۰

تخفیف‌های روزانه 👈

عوارض عقیم سازی گربه

عقیم‌سازی گربه، نوعی عمل جراحی است که در آن تخمدان‌ها و رحم گربه ماده یا بیضه‌های گربه نر برداشته می‌شود. این عمل برای کنترل بارداری، پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با تولیدمثل و بهبود رفتار این حیوانات انجام می‌شود.

 

عقیم‌سازی گربه‌ها یکی از اقدامات ضروری و مهم پس از قبول مسئولیت این حیوانات محسوب می‌شود که صاحبان گربه‌ها پیش از انجام این کار باید در خصوص آن آگاهی داشته باشند. عقیم‌سازی، فواید بسیاری برای گربه‌ها دارد اما ممکن است عوارضی نیز برای آن‌ها ایجاد نماید. با داشتن اطلاعات درباره عوارض عقیم‌سازی گربه‌ها، صاحبان این حیوانات می‌توانند آن‌ها را بهتر مدیریت کنند.

 

در این مقاله، می‌خواهیم به بررسی ضرورت و مزایای عمل عقیم‌سازی در گربه‌ها بپردازیم و شما را با عوارض احتمالی آن آشنا نماییم. از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه این مقاله، همراه ما باشید:


ضرورت عقیم سازی گربه:

 

همان‌طور که اشاره شد، عقیم‌سازی گربه‌ها عمدتاً با حذف‌ اندام‌های مرتبط با تولیدمثل و باروری انجام می‌شود. این فرآیند باعث کاهش میزان هورمون‌های مردانه و زنانه در بدن این حیوانات می‌شود؛ به‌طوری‌که گربه دیگر توانایی بارور شدن یا بارور کردن را نخواهد داشت. عقیم‌سازی، مؤثرترین راه برای جلوگیری از بارداری در گربه‌ها است. گربه‌های ماده در هر فصل تولیدمثل، حدود 2 تا 3 بار باردار می‌شوند و هر بار می‌توانند تا 6 توله به دنیا بیاورند. اگر گربه شما عقیم نشود، ممکن است در طول زندگی صدها توله به دنیا بیاورد. این امر می‌تواند باعث افزایش جمعیت گربه‌های خیابانی و ولگرد شود. بنابراین، عقیم‌سازی گربه‌های امری بسیار ضروری است که می‌تواند به کنترل جمعیت این حیوانات کمک نماید.

 


مزایای عقیم کردن گربه:


عقیم‌سازی گربه‌ها، مزایای فراوانی را برای این حیوانات دوست‌داشتن به همراه دارد که در ادامه، به مهم‌ترین مزایای آن اشاره خواهیم کرد:


1. کاهش خطر بیماری‌ها:

•  جلوگیری از ابتلا به بیماری سرطان بیضه در گربه‌های نر

•  کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند: عفونت رحم و سرطان سینه در گربه‌های ماده

 

2. کنترل رفتار:

•  کاهش مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری در گربه‌ها

 

3. مدیریت جمعیت:

•  کنترل و مدیریت جمعیت گربه‌ها با جلوگیری از بارداری ناخواسته در این حیوانات

 

4. جلوگیری از گم شدن گربه:

•  جلوگیری از گم شدن گربه‌ها به دلیل کاهش علاقه آن‌ها برای خروج از منزل و پیدا کردن جفت


عوارض عقیم سازی گربه:

 

عقیم‌سازی ممکن است عوارضی مانند تغییرات رفتاری نیز برای گربه‌ها به همراه داشته باشد که بیشتر آن‌ها، ناشی از دوران بیهوشی و تأثیر داروهای به‌کاررفته در جراحی عقیم‌سازی هستند اما این مشکلات، پس از گذراندن دوره نقاهت و بهبود کامل حیوان کاملاً برطرف می‌گردند. این موضوع بیانگر این است که صاحبان گربه‌ها نباید نگران عوارض عقیم‌سازی باشند و در صورت امکان، هر چه سریع‌تر برای آن اقدام نمایند. در ادامه، به بررسی برخی از مهم‌ترین عوارض عقیم‌سازی در گربه‌ها می‌پردازیم:

 


1. افسردگی:

برخی از گربه‌ها پس از عمل عقیم‌سازی، دچار افسردگی موقت می‌شوند. این تغییر ناگهانی در زندگی گربه‌ها، ممکن است نحوه رفتار و روند فعالیت آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد اما این شرایط با گذشت زمان و بازگشت حیوان به محیط آرام خانه و حضور در کنار صاحبش، بهبود پیدا می‌کند. برای تشخیص افسردگی پس از عقیم‌سازی در گربه‌ها، باید به علائم احتمالی آن توجه نمایید. این افسردگی معمولاً با علائمی همچون: گوشه‌گیری، کاهش اشتها و حتی ترس از صاحبان همراه است. برخی از گربه‌ها پس از عقیم‌سازی رفتار آرام‌تری دارند و چنین علائمی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود. این وضعیت در چنین گربه‌هایی، صرفاً به دلیل تغییر رفتار عادی پس از جراحی عقیم‌سازی می‌باشد و آن‌ها به‌مرورزمان به حالت قبلی برمی‌گردند. 
 


2. لرزش بدن گربه:
عقیم‌سازی گربه می‌تواند به لرزش بدن پس از عمل جراحی منجر شود که عمدتاً ناشی از تأثیرات ماده بیهوشی استفاده‌شده در این روند است. این لرزش بدن به‌طور طبیعی پس از کاهش تدریجی اثرات بیهوشی از بدن گربه ناپدید می‌شود. همچنین، بعضی داروها یا کاهش اشتها نیز می‌تواند باعث بروز این نوع عارضه شود. ارائه محیط آرام، تغذیه بهینه و مراقبت‌های دقیق پس از عمل جراحی، می‌تواند به بهبود و بازگشت گربه به وضعیت عادی کمک کند. همچنین، مشورت با دامپزشک برای انتخاب و تجویز داروهای مناسب می‌تواند به کاهش این عوارض کمک کند.


3. تورم:
پس از عمل جراحی عقیم‌سازی، ممکن است ناحیه برش بدن گربه ماده دچار تورم شود. این ورم ممکن است ناشی از برش جراحی، بخیه‌ زدن و التهابات پس از عمل باشد که با گذر زمان به‌طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند. اگر تورم در ناحیه برش و بخیه‌ها همراه با قرمزی یا گرمای بیش‌ازحد مشاهده شود، استفاده از آنتی‌بیوتیک با تجویز دامپزشک می‌تواند به کاهش التهابات و بهبود سریع‌تر این وضعیت کمک کند.

 


اقدامات لازم برای کاهش عوارض عقیم ‌سازی گربه:

 

به‌طورکلی، عوارض عقیم‌سازی مشکلات چندانی را برای گربه‌ها ایجاد نمی‌کنند و با در نظر گرفتن مراقبت‌های مناسب، به‌سرعت برطرف می‌شوند. برای فراهم کردن دوره نقاهت مؤثر برای گربه پس از عمل عقیم‌سازی، می‌توانید از نکات زیر را رعایت نمایید: 
 


•  حفظ آرامش گربه:

حفظ آرامش گربه پس از عمل عقیم‌سازی، اهمیت فراوانی دارد و به‌ویژه برای گربه‌هایی که قبل از سن بلوغ عقیم شده‌اند، بسیار حیاتی است زیرا بچه‌گربه‌ها به‌طور طبیعی بازیگوش هستند و امکان دارد که کنترل آن‌ها چالش‌برانگیز باشد. در چنین شرایطی، باید فعالیت‌هایی مانند: بازی کردن، پریدن و شیطنت‌ بچه‌گربه‌ها را تا حد امکان محدود نمود. در روزهای اول پس از عقیم‌سازی، تأثیر داروی بی‌هوشی از بین می‌رود و احتمالاً شاهد تحرک بیشتری از سوی گربه خواهیم بود. این موضوع می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به بخیه‌های عمل شود؛ بنابراین حفظ آرامش گربه و جلوگیری از فعالیت‌های شدید او، می‌تواند در بهبود سریع‌تر حیوان مؤثر باشد.

 


•  جدا کردن گربه از گربه‌های دیگر:
جدا کردن گربه عقیم شده از دیگر گربه‌ها بعد از جراحی بسیار مهم است. این اقدام باید تا پایان دوره نقاهت انجام شود تا احتمال بروز عوارض و مشکلات بین گربه‌ها کاهش یابد. پس از اتمام دوره نقاهت، می‌توانید گربه را کنار دوستانش برگردانید تا دوباره به فعالیت‌های معمولی‌اش بپردازد.


•  در نظر گرفتن رژیم غذایی مناسب:

گربه باید پس از جراحی عقیم‌سازی، از غذاهای مناسب استفاده کند اما نیازی به در نظر گرفتن غذای خاصی برای گربه‌‌های عقیم‌ شده نیست. شاید گربه در این دوره نیاز به تغذیه متفاوتی داشته باشد و برخی غذاها یا فرمولاسیون‌های خاص غذایی برای او مفید باشند اما بهترین راه برای تأمین تغذیه مناسب و سلامتی گربه‌های عقیم‌ شده، انتخاب غذاهای مناسب بر اساس نیازهای خاص گربه (حساسیت‌ها و وضعیت سلامتی) می‌باشد. همچنین در صورت تردید برای انتخاب برنامه غذایی مناسب، مشورت با دامپزشک همیشه بهترین گزینه است.  


•  جلوگیری از خروج گربه:
بعد از عمل عقیم‌سازی گربه، مراقبت‌های دقیق مهم هستند. یکی از این مراقبت‌ها، جلوگیری از خروج گربه از خانه است. بیرون رفتن گربه ممکن است باعث افزایش فعالیت و تحرک او شود که در دوره‌ای که نیاز به استراحت دارد، باعث مشکلات بیشتری بشود. حفظ گربه در داخل خانه می‌تواند به بهبود سریع‌تر و پیشگیری از عوارض پس از جراحی کمک کند.

 


•  استفاده از گردنبند الیزابت:
بهترین راه برای جلوگیری از دسترسی گربه به ناحیه جراحی، استفاده از قلاده الیزابت پس از عمل جراحی است. این گردنبند باعث می‌شود که گربه نتواند به بخیه‌ها یا منطقه جراحی دست بزند یا آن را لیس بزند. این اقدام می‌تواند از عفونت یا مشکلات دیگر جلوگیری کرده و فرآیند بهبودی گربه را تسریع کند. بهتر است همواره به نصیحت دامپزشک اعتماد کرده و قلاده را تا زمانی که توصیه‌شده، استفاده نمایید.


سخن آخر:

 

پس از جراحی عقیم‌سازی، ممکن است عوارضی مانند: افسردگی، تورم، لرزش بدن برای گربه‌ها رخ بدهد که معمولاً ناشی از تأثیر داروهای بیهوشی هستند و با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کنند. صاحبان این حیوانات می‌توانند با انجام اقداماتی مانند: حفظ آرامش گربه، استفاده از گردنبند الیزابت و تأمین غذای مناسب، به حیوان محبوبشان کمک کنند تا عوارض کمتری را تجربه نماید و به‌سرعت دوره نقاهتش را سپری کند. به‌طورکلی، عقیم‌سازی گربه، عملی ایمن و مؤثر است که مزایای زیادی برای سلامت و رفاه این حیوانات دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش