۰

تخفیف‌های روزانه 👈

آیا سگ‌ها قهر می‌کنند؟!


سگ‌ها نیز همانند انسان‌ها احساساتی دارند و ممکن است در شرایط مختلف ناراحتش شوند یا حتی قهر کنند. بهترین راه برای جلوگیری از این حالت، آشنایی با رفتار و نیازهای سگ است. عواملی مانند: استرس، اضطراب و عدم توجه، ممکن است باعث قهر سگ‌ها شوند. در این صورت، بهتر است به دلایل احتمالی چنین رفتارهایی بپردازید و راهکارهایی برای حل آن‌ها پیدا کنید.


اگر سگ دلبند و وفادار شما گاهی اوقات ناراحت شود، معمولاً این موضوع چندان دردسرساز نیست. سگ‌ها نیز همچون انسان‌ها، به زمان اندکی نیاز دارند تا از این وضعیت عبور کنند اما اگر چنین وضعیتی به‌طور مدام رخ بدهد، باید توجه ویژه‌ای به کنید.

 

 در این مطلب به دلایل احتمالی قهر سگ‌ها می‌پردازیم و هرکدام از آن‌ها به‌صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد. لطفاً ما را در ادامه این مطلب، همراهی فرمایید:


1. استرس و اضطراب:


استرس و اضطراب ازجمله عوامل اصلی هستند که می‌توانند باعث قهر و ناراحتی سگ‌ها شوند. دلایل گوناگونی برای ایجاد این حالت در سگ‌ها وجود دارد. بیشترین مواقعی که سگ‌ها با این موضوع مواجه می‌شوند، زمانی است که تغییرات اساسی را در زندگی‌شان تجربه می‌کنند. در ادامه به سایر دلایل ایجاد استرس و اضطراب در سگ‌ها اشاره شده است:


•    از دست دادن صاحبشان (یکی از مهم‌ترین دلالی ایجاد استرس و اضطراب در سگ‌ها می‌باشد.)


•    از دست دادن حیوان خانگی دیگر


•    قبول مسئولیت حیوان خانگی جدید برای زندگی در کنار سگ


•    نقل‌مکان به منزل جدید


دلایلی که در بالا گفته شد، از اصلی‌ترین عواملی هستند که باعث ایجاد استرس و اضطراب در سگ‌ها می‌گردند. سگ‌ها موجودات بسیار باهوشی هستند و توانایی سازگاری با شرایط و محیط اطرافشان را دارند. اغلب مشکلات سگ‌ها در این دوران، معمولاً با گذر زمان حل می‌شوند اما در صورت حل نشدن آن‌ها، ممکن است با علائمی مانند کاهش اشتهای سگ مواجه شوید که در چنین شرایطی بهتر است به دامپزشک مراجعه نمایید. دامپزشک ممکن است در چنین شرایطی، از تجویز داروهای ضد اضطراب و افسردگی برای درمان حیوان خانگی شما استفاده کند. 

 


2. کلافگی و نداشتن برنامه منظم:


بی‌حوصلگی، می‌تواند دلیل اصلی افسردگی و عصبانیت سگ‌ها باشد. سگ‌ها همانند انسان‌ها، در محیط‌های بسته بدون فعالیت، احساس ناتوانی می‌کنند و نمی‌توانند بی‌برنامگی و بیکاری را تحمل کنند. فقدان توجه و عدم وجود برنامه‌های سرگرم‌کننده برای سگ، باعث می‌شود که او ناراحتی، سردرگمی و حتی عصبانیت نشان دهد. ارتباط معنادار با دیگران برای سگ‌ها ضروری است و اگر این نیاز را نادیده بگیریم، ممکن است سگ‌ها احساس غم و ناراحتی کنند. اگر سگ شما عصبانی شده است، باید این نکته را در نظر بگیرید که آخرین بار چه زمانی به او فرصت داده‌اید یا ارتباط برقرار نموده‌اید.  


3. بیماری:


سگ‌ها اگر آسیب‌دیده یا مریض باشند، ممکن است نشانه‌های ناراحتی و قهر را نشان بدهند. آن‌ها ممکن است به دلایل جسمانی مانند: جراحات، بیماری‌ها یا زخم‌ها این حالت را داشته باشند. اگر اخیراً مشاهده کردید که سگ شما بیشتر غر می‌زند، بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید تا وضعیت جسمانی‌اش بررسی شود. این وضعیت در شرایطی رخ می‌دهد که سگ به اشیاء گیرکرده باشد،  در معرض نیش حشرات قرار بگیرد یا زخم داشته باشد. علائم دیگری مانند: اسهال، عدم اشتها یا استفراغ نیز می‌توانند به بیماری‌های دیگر اشاره نمایند. هر وقت احساس کردید که سگ شما به خاطر مسائل جسمی ناراحت است یا عوارضی دارد، بهتر است هر چه زودتر به دامپزشک مراجعه کنید تا وضعیت او را بررسی نماید.


4. تنبیه شدن:


ممکن است سگ‌ها گاهی اوقات کاری را انجام دهند که صاحبشان نمی‌پسندد و درنتیجه تنبیه شوند؛ در چنین شرایطی آن‌ها برای مدت کوتاهی قهر می‌کنند. آن‌ها بهترین دوست و مطیع‌ترین همراه صاحبشان هستند و هضم چنین واکنشی برایشان بسیار دشوار است. درصورتی‌که اطمینان دارید قهر سگ شما به دلیل تنبیه شدن و رفتار اشتباهش می‌باشد، بهتر است اندکی صبر کنید تا حیوان متوجه اشتباهش شود. در این صورت احتمالاً او پس از مدتی با شادی و بدون نشانه‌های قهر، بو سوی شما بازگردد. 

 


5. وابستگی شدید:


وابستگی زیاد، در بین سگ‌ها موضوعی رایج است و گاهی این حیوانات وفادار به دلیل عدم حضور طولانی‌مدت صاحبشان، قهر کنند یا دچار افسردگی شوند. قهر سگ‌ها با نشانه‌های متفاوتی از سوی آن‌ها همراه است. برخی سگ‌ها ممکن است هنگام قهر کردن همه‌چیز را ویران کنند اما برخی دیگر با رفتارهایی مانند امتناع از خوردن غذا، قهرشان را نشان می‌دهند. اگر سگ شما زیاد این رفتار را داشته باشد، می‌توانید با چند راهکار ساده به کنترل و مدیریت استرس جدایی او بپردازید.

 

قبل از این‌که سگتان را تنها بگذارید، می‌توانید مدت کوتاهی برای او وقت بگذارید و همراهش پیاده‌روی کنید تا خسته شود و در نبود شما استراحت کند. همچنین می‌توانید یکی از لباس‌هایتان را برای سگ بگذارید. این کار باعث می‌شود تا سگ در نبود شما، لباستان را بو کند و استرس جدایی را تحمل نماید. با چنین روش‌هایی می‌توانید استرس و اضطراب جدایی را در سگ دلبندتان کاهش دهید تا در نبود شما آرامش داشته باشد.

 


6. تنهایی:


سگ‌ها هنگام تنهایی، دچار ناراحتی و افسردگی می‌شوند زیرا آن‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و توانایی تحمل تنهایی برای مدتی طولانی را ندارند. اگر شرایط یا شغل شما به‌گونه‌ای است که سگتان باید برای مدت زیادی تنها بماند، باید بدانید که احتمال قهر و افسردگی در حیوان محبوبتان افزایش می‌یابد. بنابراین، تلاش کنید اسباب‌بازی‌های مناسبی برای او در نظر بگیرید تا زمانی که در خانه نیستید، بتواند سرگرم شود و حواسش پرت گردد. قبل از خروج از خانه و تنها گذاشتن سگ، اندکی با او وقت بگذرانید و به همراهش پیاده‌روی نمایید تا در نبود شما استراحت کند.

 


سخن آخر:


حمایت، همدلی و وقت گذاشتن برای سگ‌ها بیش از در نظر گرفتن تغذیه و مکان مناسب اهمیت دارد و مهم است که با دقت به رفتارهای مختلف این حیوان وفادار توجه داشته باشیم تا با قهر او مواجه نشویم زیرا گاهی اوقات ممکن است به‌صورت ناخواسته و به دلیل شرایط مختلف، به‌گونه‌ای عمل کنیم که باعث ناراحتی سگ دلبندمان شویم. تصمیم‌گیری در خصوص نگهداری از حیوانات خانگی، به معنای رابطه‌ای دوطرفه است و نیازمند مسئولیت‌پذیری بالایی می‌باشد. بنابراین، این موضوع تنها به برطرف کردن نیازهای روزانه آن‌ها محدود نمی‌شود و باید ارتباط و همدلی دوطرفه‌ای را با این حیوانات دوست‌داشتنی ایجاد نماییم. 

 

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش