۰

تخفیف‌های روزانه 👈

دلایل ایجاد آلرژی در پوست گربه ها


گربه‌ها ممکن است همانند سگ‌ها به بیماری‌های پوستی ناشی از حساسیت مبتلا شوند. آلرژی پوستی گربه می‌تواند با خارش و درد شدید همراه باشد.


شناسایی منبع حساسیت می‌تواند بهبود وضعیت پوست گربه را به همراه داشته باشد و به تسکین ناراحتی‌های این حیوان کمک کند. پس از شناسایی علت اصلی آلرژی، مدیریت آن می‌تواند از بازگشت مجدد بیماری پوستی جلوگیری کند. 

 

در این مطلب به دلایل و علائم ایجاد آلرژی در گربه‌ها می‌پردازیم و مهم‌ترین عوامل ایجاد چنین چالشی برای حیواناتمان را بررسی می‌کنیم. لطفاً تا انتهای این مطلب، همراه پت مال 24 باشید:


علائم ایجاد آلرژی پوستی در گربه ها:


برای مواجهه با این چالش در گربه‌ها، ابتدا باید علائم شایع آلرژی پوستی در آن‌ها را بررسی کنیم. این علائم عبارت‌اند از:


•    ریزش مو
•    دَلَمِه
•    زخم و اسکار باز
•    خارش شدید و مکرر همراه با نظافت بیش‌از‌حد بدن


گاهی گربه‌ها علاوه بر این علائم، به عفونت گوش نیز مبتلا می‌شوند. در این شرایط، ممکن است گوش‌هایشان را بیش‌ازحد تمیز کنند، لکه‌های سیاهی در گوش‌های آن‌ها ایجاد شود و سرشان را تکان دهند. این گربه‌ها گاهی احساس درد و ناراحتی شدیدی خواهند کرد. در این شرایط اگر شما سعی کنید آن‌ها را نوازش کنید، ممکن است پوستشان منقبض شود، غر بزنند و از شما دور شوند.


علل مختلف حساسیت پوست گربه:


حساسیت پوست گربه به معنای واکنش نامناسب سیستم ایمنی بدن حیوان به موادی است که شامل ویروس یا باکتری نیستند. وقتی گربه حساسیت دارد، سیستم ایمنی بدنش، این‌طور استنباط می‌کند که در معرض خطر ماده‌ای بیرونی یا پروتئینی خاص قرار دارد و تصمیم می‌گیرد به آن حمله کند؛ این فرآیند بدن حیوان را دچار التهاب می‌کند که این وضعیت باعث ایجاد علائمی مانند: خارش، قرمزی و گاهی اوقات زخم در بدن گربه می‌شود.

 


سه عامل محرک برای ایجاد آلرژی پوستی در گربه ها به شرح زیر می باشند:


•     نیش کک/ حساسیت به کک
•    آلرژی غذایی
•    آلرژی‌های زیست‌محیطی


درمان مشکلات پوستی گربه‌ها معمولاً با مایکوزها (عفونت‌های قارچی) شروع می‌شود. دامپزشک در ابتدا توصیه می‌کند که همه این عوامل را آزمایش و بررسی نماید. علاوه بر این، بسیاری از گربه‌ها به عفونت‌های باکتریایی روی پوست مبتلا می‌شوند که به‌طور مداوم به پوست آسیب می‌زنند و فرآیند بهبود را کند می‌کنند. دامپزشک ابتدا تست عفونت را توصیه می‌کند و پس‌ازآن با استفاده از آنتی‌بیوتیک، درمان را آغاز می‌نماید.


مهم‌ترین عوامل ایجاد آلرژی پوست در گربه‌ها:

 

- درماتیت آلرژی به کک در گربه:

 

آلرژی به کک، به دلیل واکنش گربه به بزاق کک ایجاد می‌شود. این کک‌ها در همه‌جا حضور دارند و حتی گربه‌هایی که انحصاراً در داخل خانه زندگی می‌کنند نیز ممکن است به همان اندازه گربه‌هایی که به بیرون می‌روند، در معرض کک‌ها باشند. اگر در شرایط پیشگیری از آلرژی به کک در گربه‌ خویش هستید و دامپزشک نشانه‌ای از کک پیدا نمی‌کند، ممکن است به این معنی باشد که گربه‌ شما به چیزی در محیط زندگی یا غذایش آلرژی دارد.


- آلرژی به غذا در گربه :


 بیشتر گربه‌ها به پروتئین‌های موجود در غذاها حساسیت دارند. بنابراین، غلاتی مانند: ذرت و گندم معمولاً مشکلی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کنند اما شایع‌ترین آلرژی غذایی این حیوان با مرغ و ماهی در ارتباط است. همچنین، برخی از گربه‌ها ممکن است به محصولات لبنی به‌خصوص شیر حساسیت داشته باشند زیرا بسیاری از آن‌ها قابلیت تحمل لاکتوز را ندارند. آلرژی به غذا در گربه‌ها قابل‌درمان نیست و تنها کاری که می‌توانید در این خصوص انجام دهید، شناسایی مواد غذایی است که گربه‌ شما به آن‌ها حساسیت دارد و این مواد را از رژیم غذایی گربه حذف کنید.

 


- آلرژی‌های محیطی :


آلرژی‌های محیطی معمولاً ناشی از گرده‌ها، کپک‌ها، گردوغبار و شوره هستند که همهٔ این عوامل در محیط و هوا وجود دارند. آلرژی به مواد موجود در محیط همچنین به نام "درماتیت آتوپیک" نیز شناخته می‌شود. یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد آلرژی محیطی، وجود گیاهان آپارتمانی در خانه‌ها است. زمانی که این گیاهان در حال گل دادن هستند، ممکن است در حیوانات خانگی مثل گربه‌ها حساسیت ایجاد کنند. همچنین، کپک زدن خاک گلدان‌ها به دلیل آبیاری بیش‌ازاندازه ممکن است باعث حساسیت در گربه‌ها شود. به همین دلیل توصیه می‌گردد گل و گیاهان را در مکان‌هایی با نور و تهویه مناسب نگهداری کنید.


نحوه درمان درماتیت گربه:


آلرژی پوستی برای گربه‌ها می‌تواند موقعیتی بسیار ناراحت‌کننده باشد و خارش شدیدی را برای آن‌ها ایجاد کند. درمان این نوع بیماری شامل مراحل زیر می‌شود:


- کاهش التهاب و تسکین خارش:  


گربه‌هایی که به بیماری آلرژی پوستی مبتلا هستند، معمولاً با خارش شدیدی روبرو می‌شوند. درمان اولیه شامل استفاده از کورتیکواستروئیدهایی مانند پردنیزون توسط دامپزشک است. همچنین حمام کردن گربه باعث کاهش التهاب و تسکین پوست می‌شود. اغلب گربه‌ها حمام را دوست ندارند اما می‌توانید از محصولاتی مانند: موس یا شامپو خشک مخصوص گربه‌ها استفاده کنید که برای نظافت این حیوانات نیازی به آب ندارند.


- درمان عفونت‌های باکتریایی و شناسایی علت آن‌ها:  


بیشتر گربه‌ها به عفونت‌های باکتریایی ثانویه دچار می‌شوند و برای درمان این عفونت‌ها معمولاً از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود. دامپزشک ممکن است توصیه کند قلاده الیزابتی روی گربه قرار دهید تا از خراشیدن و نظافت بیش‌ازحد جلوگیری کنید. برای درمان آلرژی پوستی گربه، مهم است که علت اصلی بیماری را بیابید و صرفاً به درمان علائم محدود به خارش، دلمه و عفونت اکتفا نکنید. برای درمان آلرژی و رفع عوارض آن باید برای دوره‌های متعدد به دامپزشک مراجعه کنید.


  تشخیص علت آلرژی پوستی در گربه توسط دامپزشک:


برای تشخیص علت آلرژی پوستی در گربه، دامپزشک از مراحل گوناگونی استفاده می‌کند. این مراحل شامل: مصاحبه با صاحبان گربه برای جمع‌آوری تاریخچه پزشکی، بررسی بالینی گربه و انجام آزمایش‌های پوستی (تست‌های خوردگی یا تست‌های خونی) برای شناسایی عوامل حساسیت‌زا می‌شود. دامپزشک ممکن است از آزمایش‌های جلدی یا تحقیقات تجربی بهره ببرد تا عوامل محیطی یا غذایی مؤثر بر آلرژی پوستی را شناسایی کند. پس از تشخیص، راه‌های درمانی مانند: تغییرات در رژیم غذایی یا استفاده از داروها و شامپوهای خاص معرفی می‌کند و ممکن است ویزیت‌های مکرر برای پیگیری و بهبود وضعیت گربه  توصیه نماید.

 

در ادامه این مطلب روش‌های تشخیص علت آلرژی پوستی در گربه‌ها توسط دامپزشک را بررسی خواهیم کرد:

 

 

- بررسی نشانه‌های آلرژی به کک:

 

آلرژی به کک در گربه‌ها بسیار شایع است و دامپزشک‌ها در زمان ویزیت، پوست گربه را بررسی می‌کنند تا کک‌ها را شناسایی کنند اما ممکن است گربه‌های مبتلا به آلرژی پوستی به‌صورت مداوم اصلاح شوند. به همین دلیل ممکن است دامپزشک هیچ ککی روی گربه مشاهده نکند اما این نشان نمی‌دهد که کک‌ها عامل آلرژی پوستی در گربه نیستند. دامپزشک ممکن است از شما بپرسد که آیا به‌صورت ماهیانه از کک روی پوست گربه‌تان پیشگیری می‌کنید یا نه؟

 

اگر پاسخ شما منفی باشد، ممکن است دامپزشک محصولی را برای استفاده ماهیانه روی پوست گربه معرفی کند. با پیشگیری مؤثر از کک و بررسی واکنش گربه به آن، می‌توانید حساسیت گربه به کک را متوجه شوید. عمل به توصیه‌های دامپزشک برای پیشگیری از کک در هرماه می‌تواند به کنترل کک‌ها کمک کند. انجام این کار نه‌تنها آلرژی به کک را درمان می‌کند بلکه با از بین رفتن کک‌ها، خارش ناشی از کک نیز کمتر می‌شود.


- تست آلرژی به غذا در گربه :


درمان آلرژی غذایی در گربه‌ها، فرآیندی تدریجی و دقیق است. ابتدا پس از درمان‌های قبلی مانند کنترل کک و عفونت‌های پوستی، اگر خارش همچنان ادامه داشته باشد، آلرژی غذایی ممکن است بررسی شود. در تشخیص آلرژی غذایی گربه‌ها، دامپزشک معمولاً رژیم غذایی خاصی را برای گربه تجویز می‌کند. این رژیم می‌تواند شامل پروتئین‌های جدیدی باشد که گربه‌ شما قبلاً استفاده نکرده است. به‌عنوان‌مثال: گوشت آهو، خرگوش یا اردک، منابع جدید پروتئینی هستند که می‌توانند در این رژیم استفاده شوند. همچنین، رژیم‌های غذایی "ضد آلرژی" شامل پروتئین‌های که به قطعات کوچک مولکولی تقسیم می‌شوند تا بدن نتواند به آن‌ها حساسیت نشان دهد، به‌کار می‌رود.

 

برای تشخیص آلرژی غذایی، گربه‌ شما باید حداقل دو ماه با رژیم غذایی جدید تغذیه شود و هیچ‌چیز دیگری به آن اضافه نشود. اگر این رژیم مؤثر بود، منبع پروتئین دیگری به مدت یک تا دوهفته اضافه می‌شود. درصورتی‌که گربه به پروتئین‌های جدید واکنشی نداشته باشد، می‌توانیم فرض کنیم که آلرژی ناشی از پروتئین نیست اما اگر واکنش دیده شود، نشان می‌دهد که حساسیتی وجود دارد و باید از مصرف آن جلوگیری کنیم. در برخی مواقع، ممکن است لازم باشد تا آخر عمر رژیم غذایی تجویزشده را رعایت کنید تا به کنترل آلرژی کمک شود.


مدیریت آلرژی های محیطی در گربه ها:


اگر در صورت استفاده مداوم از داروهای پیشگیرانه برای کک و رژیم غذایی، گربه شما همچنان از آلرژی و خارش رنج می‌برد، نیاز به آزمایش رویکردهای درمانی دیگری می‌باشد که به شرح زیر هستند:


1. ادامه استفاده از کورتیکواستروئیدها
2. استفاده از داروهای تعدیل‌کننده ایمنی
3. آزمایش خون برای آلرژی و ایمونوتراپی


این مراحل برای مواقعی که گربه‌ها به دلیل آلرژی محیطی به درمان عادی پاسخ نمی‌دهند، در نظر گرفته می‌شوند. به‌هرحال، توصیه می‌شود که همیشه مشاوره و هدایت دامپزشکی دقیق برای درمان گربه‌ دلبندتان را در نظر بگیرید.

 


1. کورتیکواستروئیدها:


کورتیکواستروئیدها درواقع دسته‌ای از داروهای ضدالتهاب هستند که برای کنترل التهاب و علائم آلرژی که به خارش و التهاب پوست منجر می‌شوند، استفاده می‌گردند. این داروها معمولاً به‌صورت موضعی استفاده می‌شوند؛ به این معنی که روی پوست به‌صورت ژل، کرم یا اسپری اعمال می‌شوند. استفاده از کورتیکواستروئیدها باید تحت نظر دامپزشک صورت بگیرد و به‌دقت دوز بندی شود زیرا مصرف بیش‌ازحد آن‌ها می‌تواند عوارض جانبی مانند: تشنگی و آسیب‌دیدگی کلیه را ایجاد کند. این داروها  می‌توانند نوعی یادآوری برای شما و دامپزشکتان باشد که گربه در حالت درمان قرار دارد و از این داروها استفاده می‌کند. به‌علاوه می‌تواند به افراد دیگر نشان دهد که گربه تحت درمان و مراقبت پزشکی است.


2. آتوپیکا:


سیکلوسپورین یا همان آتوپیکا، داروی تعدیل‌کننده ایمنی است که برای کنترل آلرژی‌ها و تقویت سیستم ایمنی به‌کار می‌رود. این دارو با کاهش التهاب و تأثیر مستقیم بر سلول‌های سیستم ایمنی، می‌تواند خارش و علائم آلرژی پوستی را کاهش دهد. عوارض جانبی ممکن این دارو شامل: ناراحتی معده و اسهال به‌صورت موقت و نادر، مشاهده می‌شوند اما همانند هر داروی دیگری، استفاده از آتوپیکا نیازمند نظارت و مشورت با دامپزشک است.

 

این دارو باید زیر نظر و راهنمایی دامپزشک به‌کار گرفته شود و دوره‌ها و مقدار مصرف نیز باید به‌دقت تعیین شوند. تأثیرات آتوپیکا ممکن است چند هفته طول بکشد تا قابل‌مشاهده باشد و معمولاً بعد از 2 تا 4 هفته از شروع درمان، تغییرات قابل‌توجهی مشاهده می‌شود. به‌هرحال، استفاده از این دارو باید با دقت و به همراه راهنمایی دامپزشک انجام شود.


3. تزریقات برای درمان آلرژی:


این روش‌‌های درمانی برای کنترل آلرژی پوستی گربه‌ها استفاده می‌شوند و نشان از پیشرفت‌های مهم درزمینه درمان و مدیریت حساسیت‌های آلرژیک در حیوانات دارند. ایمونوتراپی به‌عنوان روش درمانی آینده مطرح‌شده است که با ارائه واکسیناسیون موجه برای حیوانات، می‌کوشد تا سیستم ایمنی آن‌ها را به‌مرور به آنتی‌ژن‌های حساسیت‌زا تطبیق دهد و واکسیناسیون کند.

 

همان‌طور که اشاره شد، برای درمان بیماری‌های آلرژیک پوستی در گربه‌ها برنامه‌های درمانی مختلفی وجود دارند و معمولاً تمرکز بر کاهش التهاب و پیشگیری از عفونت و ناراحتی‌های احتمالی است. به دلیل گستردگی حساسیت‌های گوناگون گربه‌ها، برای هر گربه‌ای ممکن است رویکرد درمانی متفاوت باشد. برای مطالعه مقالات تخصصی در این زمینه و بررسی بهترین درمان‌ها و روش‌های درمانی آلرژی‌های پوستی گربه‌ها، مطالعه مقالات علمی و مراجعه به دامپزشکان و متخصصان مفید خواهد بود.


 سخن آخر:


آلرژی پوستی گربه‌ها به دلیل مختلفی ازجمله: آلرژی‌های محیطی یا غذایی اتفاق می‌افتد. ممکن است گربه‌ها به موادی نظیر: گرده‌ها، قارچ‌ها، مواد شیمیایی یا غذاهای خاص حساسیت نشان دهند. این حساسیت‌ها می‌تواند به شکل خارش، التهاب پوست و سایر علائم نمایان شوند. تشخیص دقیق این آلرژی‌ها و پیشگیری از آن‌ها می‌تواند به بهبود شرایط پوست گربه‌ها کمک کند.

 

 

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش