۰

تخفیف‌های روزانه 👈

روش‌ های درمان و علائم مسمومیت سگ ها


صاحبان حیوانات خانگی و به‌ویژه سگ‌ها برای جلوگیری از مسمومیت این حیوانات، باید از آن‌ها مراقبت کنند و با علائم مسمومیت آشنا باشند تا در صورت لزوم بتوانند به‌سرعت اقدامات لازم را انجام دهند. مسمومیت در حیوانات خانگی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و لازم است هرچه سریع‌تر توسط دامپزشک تشخیص داده و معالجه شود.

 

در این مطلب قصد داریم تا به علائم مسمومیت در سگ‌ها و روش‌های درمان آن بپردازیم. لطفاً با پت مال 24 همراه باشید:


علائم مسمومیت در سگ‌ها:


مشکل مسمومیت در سگ‌ها با توجه به نوع سم یا ماده مضر مصرفی، ممکن است با علائم مختلفی همراه باشد. در ادامه مطلب، مهم‌ترین علائم مسمومیت در سگ‌ها را بررسی خواهیم کرد:


1. ترشح از دهان:


زمانی که سگ ماده‌ای مسموم یا غذایی آلوده را می‌خورد، ممکن است دهان او دچار سوزش شود. اگر متوجه ریزش مداوم آب دهان سگ یا خارج شدن کف از دهانش شدید، باید فوراً اقدامات لازم را انجام دهید و مواد مسموم را شناسایی و از رژیم غذایی سگ حذف کنید.


2. ناراحتی گوارشی:


در مسمومیت سگ، علائمی همچون: اسهال، استفراغ یا تهوع مشاهده می‌شود که به دلیل وجود سموم در معده ایجاد می‌شوند. در چنین شرایطی ممکن است خون در مدفوع سگ مشاهده شود یا این‌که حیوان استفراغ نماید. 

 

3. بی‌حالی:


مسمومیت می‌تواند باعث بی‌حالی و خستگی سگ شود زیرا سم بر روی عملکرد اندام‌های بدن حیوان اثر منفی دارد.


4. تشنج و لرزش:


وارد شدن سم به بدن سگ می‌تواند باعث تشنج یا لرزش در اندام‌ها شود. بدن سگ به‌صورت غیرعادی شروع به لرزیدن می‌کند و حیوان دچار اسپاسم عضلانی می‌شود.


5. مشکل در تنفس:


مسمومیت سگ ممکن است بر دستگاه تنفس او اثر بگذارد و شاهد علائمی مانند: تنگی نفس، خس‌خس سینه، کند و سختی تنفس در حیوان باشید. اگر لثه‌های سگ به رنگ آبی تغییر کرد، این نشانگر مسمومیت است و باید سریعاً به دامپزشک مراجعه شود.


6. سایر علائم:


تشنگی غیرعادی، نفس زدن، گیجی و سرگیجه، گرفتگی و لرزش اندام‌ها، فعالیت غیرطبیعی و ناتوانی در کنترل مدفوع نیز از سایر علائم احتمالی مسمومیت در سگ‌ها می‌باشند. در صورت مشاهده هرکدام از این علائم، توصیه می‌شود فوراً به دامپزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق صورت گرفته و درمان مناسب انجام شود.

 


درمان اولیه مسمومیت غذایی سگ در خانه:


اقداماتی که برای درمان مسمومیت سگ و توله‌سگ طی لحظات اولیه در خانه می‌توانید انجام دهید، مهم و حیاتی هستند. در ادامه مطلب، به تشریح روش‌های درمان اولیه مسمومیت غذایی سگ‌ها در خانه می‌پردازیم:


1. پرهیز از ارائه غذا:


در مرحله اول، به مدت نصف روز به سگتان هیچ‌گونه غذایی ندهید تا به معده سگ استراحت داده و بهبودی او را تسریع بخشید. در این مدت، می‌توانید به حیوان خانگی خویش مقدار کمی آب ارائه دهید تا بی‌حال نشود.


2. در نظر گرفتن غذاهای ملایم:


برای بهبود حالت سگ مسموم، از غذاهایی با هضم آسان و خاصیت ملایم استفاده کنید. توصیه ما استفاده از کنسرو سگ است زیرا این نوع غذاها معمولاً ملایم‌تر و قابل‌هضم‌تر هستند.


3. تشویق به مصرف مایعات:


سگتان را به مصرف مایعاتی مانند: هیدراتاسیون، آب مرغ کم‌سدیم و تکه‌های یخ تشویق کنید. این کار باعث جلوگیری از کم‌آبی بدن حیوان می‌شود. علائمی مانند: خشک شدن لثه‌ها و بی‌حالی سگ نیاز به توجه ویژه دارند.


4. مصرف آنزیم‌های گوارشی و پروبیوتیک‌ها:


برای بهبود وضعیت روده‌های سگ، می‌توانید از آنزیم‌های گوارشی و پروبیوتیک‌ها استفاده کنید.


5. نظارت بر علائم کم‌آبی بدن:


علائم مهمی مانند: خشک شدن لثه‌ها، بی‌حالی و نبود خاصیت ارتجاعی در پوست سگ نیاز به توجه ویژه دارند زیرا این علائم نشان‌دهنده کم‌آبی بدن حیوان است.


6. تزریق مایعات:


برای جبران دهیدراته و کم‌آبی بدن سگ‌، حدود 5 تا 45 سی‌سی آب را هر دو ساعت به حیوان خانگی بدهید. درصورتی‌که علائم مسمومیت ادامه داشت یا بیش از یک روز طول کشید به دامپزشک مراجعه نمایید و نظرات و دستورات او را دنبال کنید. حفظ مایعات، تغذیه ملایم و توجه به علائم اساسی، درمان مسمومیت سگ را تسهیل می‌کند.

 


7. وادار کردن سگ به استفراغ:


برای پاک‌سازی معده، حیوان را به استفراغ وادار کنید تا سموم و مواد آلوده از بدن او خارج شوند. برای این کار یک قاشق چای‌خوری پروکسید هیدروژن را به حیوان بدهید.


8. آب جوشیده با جوش‌شیرین:


برای درمان مسمومیت، مقداری جوش‌شیرین را با آب جوشیده ولرم ترکیب کرده و هر دو ساعت در جرعه‌های کوچک به حیوان بدهید. این کار به کنترل سوءهاضمه و تسریع در بهبود حالت سگ کمک می‌کند.


9. استفاده از چای زنجبیل:


برای پاک‌سازی معده سگ دلبندتان می‌توانید از چای زنجبیل نیز استفاده کنید. این کار به کنترل اسهال و تسکین مشکلات گوارشی کمک می‌کند.


10. استفاده از پروبیوتیک یا اسیدوفیلوس:


در زمان مسمومیت، از ترکیباتی شامل: پروبیوتیک یا کپسول اسیدوفیلوس برای بهبود حالت گوارشی سگ استفاده کنید. این ترکیبات به بازسازی میکروب‌های مفید در روده کمک می‌کنند.


11. تغذیه مناسب در دوران اسهال:


در زمان اسهال، به تغذیه حیوان خانگی اهمیت بدهید. در رژیم غذایی سگ دچار مسمومیت محصولات پروبیوتیک، زنجبیل تازه، آب و شیر نارگیل یا پودر زنجبیل را قرار دهید. این مواد غذایی به بهبود گوارش و تسریع در بازیابی حالت سگ کمک می‌کنند.


با انجام این اقدامات، می‌توانید بهبود حالت حیوان خانگی را تسریع بخشیده و مسمومیت غذایی او را در خانه مدیریت کنید اما همواره توصیه می‌شود در صورت استمرار علائم یا تشدید وضعیت، به دامپزشک مراجعه کرده و نظرات و دستورات او را دنبال کنید.

 


سخن آخر:


ازآنجایی‌که سگ‌ها به‌عنوان حیوانات بازیگوش و کنجکاو شناخته می‌شوند، احتمال این‌که دچار مسمومیت غذایی شوند، همواره وجود دارد. صاحبان سگ‌ها باید در صورت بروز مسمومیت، برخی اقدامات اولیه را به‌صورت سریع انجام دهند تا به حیوان خانگی‌شان کمک کرده و وضعیت او را بهبود بخشند. ابتدا مواد خوراکی مسموم یا سم را از دسترس سگتان دور کنید زیرا این اقدام پیشگیرانه مهمی است. همچنین، صاحبان سگ‌ها باید به علائم و نشانه‌های بدن آن‌ها حساس باشند و در صورت بروز علائم مسمومیت، فوراً برای درمان اقدام نمایند تا آسیبی به حیوان وارد نشود.

 

 

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش