۰

تخفیف‌های روزانه 👈

فواید ماست برای گربه ها


در این مقاله، به بررسی تغذیه مناسب برای گربه‌ها و نقش ماست در جلوگیری از بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی این حیوانات پرداخته‌شده است. ماست به‌عنوان یکی از مواد مغذی، می‌تواند به حفظ سلامت گربه‌ها کمک کرده و از ایجاد برخی بیماری‌ها در آن‌ها جلوگیری نماید.


استفاده از ماست برای گربه ها:


گربه‌های بالغ به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند و مصرف این ماده برای آن‌ها، ممکن است منجر به ایجاد مشکلات گوارشی در این حیوانات منجر شود. دلیل این حساسیت، کاهش میزان آنزیم هضم لاکتوز است که با رشد گربه‌ها رخ می‌دهد. بنابراین با افزایش سن گربه‌ها، توانایی هضم لاکتوز در آن‌ها کاهش می‌یابد و مصرف شیر ممکن است مشکلاتی را برایشان ایجاد نماید. در همین راستا، استفاده از ماست می‌تواند جایگزین مناسبی برای شیر باشد.

 

ماست نسبت به شیر، حاوی مقدار لاکتوز کمتری است که این ماده غذایی را به گزینه‌ای مناسب برای تغذیه گربه‌ها تبدیل می‌کند. از سوی دیگر، ماست دارای مواد سودمندی مانند: پروتئین، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، ویتامین ب 2 و ویتامین ب 12 می‌باشد و باکتری‌های موجود در آن، به بهبود سلامت دستگاه گوارش گربه کمک می‌کنند. برای اطمینان از واکنش گربه به لاکتوز، می‌توانید مقدار کمی از ماست را به او ارائه دهید و واکنشش به آن را مشاهده نمایید. توصیه می‌شود در صورت بروز حساسیت یا مشکلات گوارشی، با دامپزشک مشورت کنید.

 


آیا گربه ها به خوردن ماست علاقه دارند؟


ماست دارای بافت صاف و نرمی می‌باشد و طعم و بوی جذابی برای گربه‌ها دارد و توجه آن‌ها را جلب می‌کند اما میزان علاقه این حیوانات به ماست متغیر است و برخی از گربه‌ها علاقه‌ای به خوردن آن ندارند. علاوه بر این، طعم ماست نیز نقش پررنگی در علاقه گربه‌ها به این ماده غذایی دارد؛ برخی از آن‌ها ماست‌ طعم دار را به ماست ساده ترجیح می‌دهند و برخی دیگر، تفاوت طعم این دو نوع ماست را احساس نمی‌کنند.

 

ماست‌های طعم دار معمولاً شامل: قند یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی به همراه مواد افزودنی هستند و به همین دلیل، توجه برخی گربه‌ها را جلب می‌نمایند.  استفاده از ماست به میزان مناسب و بدون افزودنی‌های مضر، می‌تواند برای سلامت گربه‌ها مفید باشد اما باید به این نکته توجه داشت که وجود قند بیش‌از‌حد و شیرین‌کننده‌های مصنوعی در ماست، ممکن است برای سلامتی این حیوانات جذاب زیان‌آور باشد. 


فواید ماست برای گربه ها:


ماست به‌عنوان منبعی غنی از کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین B شناخته می‌شود که نه تنها برای انسان‌ها بلکه برای گربه‌ها نیز مفید است. ترکیبات موجود در این ماده غذایی به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و دستگاه گوارش گربه‌ها کمک می‌کنند و باکتری‌های مفید موجود در ماست نیز به بهبود وضعیت گوارشی و جلوگیری از بیماری‌های لثه و دندان کمک می‌نمایند. مصرف ماست می‌تواند برای مشکلاتی مانند گلوله مویی گربه مفید باشد و به علت وجود پروبیوتیک در آن، ممکن است در مقابله با عوارض جانبی آنتی‌بیوتیک‌ها کمک کند.

 

درصورتی‌که گربه شما دچار بی‌اشتهایی شود، استفاده از ماست می‌تواند به‌عنوان ترغیب‌کننده اشتها عمل نماید و به کنترل آلرژی‌ها کمک کند. اگر مصرف ماست تغییری در وضعیت گربه ایجاد نکرد یا حتی اوضاع را برای او بدتر نمود، توصیه می‌شود که به دامپزشک مراجعه نمایید زیرا ممکن است مشکلی اساسی وجود داشته باشد. همچنین اگر قصد استفاده از ماست برای گربه دلبندتان را دارید، باید میزان کمی از آن را در نظر بگیرید زیرا مصرف بیش‌ازحد این ماده غذایی، ممکن است به دستگاه گوارش حیوان آسیب برساند.

 

 


آیا بچه گربه می تواند ماست بخورد؟


بچه‌گربه‌ها دارای آنزیم تجزیه‌کننده لاکتوز می‌باشند و به همین دلیل، لبنیات را بهتر از گربه‌های بالغ هضم می‌کنند. این آنزیم به بچه‌گربه‌ها کمک می‌نماید تا لاکتوز موجود در شیر مادر را به خوبی هضم کنند. با وجود این‌که بچه‌گربه‌ها مشکلی با مصرف ماست یا لبنیات ندارند اما توصیه می‌شود که این مواد غذایی را به‌صورت محدود برای آن‌ها استفاده کنید.

 

استفاده بیش‌ازحد از ماست یا لبنیات برای بچه‌گربه‌ها، ممکن است به دستگاه گوارش حساس این حیوانات زیبا آسیب بزند و مشکلاتی مانند: اسهال یا تهوع را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. همچنین در مواقعی که  گربه به لاکتوز حساسیت نشان می‌دهد یا با مشکلات گوارشی مواجه شده، بهتر است که از مصرف ماست و لبنیات برای او خودداری نموده و در صورت نیاز با دامپزشک مشورت کنید.


غذاهای مفید برای گربه ها:


اضافه کردن تنوع به رژیم غذایی گربه با استفاده از مؤلفه‌های طبیعی و خانگی، می‌تواند برای سلامتی او مفید باشد. در ادامه، لیستی از مفیدترین غذاها برای گربه‌ها که می‌توانید به‌عنوان جایگزین غذاهای خشک برای آن‌ها استفاده کنید را به حضورتان معرفی می‌نماییم: 


1. گوشت مرغ پخته (ترجیحاً سینه مرغ آب‌پز شده)
2. گوشت راسته گوساله (پخته‌شده)
3. گوشت اردک پخته
4. گوشت بوقلمون پخته
5. ماهی سفید پخته
6. گوشت گوسفند پخته
7. ماهی سالمون پخته
8. تخم‌مرغ آب‌پز
9. شیر بدون لاکتوز
10. ماست پروبیوتیک و بدون لاکتوز
11. پای مرغ آب‌پز شده (بااحتیاط و به میزان متناسب با وضعیت جسمانی گربه)


از سوی دیگر، سبزی‌ها نیز می‌توانند به‌عنوان تنوع به رژیم غذایی گربه‌ها اضافه شوند. مهم‌ترین سبزی‌های مناسب برای گربه‌ها، به شرح زیر می‌باشند: 


1. نخودفرنگی
2. کلم بروکلی
3. کدوسبز (مسما)
4. کدوحلوایی
5. اسفناج
6. هویج
7. خیار
8. لوبیا سبز
9. مارچوبه
10. آلوئه ورا
11. زیتون
12. سیب
13. موز
14. بلوبری
15. طالبی
16. هندوانه
17. خربزه

 

 

گربه‌ها به‌طور طبیعی گوشت‌خوار هستند و باید منابع حیوانی را در رژیم غذایی آن‌ها در نظر گرفت اما گاهی اوقات می‌توان با استفاده از غلات تغذیه متنوع‌تری را برای این حیوانات فراهم نمود. مهم‌ترین غلاتی که می‌توانید به میزان محدود در رژیم غذایی گربه‌ها استفاده کنید، عبارت‌اند‌ از: 


1. جو
2. نان (ترجیحاً بدون گلوتن)
3. برنج قهوه‌ای
4. جو دوسر
5. ارزن
6. کینوا


مصرف این غلات برای گربه‌ها مانعی ندارد اما به دلیل این‌که اغلب روی خوشی به آن‌ها نشان نمی‌دهند، بهتر است که با گوشت و سایر موادی که گربه دوست دارد، به مقدار کمی ترکیب شوند.


غذاهای نامناسب برای گربه‌ها:


1. تخم‌مرغ خام (تخم‌مرغ آب‌پز اشکالی ندارد اما تخم‌مرغ خام برای گربه مضر است.)
2. شیر (ارائه شیر بدون لاکتوز به گربه مانعی ندارد.)
3. پیاز (پیاز در هر دو حالت پخته یا خام، برای گربه مضر است.)
4. سیر (سیر در هر دو حالت پخته یا خام، برای گربه مضر است.)
5. ماهی خام (مصرف ماهی پخته هیچ اشکالی ندارد.)
6. گوشت خام 
7. قارچ
8. پیازچه
9. شکر
10. الکل
11. کافئین
12. قهوه
13. چای
14. تنباکو
15. شکلات
16. شیر خشک نوزاد انسان
17. غذای خشک سگ
18. نوشیدنی‌های انرژی‌زا
19. دوغ
20. انگور
21. کشمش
22. کره بادام‌زمینی
23. زایلاتول
24. مخمر خمیر
25. برگ رباب
26. دمبه
27. استخوان
28. خرمالو

 

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش