۰

تخفیف‌های روزانه 👈

تاثیر نوازش سگ و گربه در کاهش استرس انسان

 

آرامش و کاهش استرس از طریق تعامل با حیوانات خانگی موضوعی است که به‌طور گسترده در کانون توجه قرارگرفته است. این روش که به نام "تراپی حیوانات" یا "پت تراپی" شناخته می‌شود، اثرات مثبتی بر روحیه و سلامت روانی افراد دارد. تعامل با حیوانات خانگی مانند: سگ، گربه و سایر حیوانات می‌تواند به بهبود موقعیت‌های استرس‌زا در زندگی روزمره افراد کمک کند.


برنامه‌های کاهش استرس با حضور حیوانات خانگی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، فرصت فوق‌العاده ارائه فضای آرامش‌بخش به دانشجویان و کاهش فشارهای روانی مربوط به تحصیلات، امتحانات و زندگی دانشگاهی را فراهم می‌کنند. این فعالیت‌ها به‌عنوان ابزاری مؤثر شناخته‌شده‌اند که به افراد امکان می‌دهد تا با حیوانات صمیمی شوند، احساس رضایت و آرامش داشته باشند و استرس‌های روزمره را کاهش دهند. این نوع فعالیت‌ها نه‌تنها برای دانشجویان بلکه برای افرادی که به دنبال روش‌های مدیریت استرس و احساس آرامش می‌باشد، مناسب است. حضور حیوانات خانگی می‌تواند ارتباط انسان با طبیعت و جهان حیوانات را تقویت کرده و باعث بهبود روحیه و احساسات مثبت شود.

 


نتایج یافته‌های علمی در خصوص نوازش سگ و گربه:


نتایج یافته‌های علمی نشان می‌دهد که تعامل با حیوانات خانگی می‌تواند تأثیرات فیزیولوژیکی و روانی قابل‌توجهی در افراد داشته باشد. این نتایج نشان می‌دهند که فقط چند دقیقه نوازش حیوانات می‌تواند بهبود روحیه و کاهش استرس را فراهم کند. کورتیزول یکی از هورمون‌های مهم در پاسخ به استرس است و سطح آن معمولاً در شرایط استرس‌زا افزایش می‌یابد اما مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهند که تعامل با حیوانات خانگی می‌تواند منجر به کاهش قابل‌توجهی در سطح کورتیزول شود که این موضوع به‌نوعی نشان می‌دهد که نوازش حیوانات می‌تواند به‌عنوان راهکاری طبیعی برای کنترل و کاهش استرس عمل کند. اهمیت این مطالعه این است که نشان می‌دهد تأثیرات مثبت تعامل با حیوانات بر سلامت روانی و فیزیولوژیکی افراد در شرایط واقعی، نه‌تنها در آزمایشگاه بلکه در محیط‌های روزمره مانند دانشگاه‌ها نیز قابل‌مشاهده و اندازه‌گیری هستند.


کاهش استرس، اضطراب و افسردگی با نوازش حیوانات خانگی:


مطالعات انجام شده به‌طور دقیق تأثیرات تعامل مستقیم و نوازش حیوانات خانگی را بررسی می‌کنند. این تقسیم‌بندی به گروه‌های کوچک با گربه و سگ برای تعاملات مستقیم با این حیوانات، به دانشجویان امکان می‌دهد تا از نزدیک با حیوانات محبوبشان در ارتباط باشند و این تعاملات می‌تواند شامل: نوازش، بازی و معاشرت عمومی با حیوانات باشد. این نوع تعامل مستقیم می‌تواند نقش مهمی در افزایش احساس راحتی و لذت بردن از حضور حیوانات خانگی داشته باشد. تأثیرات این تعاملات بر کاهش استرس و بهبود حال روحی دانشجویان ارزیابی شده است. در دانشگاه واشنگتن نشان داده است که تعامل با حیوانات خانگی می‌تواند بهبود قابل‌توجهی در روحیه و سلامت افراد داشته باشد.

 

 

گروهی از دانشجویان به‌طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند. گروه اول به مدت 10 دقیقه با حیوانات خانگی تعامل مستقیم داشته و از فعالیت‌هایی همچون: نوازش و بازی با آن‌ها لذت بردند. گروه دوم درحالی‌که در صف انتظار نوبتشان بودند، دیگران را در حال نوازش حیوانات مشاهده می‌کردند. گروه سوم تصاویر نوازش حیوانات را در اسلایدها مشاهده کرده و گروه چهارم در لیست انتظار برای تعامل با حیوانات قرار داشتند اما بدون هیچ‌گونه تحریک و به مدت 10 دقیقه منتظر ماندند.


نتایج نشان داد که دانشجویانی که به‌طور مستقیم با حیوانات خانگی تعامل داشتند، سطح هورمون استرس (کورتیزول) در بزاق آن‌ها به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافت. این تجربه نه‌تنها باعث بهبود احساسات و کاهش استرس در این دانشجویان شد بلکه به نظر می‌رسد کاهش هورمون‌های استرس درازمدت، مزایای چشمگیری در سلامت روحی و جسمی آن‌ها دارد. بنابراین، تعامل با حیوانات خانگی به‌ویژه سگ و گربه، می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کرده و درنتیجه به بهبود سلامت روانی و جسمی افراد منجر شود. به‌طورکلی، مراقبت از حیوانات می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی و ارتقای روحیه افراد تأثیرگذار باشد.

 

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش