۰

تخفیف‌های روزانه 👈

راه های درمان اضطراب جدایی گربه


اضطراب جدایی حالتی است که معمولاً برای سگ ها استفاده می‌شود اما باید بدانیم گربه ها نیز با وجود شخصیت مستقلی که دارند، ممکن است وابستگی شدیدی به صاحبانشان داشته باشند.

 

گربه‌‌ها معمولاً به‌عنوان موجوداتی درون‌گرا و مغرور شناخته می‌شوند اما این حیوانات نیز همانند سگ‌ها به مشکلاتی نظیر اضطراب جدایی مبتلا می‌شوند. وقتی انسان‌ها در اطراف گربه‌ها نباشند، آن‌ها بسیار ناراحت می‌شوند! استرس در گربه‌ها نسبت به سگ‌ها ضعیف‌تر است و اغلب قبل از اینکه متوجه این موضوع شوید به مرحله شدیدی می‌رسند. بهترین کار این است که با مشاهده علائم اضطراب در گربه، او را برای انجام معاینه نزد دامپزشک ببرید.



در این مقاله از پت مال 24، قصد داریم تا روش‌های درمان اضطراب جدایی در گربه‌ها را بررسی نماییم. لطفاً ما را همراهی فرمایید:

 

علائم اضطراب جدایی گربه:


همه گربه‌ها از اضطراب جدایی رنج نمی‌برند اما برخی عوامل خطر وجود دارند که احتمال وقوع این حالت روحی را در این حیوانات افزایش می‌دهند که با شناخت آن‌ها می‌توانیم در شرایط اضطراب جدایی به گربه‌ها کمک نماییم. در ادامه مقاله، مهم‌ترین علائم ایجاد اضطراب جدایی در گربه‌ها را بررسی خواهیم کرد: 

 

1. هراس و ترس:
 اگر گربه شما به رفتارهای مختلفی مانند: پنهان‌شدن یا فرار از خانه روی می‌آورد، این موضوع نشان می‌دهد که حیوان ممکن است از افراد یا محیط جدید ترسیده و در تلاش است برای مواجهه کمتر با این موقعیت‌های ترسناک از محیط زندگی‌اش دور شود. همچنین تغییر در رفتار اجتماعی گربه مانند: انزوا و اجتناب از تعامل با صاحب یا دیگر حیوانات خانگی نیز نشانگر اضطراب است. 

 

2. دستشویی خارج از جعبه خاک:
عدم استفاده از جعبه خاک گربه یا جعبه مخصوص از نشانه‌های ادرار هیجانی و اضطراب جدایی حیوان شما است. گربه مبتلا ممکن است نواحی اطراف خانه شما را با ادرار یا مدفوع مشخص کند. هنگامی که گربه مضطرب می‌شود، تمایلی به استفاده از جعبه ندارد. 

 

3. تغییرات در اشتها:
گربه‌ای که دچار اضطراب جدایی است، اغلب زمانی که شما در خانه نیستید غذا نمی‌خورد. چون گربه‌ها نیز همانند انسان‌ها دچار پرخوری یا بی‌اشتهایی عصبی می‌شوند. اضطراب جدایی می‌تواند باعث افزایش میزان خوراک یا پس‌زدن غذای گربه شود و حیوان هیچ غذایی نخورد. اگر برای مدت طولانی دور از خانه هستید،  فراموش نکنید که این موضوع می‌تواند منجر به کاهش وزن گربه شود.


 


4. رد گذاری روی لباس های انسان:
رفتار بسیار معمول برای گربه‌هایی که دچار اضطراب جدایی هستند، این است که روی رختخواب، لباس یا هر چیز دیگری که بوی شما را می‌دهد مدفوع یا ادرار کند. آن‌ها سعی می‌کنند با مخلوط‌کردن رایحه بدنشان با بوی شما، احساس بهتری ایجاد کنند. گربه‌ها فکر می‌کنند با گذاشتن رد بو به شما کمک خواهند کرد تا راه خانه را پیدا کنید! 

 

5. رفتارهای تخریبی:
 در صورت ابتلای گربه به اضطراب جدایی، ممکن است باعث تخریب خانه ‌نشود اما توانایی حیوان در پنجه‌زدن و خراشیدن لبه‌های در و فرش‌ها بیشتر می‌شود و وسایل خانه مانند: مبلمان، فرش، دیوار و سایر وسایل را تخریب می‌کند. این رفتار به‌عنوان راهی برای کنترل اضطراب و ایجاد احساس امنیت در گربه می‌شود. 

 

6. صداسازی و ناله‌کردن گربه:
میومیوکردن گربه‌ها دلایل بسیار زیادی دارد، گربه ممکن است بیش‌‌ازحد میومیو یا ناله کند که نشان‌دهنده ناراحتی و اضطراب او است اما اگر متوجه شدید که پس از جداشدن از شما این اتفاق رخ می‌دهد، دلیل آن اضطراب جدایی است.


 


7. تغییرات در خواب:
نشانه‌هایی مانند: افزایش یا کاهش مدت‌زمان خواب و بیداری در شبانه‌روز و همچنین خواب عمیق‌تر حین اضطراب جدایی، می‌تواند باعث تغییرات در الگوی خواب گربه شود.

 

راه‌های درمان و پیشگیری اضطراب جدایی در گربه:


برای مقابله با این مشکل گربه‌ها در خانه، بهتر است رفتار ما با قوانین مشخص و ثابتی همراه باشد. همین موضوع، نقشی اساسی در بهبود نشانه‌های اضطراب گربه ایفا می‌کند. در ادامه مهم‌ترین راه‌های درمان و پیشگیری از اضطراب جدایی در گربه‌ها را بررسی خواهیم کرد:

 

•    محیط آرام:
حفظ آرامش محیط، پرهیز از ایجاد سروصدا و نور شدید و همچنین استفاده از رایحه‌درمانی، می‌تواند به کاهش اضطراب گربه کمک کند. البته فراهم‌کردن ملزومات ضروری مانند: جعبه دستشویی، محل خواب گربه، اسباب‌بازی، درخت و اسکرچر گربه، گام‌های اولیه در خلق این پناهگاه امن هستند.

 

•    ایجاد نظم:
بهتر است برای هر فعالیت گربه، زمان نسبتاً دقیقی را مشخصی کنید. برای تغذیه، بازی و تربیت، زمان دقیقی را در نظر بگیرید و هر روز در همان زمان، این کار‌ها را تکرار کنید. گربه با داشتن روتین منظم و روزمره احساس آرامش می‌کند. 

 

•    استفاده از فرآورده‌های آرام‌بخش و اسپری‌ها:
فروشندگان، اسپری‌ها و فرآورده‌های مختلفی را طراحی‌ می‌کنند که بوی آرام‌بخشی تولید می‌کند و همین رایحه می‌تواند به افراد خانه ازجمله گربه‌ها آرامش ‌دهد. 



•    استفاده از اشیا و بوهای آشنا:
لباس، اسباب بازی گربه و اشیا با بوهای آشنا، می‌توانند برای گربه نشانگر احساس امنیت باشند. توصیه می‌شود هنگام خروج از خانه، وسایلی که بوی آشنایی برای گربه دارند را در اختیار او قرار دهید.

 

•    بازی و سرگرمی:
برای کاهش اضطراب گربه، از بازی‌ها و اسباب‌بازی‌هایی استفاده کنید که باعث تحرک و فعالیت فیزیکی گربه می‌شوند. همچنین از توپ‌ها و اشیایی که خاصیت‌ شکار را القا می‌کنند، بیشتر استفاده نمایید.

 

•    بهبود ارتباط:
برای رفع اضطراب جدایی گربه، زمان بیشتری را صرف بازی و ارتباط با او کنید. وقت گذراندن با گربه، موجب افزایش صمیمیت، احساس آرامش و کاهش ترس گربه از شما می‌شود. همچنین با وقت‌گذرانی، انرژی گربه تخلیه‌شده و مشکلات رفتاری او کمتر دیده می‌شود.



•    درخواست کمک از دامپزشک:
در صورت عدم بهبود وضعیت و رفتار گربه، گرفتن مشاوره از دامپزشک یا متخصص رفتار حیوانات می‌تواند به تعیین دلایل دقیق‌تر و ارائه راه‌حل‌های مؤثرتر کمک کند.

 

سخن آخر:


اضطراب جدایی، اختلالی رفتاری در گربه‌ها است که ریشه در عواملی مانند: تغییرات محیطی یا جدایی فیزیکی از صاحبش دارد. این مشکل می‌تواند منجر به بروز طیف وسیعی از مشکلات رفتاری و روحی در حیوان شود. برای پیشگیری از اضطراب جدایی و ارتقای سلامت روان گربه، اقداماتی همچون: ایجاد برنامه روزانه ثابت، استفاده از اسباب‌بازی‌های متنوع برای سرگرمی، آموزش تدریجی تنها ماندن و استفاده از محصولات آرام‌بخش می‌تواند بسیار مؤثر باشد. 



با اتخاذ این راهکارها می‌توان به گربه در غلبه بر اضطراب جدایی و کاهش مشکلات رفتاری او کمک کرد و پیوندی عمیق‌تر و صمیمی‌تری ایجاد کرد. در صورت عدم بهبود علائم، مراجعه به دامپزشک یا متخصص رفتار حیوانات برای تشخیص دقیق و دریافت مشاوره‌های تخصصی ضروری است.

 

بیشتر بخوانید:

 

1. هشت واقعیت جذاب درباره سبیل گربه ها

 

2. ده راز با مزه و شگفت انگیز بچه گربه ها

 

3. ماجرای اهلی شدن گربه ها


 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش