۰

تخفیف‌های روزانه 👈

10 نکته کلیدی نگهداری سگ و گربه در خانه


داستان دشمنی گربه‌ ها و سگ‌ ها موضوعی قدیمی است. شاید این حیوانات در طبیعت دشمن یکدیگر باشند اما این موضوع به معنای آن نیست که امکان زندگی آن‌ها در کنار یکدیگر وجود ندارد.

 

در بسیاری از خانه‌ها سگ‌ها و گربه‌ها کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و برخلاف ارتباطشان در طبیعت، رابطه‌ای دوستانه دارند. این موضوع به نحوه تربیت این حیوانات توسط شما و چگونگی رفتار با آن‌ها بستگی دارد. درواقع با رعایت چند نکته کلیدی، می‌توانید سگ و گربه را در کنار یکدیگر نگهداری کنید، بدون اینکه نگران دعوا و درگیری بین آن‌ها باشید.

 

در این مقاله از پت مال 24 به بررسی برخی نکات کلیدی می‌پردازیم که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید به‌صورت هم‌زمان از سگ و گربه در نگهداری کنید. با ما همراه باشید:

 

1. آشنایی و برخورد اولیه سگ و گربه:


صرف‌نظر از اینکه ابتدا سگ را به خانه آورده‌اید و قصد به سرپرستی گرفتن گربه را دارید یا برعکس، اولین برخورد و ملاقات این دو حیوان، مهم‌ترین مرحله از دوستی سگ و گربه و همچنین زندگی مشترک آن‌ها در کنار یکدیگر است. بهترین مکان برای ملاقات سگ‌ و گربه، خانه است؛ البته در شرایطی که این مکان از هر نظر برای ملاقات دو حیوان آماده باشد. شما باید وسایل حیوان قدیمی را در جایی مشخص و مخصوص قرار دهید تا حیوان جدید به سراغ آن‌ها نرود و موجب ایجاد حس خشم یا حسادت نسبت به دوست جدیدش نشود.



2. امکان ایجاد فضای اختصاصی:


طی چند روز اول، باید فضایی مجزا و مشخص برای هر کدام از این حیوانات داشته باشید. اگر سگی در خانه دارید و گربه‌ای را به سرپرستی می‌گیرید، بهتر است اتاقی مجزا را به سگ اختصاص دهید تا در طول روز چند ساعتی را در آ‌نجا استراحت کرده و گربه فرصت گردش در خانه را داشته باشد. اتاقی که در اختیار این حیوانات قرار می‌دهید باید شامل: تمام وسایل و خوراکی‌ها، اسباب‌بازی سگ یا گربه و سایر ملزومات آن‌ها باشد تا طی چند ساعت اولیه، احساس غریبی و ناراحتی نکنند.


3. آشنایی سگ و گربه با رایحه یکدیگر:


برای نزدیک‌کردن سگ و گربه به قلمرو دیگری و نگهداری آن‌ها در کنار یکدیگر، باید به نکته‌ای مهم توجه داشته باشید. برای آشناکردن سگ و گربه با رایحه دوست جدید، کافی است تکه‌ای از ملافه یا اسباب‌بازی‌های سگ یا بالعکس را در کنار دیگری قرار دهید تا او بتواند بعد از استشمام رایحه، آن را در ذهنش ثبت کند. این ترفند باعث آشنایی سریع‌تر و خوگرفتن راحت این حیوانات به یکدیگر و همچنین کاهش میل قلمرو طلبی آن‌ها کمک می‌کند. در این صورت سگ یا گربه شما نسبت به دوست جدیدش احساس ناامنی نمی‌کند و در هر شرایطی که قرار گیرد، دوستش را تشخیص می‌دهد.


 


4. توجه منصفانه به هر دو حیوان:


توجه شما به سگ یا گربه، باید کاملاً منصفانه باشد تا باعث ایجاد حس حسادت در هیچ‌کدام از این حیوانات نشوید. بازی‌کردن، غذادادن، رسیدگی به وضعیت بهداشتی و هر کاری که برای حیوان جدید انجام می‌دهید، باید برای حیوان دیگر نیز به‌ همان اندازه انجام شود. اکثر سرپرستان حیوانات خانگی تمرکز و توجهشان را روی حیوان جدید می‌گذارند تا هر چه سریع‌تر به آن‌ها عادت کرده و به فضای زندگی خو بگیرد درحالی‌که این کار کاملاً اشتباه است.



5. صبوری برای اصلاح رابطه سگ و گربه:


قبول سرپرستی حیوان جدید به‌خصوص زمانی که حیوان دیگری در خانه دارید، چندان ساده نیست و باید جوانب مختلفی را در نظر بگیرید. اصلاح ارتباط بین سگ و گربه نیازمند زمان است و داشتن صبر و حوصله فراوان در قبال مسئولیت ایجاد امنیت و سلامت هر دو حیوان به عهده شما می‌باشد. بنابراین اگر آمادگی این کار را ندارید، نمی‌توانید از عهده سرپرستی این دو دشمن دیرینه و برقراری رفاقت بین آن‌ها بر بیایید.



6. آموزش و تربیت مناسب سگ و گربه:


تربیت مناسب برای هر دو حیوان بسیار مهم است. سگ‌ها باید بدانند که چگونه با گربه‌ها برخورد کنند و گربه‌ها نیز باید یاد بگیرند که چگونه با سگ‌ها ارتباط برقرار نمایند. این کار با آموزش اطاعت به سگ امکان‌پذیر است. شما با نشان‌دادن عواقب تعقیب و شکار گربه‌ها و تفهیم فرمان‌هایی مانند: نشستن یا ایستادن به سگ، می‌توانید این کار را شروع کنید. 
علاوه بر سگ، گربه‌ شما نیز باید کنترل شود تا با رفتارش باعث تحریک سگ به انجام رفتارهای پرخاشگرانه  نشود. هر چند آموزش اطاعت به گربه‌ها کار آسانی نیست اما اگر این کار را جدی نگیرید، ممکن است شاهد حمله گربه به‌طرف سگ باشید. برای موفقیت در این زمینه، ممکن است نیاز به کمک مربی باتجربه‌ای در خصوص تربیت و آموزش صحیح رفتار سگ و گربه داشته باشید.



7. تشویق رفتارهای درست سگ و گربه:


وقتی سگ و گربه‌ای به‌تازگی در مکانی مشترک کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، باید حواستان باشد تا اگر هرکدام از آن‌ها رفتار خوبی با دیگری داشت، او را تشویق کنید. این کار می‌تواند با استفاده از روش‌هایی مانند: تعریف، نوازش یا با ارائه غذای تشویقی‌ سگ یا گربه انجام شود. استفاده از این روش‌ها به این حیوانات کمک می‌کند تا رفتارهای مثبتشان را تقویت نموده و برای برقراری ارتباط مثبت با یکدیگر انگیزه پیدا کنند.



8. استفاده از موانع کنترل:


در روزهای اول آشنایی و نگهداری از سگ یا گربه جدید در خانه و زمانی که حیوان دیگری از قبل در خانه شما زندگی می‌کند، باید در سرتاسر خانه موانع کنترل‌کننده داشته باشید. محل زندگی و گردش سگ را باید از محل زندگی گربه جدا کنید. از موانع خوبی که به این منظور می‌توانید استفاده کنید، دروازه کودک است. این وسیله را در ابتدای ورودی اتاق‌ها یا راهروها نصب کنید تا حیوانات شما از محدوده‌ای خاص جلوتر نروند و در محدوده  مانع کنترل‌کننده با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

 

9. ایجاد رابطه بدون اجبار:


سگ و گربه را به‌هیچ‌عنوان وادار به ارتباط با حیوان جدید نکنید زیرا این کار نتیجه عکس دارد و نه‌تنها به ارتباط خوب و مؤثر آن‌ها کمک نمی‌کند بلکه باعث مشکلات زیادی برای سگ و گربه شما می‌شود. ایجاد احساس حسادت به حیوان جدید، می‌تواند از عواقب این اجبار باشد. شما با توجه برابر و نشان‌دادن ارزش یکسان به هر دو حیوان، باید تلاش کنید تا ارتباط آن‌ها به‌صورت سریع‌تر و ساده‌تر شکل بگیرد.



10. بررسی سلامت سگ و گربه:


 با درنظرگرفتن کنترل‌های دقیق و بررسی‌های مرتب هر دو حیوان، باید مطمئن شوید که سگ و گربه خانگی شما سالم هستند چراکه بیماری‌ها می‌توانند باعث ایجاد استرس و عصبانیت شوند و این استرس، منجر به تعارض و اختلاف بین سگ و گربه می‌شود. با مراجعه به دامپزشک و انجام واکسیناسیون‌های لازم، می‌توانید از سلامتی حیوانات خانگی‌ خویش اطمینان حاصل کنید.



سخن آخر:


نگهداری هم‌زمان سگ و گربه در مکانی مشترک، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد اما با رعایت نکات بالا، شما می‌توانید به‌تدریج رابطه دوستانه‌ای بین آن‌ها برقرار کنید. همان‌طور که در این مقاله اشاره شد، یکی از مهم‌ترین نکات برای نگهداری سگ و گربه در کنار یکدیگر، فراهم‌کردن وسایل و لوازم مجزا برای هرکدام از این حیوانات است. صبر و پشتکار، آموزش مناسب و ایجاد محیط امن و دوستانه، کلیدهای موفقیت طی این فرآیند هستند. با درنظرگرفتن این روش‌ها، شما می‌توانید از داشتن دو حیوان خانگی دوست‌داشتنی در منزلتان لذت ببرید و به آن‌ها کمک کنید تا با آرامش و خوشحالی در کنار یکدیگر زندگی کنند.


بیشتر بخوانید:

 

1. معرفی انواع غذای تشویقی برای سگ ها

 

2. انتخاب تشویقی مناسب برای گربه ها

 

3. مهم ترین دلایل بروز خشونت در سگ ها

 

4. راه های درمان اضطراب جدایی گربه

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش