت نمایید. در ابتدای این آموزش، بابت راه رفتن گربه از درون حلقه به او پاداش دهید. برای این کار، حلقه را با ارتفاع کمی نسبت به زمین نگه‌دارید و با گفتن کلمه "حلقه"، او را به عبور از درون حلقه تشویق نمایید. پس از عبور گربه از حلقه، پاداش دادن به او را فراموش نکنید. به‌مرورزمان گربه می‌آموزد که سریع‌تر از حلقه عبور کند یا با افزایش ارتفاع حلقه، با پرش از درون آن عبور نماید.

 

از چه لوازمی می‌توان به جای کلیکر استفاده کرد؟


شما می‌توانید از لوازم و صداهای دیگری نیز برای آموزش دادن به گربه‌ها کمک بگیرید. به‌عنوان‌مثال: صدای ضربه خودکار بر روی میز، توجه بسیاری از گربه‌ها را جلب می‌کند و ممکن است گربه شما به صدای صوت یا سایر صداهایی که از طریق دهانتان تولید می‌کنید نیز واکنش نشان دهد. البته باید در انتخاب این صداها، دقت زیادی داشته باشید زیرا ممکن است گربه‌ها با شنیدن صداهای معمولی گیج شوند. به‌عنوان‌مثال: اگر قصد دارید با سوت زدن توجه گربه را جلب کنید، ممکن است که حیوان دلبندتان صدای سوت شما را با صدای پرندگان یا دزدگیر ماشین اشتباه بگیرد. در چنین شرایطی، احتمالاً گربه به سمت شما می‌آید اما متوجه می‌شود که خبری از پاداش نیست.

 

 

نکته قابل‌توجه درباره پاداش دادن به گربه‌ها این است که پاداش آن‌ها همیشه نباید خوراکی باشند زیرا این حیوانات، گاهی اوقات اسباب‌بازی را به خوراکی ترجیح می‌دهند. در هنگام ارائه اسباب‌بازی به گربه باید علاوه بر حفظ انگیزه و هیجان، به ایجاد حس جذابیت و تازگی نیز توجه داشته باشید. اگر پاداشی که برای گربه در نظر گرفته‌اید خوراکی است، باید تعادل را در ارائه آن به گربه رعایت کنید زیرا ارائه خوراکی زیاد به گربه، ممکن است رژیم غذایی او را مختل کند یا احتمال دارد سیر شود و دیگر به پاداش‌ها اهمیت ندهد. بنابراین هنگام ارائه خوراکی به‌عنوان پاداش، در نظر گرفتن تکه‌ای کوچک به‌اندازه نوک انگشت برای گربه کفایت می‌کند. 


مزایای استفاده از کلیکر برای آموزش گربه‌ها:


•    تأثیرگذاری مثبت در آموزش سریع به گربه
•    عدم نیاز به آموزش برای استفاده از کلیکر
•    قابلیت سفارش به‌صورت آنلاین
•    قیمت اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه

 

قیمت کلیکر گربه:


قیمت کلیکر گربه، به عوامل مختلفی مانند: جنس و اندازه آن بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال: کلیکر‌های فلزی، قیمت بالاتری نسبت به کلیکرهای پلاستیکی دارند. این وسیله کاربردی، قیمت مشخصی ندارد که دلیل آن، تنوع بالای مدل‌های آن می‌باشد و شما می‌توانید هر مدل کلیکری را مطابق با سلیقه شخصی از فروشگاه‌های حیوانات خانگی تهیه نمایید. به‌طورکلی، قیمت کلیکر گربه به شکل، مدل، سایز و جنس آن ارتباط دارد. 

 

 

سخن آخر:


همان‌طور که در این مقاله خواندید، کلیکر وسیله سودمندی برای ارائه آموزش‌های متنوع به گربه‌ها می‌باشد و هدف از فشردن دکمه کلیکر، این است که گربه متوجه شود شما چه رفتاری را دوست دارید و برای انجام آن به او پاداش می‌دهید. نکته مهمی که در خصوص این وسیله باید در نظر داشته باشید این است که صدای کلیکر باید کاملاً همزمان با رفتار گربه باشد تا حیوان شما به‌مرورزمان به آموزش مدنظرتان عادت نماید.  
 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش