۰

تخفیف‌های روزانه 👈

مهم ترین دلایل بروز خشونت در سگ ها


خشونت و پرخاشگری در سگ‌ها، رفتاری پیچیده با علل و ریشه‌های متعدد است که می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی برای صاحبان، اطرافیان و حتی حیوان شما به همراه داشته باشد.

 

در دنیای پرشور و صمیمی انسان و سگ، گاهی صداها و علائم ناخوشایندی به چشم می‌خورد. خشونت و پرخاشگری در سگ‌ها معضل پیچیده‌ای است که ریشه در اعماق وجود حیوان دارد. دلایلی متعددی باعث پرخاش سگ و رفتار خشن او می‌شود. در این مطلب، باحوصله و ظرافت به بررسی ابعاد مختلف پرخاشگری در سگ‌ها می‌پردازیم و راهکارهای جلوگیری از خشونت در سگ‌ها را بررسی می‎‌‌‌نماییم.


 


با پت مال 24 همراه ما باشید تا از دلایل ریشه‌ای بروز خشونت در سگ‌ها تا راهکارهای پیشگیری و درمان این رفتار مطلع شویم و گام به گام در این مسیر پرچالش قدم بر‌داریم:

 

پرخاشگری یا خشونت در سگ‌ها:


سگ‌ها یاران وفادار و دوست‌داشتنی انسان‌ها هستند اما گاهی اوقات می‌توانند با رفتارهای خشونت‌آمیز، چهره‌ای ناخوشایند از خویش را به ما نشان دهند. همه حیوانات وحشی هنگام محافظت از قلمرو و دفاع از فرزندانشان رفتاری تهاجمی نشان می‌دهند. طبق آمار 15 درصد از صاحبان سگ، طعم تلخ و دردناک حمله و صدمات احتمالی توسط سگشان را چشیده‌اند. رفتاری که ممکن است باعث ایجاد آسیب‌های فیزیکی و حتی مرگ حیوانات دیگر یا انسان‌ها شود و برای سگ پرخاشگر نیز مشکلات و هزینه‌های درمانی ایجاد کند.



علائم پرخاشگری در سگ‌ها:


خشونت در سگ‌ها، دسته‌ای از رفتارها را در بر می‌گیرد که معمولاً با هشدار و علائم تقریباً مشخصی آغاز می‌شود و می‌تواند به حمله و گازگرفتن این حیوانات ختم گردد. مهم‌ترین علائم پرخاشگری در سگ‌ها به شرح زیر می‌باشند:

 

•    پارس‌کردن تهدیدآمیز: 
پارس‌کردن سگ با لحنی خشن و بلند، می‌تواند نشانه‌ای از احساس خطر، ترس یا محافظت از قلمرو در او باشد. 

 

•    حرکت به سمت جلو و تهاجم: 
حرکت ناگهانی سگ به سمت افراد یا حیوانات دیگر به‌منظور ترساندن یا حمله از علائم بارز پرخاشگری است.

 

•    پرتاب پوزه به سمت جلو: 
این رفتار، گاهی به‌عنوان نوعی چالش یا تقاضا برای نوازش یا حتی بازیگوشی در سگ‌ها تلقی می‌شود اما بعضاً می‌تواند نشانه‌ای از پرخاشگری آن‌ها نیز باشد. 

 

•    غرغر کردن: 
غرغر کردن سگ، هشداری جدی برای خطری قریب‌الوقوع است و باید به‌عنوان علامتی برای عقب‌نشینی و اجتناب از درگیری تلقی شود.


 


•    نشان‌دادن دندان: 
نیشخندزدن و نشان‌دادن دندان‌ها، مرحله‌ای پیشرفته‌تر از غرغر کردن است و نشان‌دهنده آمادگی سگ برای حمله می‌باشد.


•    خرخرکردن: 
خرخرکردن، ترکیبی از غرغر کردن و نشان‌دادن دندان است و می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای ترساندن یا تسلط بر سگ‌های دیگر باشد.

 

•    ضربه محکم و ناگهانی: 
ضربه محکم و ناگهانی و چنگ‌زدن سریع سگ بدون ایجاد آسیب نیز باید نوعی اخطار یا هشدار تلقی شود. 

 

•    حمله: 
حمله‌ور شدن سگ‌ها، رفتاری تهاجمی است که شامل: گازگرفتن و ایجاد جراحت می‌شود. 


علاوه بر این علائم، نشانه‌های دیگری ازجمله: سفت‌شدن عضلات صورت، خم‌کردن گوش‌ها به سمت عقب، برافراشته شدن موهای پشت گردن، لرزش بدن و خیره‌شدن به فرد یا حیوان مقابل نیز وجود دارند که می‌توانند بیانگر پرخاشگری سگ باشند.



دلایل خشونت سگ‌ها:


دلایل بسیاری وجود دارد که ممکن است سگ نسبت به سایر اعضای خانواده رفتاری پرخاشگرانه داشته باشد. زندگی با سگی که نسبت به اعضای خانواده رفتار خشونت‌آمیز دارد، می‌تواند دشوار، خطرناک، ناامیدکننده و خسته‌کننده باشد. شایع‌ترین علل پرخاشگری سگ‌ها به شرح زیر می‌باشند:

 

1. وجود مانعی برای خواسته سگ:
سگ‌ها برای انجام خواسته‌هایشان ممکن است هیجان‌زده شوند و درصورتی‌که مانعی برای انجام آن‌ها داشته باشند، ممکن است رفتاری غیرعادی و خشونت‌آمیز نشان دهند.

 

2. پرخاشگری هنگام درد:
آن دسته از سگ‌هایی که سابقه پرخاش کمتری دارند و دارای رفتاری ملایم هستند نیز هنگام داشتن درد، رفتار خشونت‌آمیزی را از خویش بروز می‌دهند.

 

3. خشونت از روی ترس:
احساس ترس در سگ‌ها هنگام مواجه‌شدن با افراد غریبه به‌خصوص در محل زندگی‌شان امری طبیعی محسوب می‌شود و این احساس دلیل بروز  پرخاشگری در آن‌ها است.


 


4. پرخاش در قالب دفاع:
 وقتی احساس خطر در سگ‌ها رخ ‌دهد، آن‌ها ممکن است که پرخاش یا حتی حمله کنند که البته این رفتار ممکن است نسبت به افراد خانواده نیز اتفاق بیفتد.

 

5. آموزش و تربیت نامناسب:
تربیت مناسب و اجتماعی‌ کردن سگ از زمان جوانی بسیار مهم است. سگ در دوران بچگی باید به‌درستی اجتماعی‌ شده و ارتباطات مثبت با انسان‌ها و سایر حیوانات را تجربه کند. در غیر این صورت، ممکن است در سن‌های بالاتر تمایل به خشونت داشته باشد.

 

6. پرخاشگری مالکانه (احساس مالکیت):
عواملی مانند: اسباب‌بازی سگ، قلمرو یا محل زندگی سگ و صاحب در اطراف سگ وجود دارند که حیوان نسبت به آن‌ها احساس مسئولیت و مالکیت می‌کند و ممکن است برای محافظت از آن‌ها پرخاشگری کند.


 


7. خشونت برای محافظت از غذا: 
سگ‌ها معمولاً روی غذایشان بسیار حساس هستند و اگر خطری غذای سگ‌‌ را تهدید کند، به‌سرعت پرخاشگر می‌شود و حتی ممکن است گاز بگیرد.

 

8. پرخاش از روی غریزه شکار:
 سگ‌ها به دلیل غریزه‌ای که نسبت به شکار دارند، ممکن است به برخی عوامل بیرونی با پارس‌کردن و پرخاشگری واکنش نشان ‌دهند.

 

9. پرخاش برای ورود به قلمرو:
اگر کسی به حریم و قلمرو سگ‌ها تجاوز کند و مزاحمت ایجاد نماید، ممکن است با حمله این حیوانات مواجه شود و حتی ممکن است که او را گاز بگیرند. در این شرایط تفاوتی ندارد که مزاحم یا متجاوز، دشمن، دوست یا اعضای خانواده باشد.



10. خشونت به دلیل میل جنسی:
این خشونت به دلیل نیاز به برقراری رابطه جنسی سگ به وجود می‌آید. این نوع خشونت اغلب در سگ فحل شده یا سگ نری که در جدال برای جلب‌توجه سگ ماده است، اتفاق می‌افتد.


درمان پرخاشگری در سگ‌ها:


یکی از راه‌های درمان خشونت سگ، اجتناب از قراردادن او در موقعیت‌هایی است که باعث بروز رفتار خشونت‌آمیز می‌شود. اگر متوجه موضع‌گیری سگ در برابر سایر حیوانات یا انسان‌ها شدید، مصلحت بر این است که سگتان را تا زمان درمان از عوامل تنش‌زا دور نگه دارید. اگر از زمان کودکی به توله‌سگ‌ها آموزش‌های لازم را داده باشید، احتمال بروز رفتارهای پرخاشگرانه در سنین بالاتر کمتر می‌شود. درمان پرخاشگری سگ به دلیل انجام آن بستگی دارد و آموزش‌ها نیز می‌توانند در آن مؤثر باشد. سگ‌های نر به دلیل وجود برخی هورمون‌ها در بدنشان، دارای خشونت بیشتری هستند که این خشونت پس از عقیم کردن آن‌ها از بین می‌رود. 

 

راه‌های پیشگیری از پرخاش در سگ‌ها:


تربیت و آموزش صحیح به سگ‌ها، باید از همان ابتدا آغاز شود تا با قوانین و محدودیت‌های مربوط به خانواده و جامعه آشنا شوند و احترام به آن‌ها را یاد بگیرند. آموزش‌دادن به سگ‌ها نیازمند صبر، علاقه و تمرین است و توسط افراد کارشناس و باتوجه‌به نوع نژاد در سگ‌ها انجام می‌شود. ارائه تمرین و فعالیت به این حیوانات نه‌تنها کمک می‌کند که به‌صورت فیزیکی و شناختی سالم باشند بلکه می‌تواند به کنترل پرخاشگری نیز کمک کند.



با ارائه بازی‌ها و تمرین‌های منظم، می‌توانیم سگ‌ها را به تعامل با محیط و دیگران عادت داده و از بروز رفتار پرخاشگرانه در آن‌ها جلوگیری ‌کنیم. مراقبت‌های پزشکی برای جلوگیری از بیماری‌ها و بهداشت سگ‌ها بسیار مهم است. با ارائه واکسیناسیون مناسب و درمان به‌موقع، سگ‌ها را از خطرات بیماری‌ها محافظت کرده و از بروز رفتار پرخاشگری در آن‌ها جلوگیری می‌کنیم.

 

چگونگی رفتار با سگ پرخاشگر:


اگر دارای توله‌سگ هستید، اول سعی کنید سگ را توسط آموزش‌های معین و به‌صورت اجتماعی تربیت کنید. سعی کنید سگ را به پیاده‌روی ببرید و او را در محیط‌های جدید قرار دهید و بگذارید با حیوانات و سگ‌های دیگر در ارتباط باشد. با این روش، استرس و ترس در سگ شما بسیار کم خواهد شد. به‌هیچ‌وجه جلوی سگ‌ها از خشونت استفاده نکنید زیرا تأثیر بدی روی سگ می‌گذارد و باعث می‌شود این رفتار را از شما یاد بگیرد.


سگ‌ها به‌صورت غریزی دارای حس مالکیت و رئیس بودن دارند. شما به‌عنوان صاحب سگ نباید بگذارید این غریزه بر آن‌ها غلبه نماید. سگ باید بداند که مجبور است از قوانین شما پیروی کند. لطفاً برای آموزش‌ها و مکان‌هایی که خارج از محیط خانه می‌باشد، حتماً از قلاده سگ استفاده کنید. زمانی که سگ شما رفتار خوبی نشان داد، با غذاهای مخصوص، جایزه و تشویقی سگ به او پاداش دهید.



سخن آخر:


پرخاشگری سگ مشکلی رایج در این حیوانات است که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند: ترس، اضطراب، درد، محافظت از منابع، عدم آموزش، اجتماعی شدن و... باشد. برخی از نژادها به‌طور ذاتی مستعد پرخاشگری بیشتری هستند و هر سگی می‌تواند در شرایط خاص، رفتار خشنی نشان دهد. به‌خاطر داشته باشید که پرخاشگری سگ هرگز نباید نادیده گرفته شود و باید با صبر، حوصله و کمک متخصصان به آن‌ها کمک کرد. حواستان باشد که رفتار خشونت‌آمیز با سگ، مشکل را بدتر می‌کند. با پیروی از این دستورالعمل‌ها می‌توانید به سگتان کمک کنید تا بر احساس خشونت خویش غلبه کند و به عضو شاد و مطیع خانواده تبدیل شود.

 

بیشتر بخوانید:

 

1. یازده نکته طلایی برای جلوگیری از رفتار گاز گرفتن توله سگ

 

2. نحوه جلوگیری از پارس سگ‌

 

3. آشنایی با تیپ‌های شخصیتی سگ‌ها

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش