۰

تخفیف‌های روزانه 👈

فواید نگهداری از سگ


نگهداری از حیوان خانگی به‌ویژه سگ، دارای فواید چشمگیری است که باید به آن توجه نمود. این فواید شامل اثرات مثبت بر سلامت روانی و فیزیکی انسان، مانند: کاهش استرس، افزایش فعالیت‌های ورزشی و همچنین ایجاد ارتباط عمیق با این حیوانات می‌شود.

 

نگهداری از سگ می‌تواند به تقویت مسئولیت‌پذیری و آموزش فردی کمک کرده و حتی به اجتماع نیز کمک کند. به‌عنوان‌مثال: برخی از سگ‌ها می‌توانند به‌عنوان سگ‌های نگهبان یا برای کمک به افراد با نیازهای ویژه در جامعه مفید باشند. همچنین، حضور سگ می‌تواند فرصت برقراری ارتباطات اجتماعی برای مالکان را فراهم کند و باعث افزایش فعالیت‌های اجتماعی آن‌ها شود. ازاین‌رو، تعادل میان مضرات و فواید نگهداری سگ در خانه، می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد که با در نظر گرفتن و توجه به هر دو جنبه، می‌توان تصمیمی منطقی و مفید در این زمینه اتخاذ کرد. در این مقاله قصد داریم تا فواید فراوان نگهداری از سگ را به حضورتان تقدیم نماییم. همراه ما باشید:


فواید نگهداری سگ خانگی:

 

سگ‌ها نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها دارند. آن‌ها به‌عنوان هم‌نشینان و دوستان وفادار ما، دارای ارزش فراوانی هستند. همچنین، نقش بسیار مؤثری در بهبود سلامت روانی و جسمی ما دارند. داشتن سگ می‌تواند فواید زیادی را برای صاحبانش به همراه داشته باشد. ارتباط نزدیک با سگ می‌تواند به‌عنوان راه‌حلی برای بهبود سلامت روانی ما عمل کند. این ارتباط با سگ‌ها می‌تواند برای ما آرامش و احساس امنیت فراهم کند و به ما کمک کند تا با استرس و نگرانی‌های روزانه مقابله کنیم. به‌علاوه، فعالیت‌هایی که با سگ‌ها انجام می‌دهیم؛ مثل: پیاده‌روی یا بازی، می‌تواند به بهبود فعالیت بدنی ما کمک کند و برای سلامت جسمی‌مان مفید باشد. در ادامه مقاله، به مهم‌ترین فواید نگهداری از سگ‌ها می‌پردازیم:


1. سلامت روح و روان:


سگ‌ها توانایی‌هایی دارند که برای سلامت روانی ما انسان‌ها بسیار مفید می‌باشند. آن‌ها نه تنها به‌عنوان هم‌نشینان ما بلکه به‌عنوان منبع آرامش و تسکین در مواجهه با استرس و اضطراب مؤثر هستند. نکته جالب این است که نوازش کردن سگ‌ها، می‌تواند بهبود تعداد ضربان قلب و عمق تنفس را به همراه داشته باشد. این نکته نشان می‌دهد که فعالیت‌های زیادی که با سگ‌ها داریم، می‌تواند به‌طور فیزیولوژیک تأثیرات مثبتی روی سلامت ما داشته باشند.

 

همچنین ارتباط نزدیک با سگ‌ها، به ما کمک می‌کند تا احساس امنیت و عزت‌نفس بیشتری داشته باشیم. این امر می‌تواند افراد را در ایجاد اعتمادبه‌نفس بیشتر و حتی در روابط اجتماعی بهتر یاری کند. به نظر می‌رسد که نگهداری از سگ نه تنها ارتباطی عمیق و ویژه‌ای با حیوان خانگی ایجاد می‌کند بلکه تأثیرات بسیار مثبت و ماندگاری بر روی روحیه و رفاه روانی ما دارد.

 


2. افزایش احساس امنیت:


سگ‌ها به‌عنوان نگهبان، می‌توانند مشابه سیستم امنیتی فوق‌العاده عمل نمایند. ارتباط نزدیک با مالکان و حساسیت به بوها و صداهای ناشناخته، آن‌ها را به ابزار امنیتی بسیار قدرتمندی تبدیل می‌کند. همچنین حضور سگ نگهبان می‌تواند باعث جلوگیری از نیت شوم دزدها گردد زیرا این حیوانات به دلیل حس نگهبانی قدرتمند و توانایی‌های خاصشان در تشخیص بوها و صداهای غیرعادی، می‌توانند به خوبی از محل زندگی شما مراقبت کنند. شنیدن صدای سگ، می‌تواند سارقان را متوقف کرده و آن‌ها را از تصمیمشان برای ورود به آن محل، منصرف نماید. بنابراین، داشتن سگ نگهبان نه‌تنها به‌عنوان هم‌نشینی وفادار و مهربان اهمیت دارد بلکه می‌تواند به‌عنوان سیستم امنیتی فعال و مؤثر نیز استفاده شود.


3. کاهش استرس:


ارتباط نزدیک با حیوانات خانگی به‌خصوص سگ‌ها، می‌تواند اثرات آرام‌بخش و خاصی را بر روی سلامت روانی و فیزیکی ما داشته باشد. تأثیر مثبت تماس بین انسان و حیوانات خانگی، مانند: شانه کردن موها یا ایجاد ارتباط نزدیک با آن‌ها، می‌تواند به تولید هورمون اکسی توسین منجر شده که این هورمون می‌تواند احساس آرامش و تسکین اضطراب را در بدن تقویت کند. اکسی توسین به‌عنوان هورمونی مهم در سیستم بدنی شناخته می‌شود که می‌تواند فشارخون را کاهش دهد و باعث کاهش سطح هورمون استرس (کورتیزول) شود.

 

این تأثیرات می‌توانند با بهبود سلامت روانی و فیزیکی ما همراه باشند به‌طوری‌که با افزایش تولید اکسی توسین و کاهش استرس، سلامتی و رفاه عمومی ما بهبود یابد. ایجاد ارتباط نزدیک با حیوان خانگی نه‌تنها می‌تواند احساس آرامش و ارتباط عمیقی ایجاد کند بلکه می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم به بهبود کیفیت زندگی کمک کند و درمجموع باعث بهبود سطح سلامتی ما گردد.


4. تنظیم ضربان قلب:


تأثیرات مثبت نگهداری از سگ‌ها بر روی سلامت و احساسات ما واقعاً قابل‌توجه هستند. تعامل با سگ‌ها می‌تواند به‌طور چشمگیری ضربان قلب را تنظیم کند. این موضوع در مردانی که در نزدیکی سگ‌ها زندگی می‌کنند، بیشتر مشاهده می‌شود. اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهند افرادی که اقدام به نگهداری سگ‌ها در خانه‌شان می‌کنند، ضربان قلب منظم‌تری دارند.

 


5. رفع افسردگی:


نگهداری از سگ‌ها می‌تواند به‌عنوان راهی برای مقابله با افسردگی نیز استفاده شود. این ارتباط نزدیک با حیوانات خانگی، می‌تواند بهبودی مهم در افراد افسرده ایجاد کند و به آن‌ها امید و انگیزه بیشتری برای آینده بدهد.


6. افزایش عزت‌ نفس:


نگهداری از سگ‌ها به‌ویژه برای افراد مجرد، می‌تواند به افزایش اعتمادبه‌نفس و برخورداری از احساس عزت‌نفس کمک کند. این ارتباط نزدیک، حس خوب اعتمادبه‌نفس را در این افراد به وجود می‌آورد. البته افراد سلیقه‌ها و انتخاب‌های متفاوتی در خصوص حیوانات خانگی دارند و ممکن است حیوانات دیگری را به‌عنوان هم‌نشین انتخاب کنند تا حس بهتری داشته باشند. 

 

7. تشخیص به موقع سرطان توسط سگ‌ها:


سگ‌ها به دلیل بویایی فوق‌العاده‌شان شناخته‌ می‌شوند که احتمالاً می‌توانند برخی از تغییرات و نشانه‌های جسمی غیرعادی را تشخیص دهند. برخی از گزارش‌ها نشان داده‌اند که سگ‌ها می‌توانند به دلیل حس بویایی، بوی خاص انسان مبتلابه سرطان را تشخیص دهند. تحقیقات نشان داده‌اند که برخی از سگ‌ها قادر به تشخیص تغییرات در بوی بدن صاحبشان هستند، بخصوص در مواقعی که تغییراتی مهم در بوی بدن آن‌ها اتفاق می‌افتد که مربوط به بیماری‌های جدی مانند سرطان می‌باشد. بااین‌حال، هنوز اطلاعات بیشتری برای تأیید این موضوع نیاز داریم و این نکته باید تحت بررسی و تأیید بیشتر قرار گیرد.


8. افزایش ورزش و تناسب اندام:


پیاده‌روی با سگ، روشی عالی برای حفظ سلامتی و فعالیت بدنی هردوی شما است. خارج رفتن با سگ به‌اندازه کافی برای فعالیت‌های روزانه‌تان می‌تواند به شما کمک کند. این فرصت فوق‌العاده‌ای برای حرکت، آرامش و همچنین ارتباط بیشتر با حیوان خانگی‌ شما است. همچنین، ممکن است تعاملات اجتماعی شمارا نیز افزایش دهد زیرا اغلب افراد دیگری که سگ دارند نیز برای پیاده‌روی به بیرون می‌روند.


فواید نگهداری از سگ برای کودکان:


کودکان و حیوانات خانگی به‌ویژه سگ‌ها، ارتباط خاص و ویژه‌ای با یکدیگر دارند. سگ‌ها به‌عنوان هم‌نشینان و دوستان وفاداری برای کودکان شناخته می‌شوند و ارتباط آن‌ها با کودکان، منجر به ایجاد حس شادابی و خوشحالی در بچه‌ها می‌شود. بسیاری از کودکان احساس می‌کنند که سگ نیز به آن‌ها علاقه دارد و به همین دلیل، زمانی که با استرس و ناراحتی مواجه می‌شوند، سراغ این حیوان می‌روند. ارتباط با سگ‌ها، به‌نوعی راهی برای بیان احساسات و مشکلات کودکان است و این موضوع می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از غصه‌ها و نگرانی‌هایشان رها شوند. در ادامه، مهم‌ترین فواید نگهداری از سگ برای کودکان را بررسی خواهیم کرد:


•  کاهش آلرژی:


کودکانی که از بدو تولد  با سگ‌ها در ارتباط هستند، کمتر دچار آلرژی می‌شوند و سیستم ایمنی قوی‌تری دارند. همچنین، سگ‌ها می‌توانند به تشخیص زودهنگام مواد آلرژی‌زا کمک کنند و در برخی مواقع، برای بیماران دیابتی نیز می‌توانند مفید باشند.


•  کاهش ابتلا به بیماری‌ها:


ارتباط با سگ‌ها می‌تواند به کاهش سطوح کلسترول و تری‌گلیسرید کودکان کمک کند. اطلاعاتی نشان داده است که افرادی که با سگ‌ها زندگی می‌کنند، ممکن است سطوح کمتری از کلسترول و تری‌گلیسرید را تجربه کنند. همچنین، تعامل با سگ‌ها می‌تواند به انتقال میکروب‌های خاص از سگ‌ها به منجر شود که درنتیجه ممکن است سیستم دفاعی بدن را افزایش دهد. این تعاملات ممکن است به افزایش مقاومت بدن در برابر برخی از بیماری‌ها کمک کند اما، باید توجه داشت که برخی از میکروب‌ها ممکن است برای برخی از افراد خطرات خاصی داشته باشند و باید بااحتیاط و بهداشت مناسب به ارتباط با حیوانات خانگی پرداخته شود. همچنین، مهم است که از نظرات پزشکی مناسب بهره برده و به مراقبت از بهداشت حیوانات اهمیت دهید.

 


فواید نگهداری از سگ برای سلامتی سالمندان و افراد دارای بیماری‌های خاص:


سگ‌ها می‌توانند در بهبود کیفیت زندگی افراد سالمند و دارای بیماری‌های خاص نقش داشته باشند. تعامل با حیوانات خانگی ازجمله سگ‌ها، می‌تواند در کاهش احساس تنهایی و افزایش رضایتمندی روحی در سالمندان مؤثر باشد. آن‌ها به‌عنوان هم‌نشین‌ها و دوستان وفادار، احساس توجه و محبت را به سالمندان منتقل می‌کنند.


سگ‌های راهنما برای افراد نابینا:


سگ‌های راهنما نقش بسیار مهمی را برای افراد نابینا یا کم‌بینا ایفا می‌کنند. این سگ‌ها از طریق آموزش‌های ویژه و دوره‌های آموزشی کامل، به‌عنوان همراه و راهنمای افراد نابینا یا کم‌بینا آماده می‌شوند. آموزش سگ‌های راهنما بسیار گسترده و جامع است. آن‌ها از مرحله آموزش پایه تا مراحل پیشرفته آموزش‌هایی مانند: مسیریابی، شناخت موانع، توقف در محیط‌های مختلف و یافتن راه در مکان‌های مختلف را تجربه می‌کنند. این سگ‌ها همچنین آموزش می‌بینند که چگونه با توجه به نیازهای صاحبشان رفتار کنند. به‌عنوان‌مثال: آن‌ها می‌توانند در موقعیت‌های خطرناک، به صاحبشان هشدار دهند.

 


سگ‌ها، همبازی‌هایی مناسب برای افراد معلول:


سگ‌ها می‌توانند در زندگی افراد معلول نقش مثبتی داشته باشند. آن‌ها می‌توانند به افراد معلول کمک کنند تا وسایل را بردارند، اشیاء را از زمین بلند کنند و از این قبیل وظایف را انجام دهند. سگ‌ها با آموزش‌های خاص و تعلیمات مناسب، می‌توانند به‌صورت پیشرفته وظایف کمکی را انجام دهند و افراد معلول را در فعالیت‌های روزمره یاری کنند.


کمک سگ‌ها به بیماران اسکیزوفرنی:


ارتباط با سگ‌ها می‌تواند برای بیماران اسکیزوفرنی نیز تأثیرات مثبتی داشته باشد. این تحولات در سطوح هورمونی، می‌تواند بهبودی در روان و حالت عمومی افراد مبتلابه این بیماری را به همراه داشته باشد. افزایش هورمون‌های آرام‌بخش و کاهش هورمون استرس می‌تواند به کنترل سطوح استرس و اضطراب در آن‌ها کمک کند و درنتیجه، شادی و نشاط زندگی روزمره آن‌ها را بهبود بخشد.


سخن آخر:


سگ‌ها می‌توانند به‌عنوان هم‌نشینان وفادار و دوستان شگفت‌انگیزی عمل کنند. ارتباط با سگ می‌تواند احساس تنهایی را کاهش داده و به بهبود روابط اجتماعی کمک کند. همچنین، حضور سگ می‌تواند زندگی را پر از لحظات شاد و زیباتر کند. این حس مسئولیت و ارتباط عمیقی که با سگ برقرار می‌کنید، می‌تواند به تجربه‌های شگفت‌انگیز و مفیدی منجر شود.

 

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش