۰

تخفیف‌های روزانه 👈

علت کوری سگ


کوری در سگ‌ها وضعیتی پیچیده است که می‌تواند یا به‌عنوان بیماری مادرزادی از زمان تولد سگ وجود داشته باشد یا به‌صورت اکتسابی در طول زندگی او ایجاد شود. این وضعیت برای سگ و صاحبش چالش‌های بسیاری را به همراه دارد. در این مطلب، می‌خواهیم شمارا با بیماری کوری در سگ آشنا کنیم و اطلاعات جامع و کاملی در خصوص دلایل، علائم، روش‌های تشخیص و درمان آن به شما ارائه دهیم. بنابراین، همراه پت مال 24 باشید تا این مطلب را به‌صورت کامل بررسی کنیم:


معرفی بیماری کوری سگ:


یکی از بیماری‌های جدی که می‌تواند سگ‌ها را تهدید کند، کوری است. این بیماری می‌تواند به بینایی این حیوانات آسیب برساند و اگر به‌طور صحیح درمان نشود، ممکن است به کوری کامل منجر شود. کوری در سگ‌ها ممکن است به دلایل متنوعی رخ دهد و شامل عواملی مانند: عفونت، بیماری‌های ژنتیکی و آسیب‌های فیزیکی باشد. برخی از عوامل ایجاد بیماری کوری در سگ‌ها به شرح زیر می‌باشند:

 

 

 

  • عفونت:

برخی از عفونت‌ها مانند: لپتوسپیروز، پاروویروس و دیستمپر می‌توانند به چشمان سگ آسیب برسانند و منجر به کوری او شوند.

 

  • بیماری‌های ژنتیکی:

برخی از بیماری‌های ژنتیکی مانند: آتروفی شبکیه پیش‌رونده (PRA) و دیستروفی قرنیه نیز می‌توانند عواملی برای کوری سگ‌ها باشند.

 

  • آسیب‌دیدگی:

  آسیب‌دیدگی چشم ناشی از ضربه یا سوختگی نیز می‌تواند باعث کوری در سگ‌ها شود.


علائم بیماری کوری سگ:


علائم بیماری کوری در سگ می‌تواند بسته به عامل ایجادکننده آن متفاوت باشد اما برخی از علائمی که ممکن است در سگ‌های مبتلا به کوری مشاهده شوند، عبارت‌اند از:

 

  • عدم توانایی در دیدن اشیا یا افراد در فاصله دور

 

  • تاری یا کاهش وضوح دید

 

  • تغییر در رفتارهایی ازجمله: بی‌قراری، اضطراب یا پرخاشگری

 

  • پلک زدن بیش‌ازحد یا عدم انعطاف طبیعی پلک‌ها

 

  • قرمزی یا تورم در اطراف چشم‌ها

 

  • مشاهده ترشحات چشمی مانند: اشک‌ریزشی یا ترشحات قرمزرنگ

 

  • تغییر در رنگ چشم‌ها به آبی، کدر یا مات


در صورت مشاهده هرکدام از علائم مذکور در سگ دلبندتان، مهم است که بلافاصله حیوان را برای انجام ارزیابی و تشخیص دقیق بیماری نزد دامپزشک ببرید. متخصصان فعال در این زمینه می‌توانند با انجام آزمایش‌ها و معاینات علت بیماری سگ را تشخیص دهند و توصیه‌های لازم را برای درمان مناسب آن ارائه نمایند.

 


روش‌های تشخیص کوری در سگ‌ها:


تشخیص کوری در سگ‌ها بسته به علت بیماری، متفاوت است. اگر علائمی از بیماری کوری در سگتان مشاهده کردید، باید به‌سرعت به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک می‌تواند وضعیت سگ را بررسی و بهترین روش‌های درمانی را به شما ارائه نماید. مهم‌ترین روش‌های تشخیص بیماری کوری در سگ‌ها به شرح زیر می‌باشند:

 

  • معاینه فیزیکی:

در این روش دامپزشک چشم‌های سگ را برای شناسایی هرگونه ناهنجاری یا آسیب‌دیدگی بررسی می‌کند.

 

  • آزمایش‌های چشمی:

دامپزشک ممکن است برای ارزیابی سلامت چشم سگ شما، آزمایش‌های مختلفی مانند آزمایش‌های چشمی انجام دهد،

 

  • آزمایش اشک (Schirmer):

نوعی آزمایش است که در آن میزان تولید اشک سگ اندازه‌گیری می‌گردد.

 

  • تست فونوفتالموسکوپ:

این آزمایش برای بررسی واکنش مردمک چشم سگ به نور انجام می‌گیرد.

 

  • معاینه با افتالموسکوپ:

از این روش برای بررسی داخل چشم سگ استفاده می‌شود.

 

  • آزمایش‌ خون:

برای بررسی بیماری‌های ژنتیکی یا سایر بیماری‌های منجر به کوری در سگ‌ها، گاهی از آزمایش خون نیز بهره گرفته می‌شود.


در برخی مواقع، نیاز به تحت بیهوشی قرار دادن سگ برای انجام برخی از این آزمایش‌ها وجود دارد. بعد از تشخیص بیماری، دامپزشک می‌تواند بهترین راهکار درمانی را توصیه کند. برخی از بیماری‌های مرتبط با کوری، قابل‌درمان هستند درحالی‌که برخی دیگر قابلیت درمان ندارند. همچنین درمان ممکن است شامل داروهای تجویزی یا حتی جراحی باشد.

 


درمان خانگی کوری سگ:


متأسفانه هیچ درمان خانگی برای بیماری کوری سگ وجود ندارد و اگر خدایی نکرده روزی سگ شما دچار کوری شد، مهم است که حتماً با دامپزشک مشورت نموده و بهترین روش درمان را انتخاب کنید. دامپزشک می‌تواند به شما کمک نموده تا طی این دوران سخت، بهترین برنامه درمانی را برای حیوان محبوبتان ایجاد کنید. بااین‌حال، نیاز است که در طول روند درمان به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

 

ابتدا باید محیط خانه را برای سگتان ایمن نمایید. اشیایی که ممکن است سگ شما با آن‌ها برخورد داشته باشد را از دسترسش خارج کنید. از سوی دیگر به سگتان کمک کنید تا محیط اطرافش را یاد بگیرد. او را در اطراف خانه راه ببرید و به او کمک نمایید تا با بوها و صداها آشنا شود. لازم به ذکر است که سازگاری با بیماری کوری برای سگ‌ها زمان می‌برد و نیاز است تا به سگ زمان دهید تا با شرایط جدیدش سازگار شود.

 


راه‌های پیشگیری از کوری سگ:


اگر سگ شما در معرض خطر بیماری کوری قرار دارد، می‌توانید با رعایت چند نکته مهم از ابتلای او به این بیماری تلخ جلوگیری کنید. اولاً بهتر است سگتان را به‌طور منظم نزد دامپزشک ببرید تا از سلامت چشم‌های او اطمینان حاصل کنید. دامپزشک می‌تواند هرگونه مشکل چشمی را به‌موقع تشخیص داده و درمان مناسب آن را ارائه دهد. همچنین، واکسیناسیون سگ علیه بیماری‌هایی مانند: لپتوسپیروز، پارووویروس و دیستمپر که می‌توانند به چشم آسیب برسانند، اهمیت فراوانی دارد. این واکسن‌ها می‌توانند از ابتلای حیوان به این بیماری‌ها و احتمال کوری او جلوگیری کنند.


پیشنهاد می‌شود که از سگتان در مقابله با آفتاب شدید محافظت کنید، به‌ویژه اگر سگ به رنگ سفید یا روشن باشد زیرا این نوع سگ‌ها بیشتر مستعد ابتلا به آب‌مروارید هستند که می‌تواند باعث کوری آن‌ها شود. همچنین، باید از سگتان در برابر آسیب‌های مختلف چشمی مانند: ضربه و سوختگی محافظت کنید. در صورت مشاهده هرگونه علائمی از بیماری چشمی در سگ، سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید. درمان به‌موقع می‌تواند از آسیب دائمی به چشم جلوگیری کرده و شرایط مناسبی را برای سگ فراهم آورد. با انجام این اقدامات، می‌توانید به کاهش خطر ابتلا به کوری در حیوان دلبندتان کمک کنید.

 

 

سخن آخر:


در این مطلب به کنجکاوی در خصوص بیماری کوری سگ پرداختیم و با عوامل ایجاد این بیماری ناخوشایند و آزمایش‌ها و معاینات ضروری برای پیشگیری از کوری در سگ‌ها آشنا شدیم. خواندن این مطلب می‌تواند به شما کمک کند که روش‌های جلوگیری از وقوع این بیماری غم‌انگیز و اقدامات زمان وقوع آن را بیاموزید تا در این دوران حساس، برنامه درمانی منظم‌تر و شرایط بهتری را برای حیوان محبوبتان فراهم کنید.

 

شما همراهان گرامی می‌توانید برای مطالعه مقالات و مطالب آموزشی، کاربردی و متنوع در خصوص حیوانات خانگی به وبلاگ سایت پت مال 24 مراجعه نمایید.

 

 

 

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش