۰

تخفیف‌های روزانه 👈

آشنایی با نژاد سگ بلوگنس

 

سگ های بلوگنس از جمله نژادهای سگ کوچک و باهوش هستند که با ویژگی های منحصر به فردی مانند: موهای سفید و پرپشت، مهربانی و وفاداری فوق‌ العاده شناخته می شوند.

 

سگ بلوگنس با ظاهر فریبنده، طبع آرام و هوش بالا، معمولاً به‌عنوان سگ خانگی وفادار و دوست‌داشتنی شهرت دارد. با وجود ابعاد متوسط، بلوگنس به‌خوبی در زندگی شهری و زندگی روزمره با فعالیت‌های معمولی تطابق پیدا می‌کند. این نژاد با شخصیت ثابت و محبوبیت بالا، گزینه‌ ایده‌آلی برای خانواده‌ها و افرادی است که به دنبال همدمی وفادار در خانه هستند.

 

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی خصوصیات ظاهری و رفتاری سگ‌های نژاد بلوگنس پرداخته و نکاتی در خصوص شرایط نگهداری این حیوانات خانگی دوست‌داشتنی ارائه دهیم. لطفاً با پت مال 24 همراه باشید:

 

تاریخچه سگ نژاد بلوگنس:


سگ‌های نژاد بلوگنس جز قدیمی‌ترین نژادهای سگ در دنیا به شمار می‌آیند که ابتدا در کشور ایتالیا پرورش یافتند. معمولاً این سگ‌ها در گذشته به‌عنوان همراهان ویژه اشراف و نجیب‌زادگان استفاده می‌شدند و قدیمی‌ترین مطلبی که درباره این سگ نوشته شده، مربوط به آثار افلاطون در قرن پنجم پیش از میلاد است. بلوگنس‌ها در قرن هفدهم میلادی به کشور فرانسه راه یافتند و به‌سرعت در این کشور محبوب شدند. همچنین ورود این نژاد به ایالات متحده آمریکا، برای اولین‌بار در قرن نوزدهم میلادی اتفاق افتاد.

 

مشخصات ظاهری سگ بلوگنس:


همان‌طور که اشاره شد، سگ‌های نژاد بلوگنس جز نژادهای کوچک محسوب می‌شوند و موهای سفید و پرپشتی دارند. این سگ‌ها معمولاً دارای قدی بین 25 تا 30 سانتی‌متر و وزنی بین 3 الی 4 کیلوگرم هستند. آن‌ها سری گرد، چشمانی تیره و گوش‌هایی آویزان، بدنی عضلانی و پاهایی کوتاه و قدرتمند دارند. همچنین بلوگنس‌ها دارای دُمی بلند و پرپشت هستند که معمولاً به سمت بالا یا کنار بدنشان آویزان است.



مشخصات رفتاری سگ بلوگنس:


بلوگنس‌های دوست‌داشتنی دارای خصوصیات رفتاری برجسته‌ای هستند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مهربانی، هوش بالا و بازیگوشی اشاره کرد. سگ‌های این نژاد وابستگی فراوانی به صاحبانشان دارند و معمولاً به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که در مرکز توجه باشند. بلوگنس گزینه‌ای عالی برای کودکان است و به‌راحتی با سایر حیوانات خانگی کنار می‌آید. 

 

نکات بهداشتی ویژه سگ‌های بلوگنس:


رعایت بهداشت سگ نژاد بلوگنس نیازمند مراقبت و توجه فراوانی است و برای مراقبت هر چه بهتر از او باید موهایش را حداقل 2 بار در هفته شانه بزنید اما اگر موهای بلوگنس شما به‌سرعت گره می‌خورد، احتمالاً نیاز است که آن‌ها را به‌صورت روزانه شانه کنید. یکی دیگر از مسائل بهداشتی مهم در خصوص این سگ‌ها، حفظ‌ سالم دندان‌های آن‌ها است و توصیه می‌کنیم تا برای این منظور، دندان‌های سگ را حداقل 2 بار در هفته مسواک بزنید. همچنین باید هر 2 الی 4 هفته یک‌بار، برای کوتاه‌کردن ناخن‌های بلوگنس اقدام کنید.



تغذیه سگ بلوگنس:


باتوجه‌به جثه کوچک سگ‌ بلوگنس، این نژاد به تغذیه زیادی نیاز ندارد؛ به همین دلیل بهتر است که روزانه 2 الی 3 بار به او غذا دهید. غذای سگ بلوگنس‌ باید حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی کافی باشد چراکه پروتئین ماده‌ای ضروری برای رشد و ترمیم بافت‌ها است، کربوهیدرات‌ها منبع مناسبی برای انرژی هستند و چربی نیز جهت حفظ سلامت پوست و موی این سگ‌ها ضروری می‌باشد. غذاهای تجاری ویژه سگ‌های نژاد کوچک، گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، سبزی‌ها، غلات و... ازجمله بهترین انواع غذاهایی هستند که می‌توانید به سگ‌های نژاد بلوگنس ارائه دهید. علاوه بر این، باید از ارائه برخی غذاها به سگ‌ها این نژاد پرهیز کنید. شکلات، کافئین، الکل، انگور، کشمش و هسته میوه‌ها، جز غذاهایی ممنوعه برای سگ‌های بلوگنس محسوب می‌شوند.



تربیت سگ‌های نژاد بلوگنس:


سگ‌های نژاد بلوگنس از هوش بالایی برخوردارند و می‌توانند در زمان کوتاهی دستورات مختلف را بیاموزند؛ بنابراین برای تربیت آن‌ها باید روش‌های مثبت را در نظر بگیرید. روش‌های مثبت و مبتنی بر پاداش، انگیزه سگ برای انجام کارهای خوب را بالا می‌برند. برای آموزش یادگیری سریع و خوب دستورات مختلف توسط بلوگنس‌ها، این کار را از سنین پایین آغاز کنید زیرا یادگیری برای سگ‌های جوان راحت‌تر است. این آموزش‌ها باید تاحدامکان کوتاه و ساده در نظر گرفته شوند تا برای بلوگنس شما خسته‌کننده و گیج‌کننده نباشند.

 

نگهداری سگ نژاد بلوگنس:


برای نگهداری مناسب از بلوگنس‌ها، باید در گام اول نکات بهداشتی را در نظر گرفته و برای مراقبت از مو، دندان‌ها و ناخن‌های این حیوانات اقدام نمایید. چشم و گوش بلوگنس را مرتباً نظافت کنید و توجه داشته باشید که سگ‌های این نژاد، نیاز چندانی به استحمام ندارند زیرا حمام‌کردن بیش‌از‌حد می‌تواند به خشکی پوست و موی آن‌ها منجر شود. بنابراین بهتر است که بلوگنس را هر 2 تا 3 ماه یک‌بار استحمام کنید.



با وجود این‌که بلوگنس‌ها جثه‌ای کوچک دارند اما نیاز به فضای کافی برای فعالیت دارند. اگر منزل شما کوچک است، باید اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای ورزش و بازی سگ وجود داشته باشد. سگ‌های این نژاد بسیار فعال هستند و به فعالیت روزانه نیاز دارند؛ بنابراین شما باید روزانه حداقل 30 دقیقه به سگتان اختصاص دهید و به فعالیت‌هایی مانند: پیاده‌روی، دویدن، بازی‌کردن و سایر فعالیت‌های بدنی بپردازید. 

 

رایج‌ترین بیماری‌های سگ نژاد بلوگنس:


بلوگنس‌ها معمولاً حیوانات سالمی هستند اما مستعد ابتلا به برخی بیماری هستند. در ادامه به رایج‌ترین بیماری‌های سگ نژاد بلوگنس می‌پردازیم:

 

•    دیسپلازی مفصل لگن:

این بیماری ازجمله بیماری‌های ارثی سگ‌ها محسوب می‌شود و سگ‌های نژاد بلوگنس در صورت ابتلا به این بیماری، هنگام راه‌رفتن یا دویدن دچار مشکل می‌شوند، لنگ می‌زنند یا مفاصل آن‌ها متورم می‌گردد.

 

•    آب‌مروارید:

نوعی بیماری چشمی در سگ‌های بلوگنس است که در اثر آن عدسی چشم حیوان کدر می‌گردد. بنابراین اگر با تیرگی یا سفیدی چشم سگ مواجه شدید به‌احتمال فراوان حیوان دچار آب‌مروارید شده است.

 

•    بیماری قلبی:

بیماری‌های قلبی در سگ‌های بلوگنس رایج است و می‌تواند مشکلاتی نظیر نارسایی قلبی را برای حیوان ایجاد کند. در صورت مشاهده خستگی، بی‌حالی یا تنگی‌نفس در سگ، باید فوراً وضعیت قلب حیوان بررسی گردد.

 

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از ابتلای سگ بلوگنس به بیماری‌های مذکور، باید ابتدا ویزیت‌های منظم دامپزشک را برای او در نظر بگیرید. این اقدام باعث می‌شود تا دامپزشک به‌صورت منظم وضعیت بیماری‌های حیوان را بررسی نماید. علاوه بر این، واکسیناسیون می‌تواند از سگ شما مقابل بیماری‌های عفونی مراقبت کند. بنابراین، توصیه می‌شود که رژیم غذایی سالم و متعادلی را به حیوان ارائه دهید.

 

تولیدمثل سگ نژاد بلوگنس:


سگ‌های نژاد بلوگنس معمولاً در سن 6 ماهگی به بلوغ جنسی می‌رسند اما توصیه ما این است که تا سن 18 ماهگی آن‌ها را جفت نکنید. علت چنین موضوعی این است که سگ‌های جوان درحال‌رشد هستند و جفت‌گیری زودهنگام بر رشد و سلامتی آن‌ها تأثیر منفی خواهد گذاشت. برای تولیدمثل سگ‌های این نژاد باید سگ نر و با ژنتیک خوب انتخاب نمایید. اطمینان حاصل کنید که هر دو سگ از لحاظ بیماری‌های ارثی آزمایش شده و کاملاً سالم باشند. 



برای این منظور باید قبل از جفت‌گیری سگ‌ها را نزد دامپزشک ببرید زیرا این کار معمولاً در محیطی کنترل‌شده انجام می‌شود تا از آسیب‌دیدن آن‌ها جلوگیری گردد. پس از جفت‌گیری، باید سگ ماده را برای نگهداری به مکانی آرام و گرم منتقل نمایید زیرا او احتمالاً طی بارداری اندکی بی‌حال یا پرخاشگر شود. زمان بارداری سگ‌های ماده 63 روز است و طی این دوران حیوان باید رژیم سالم و متعادل و فعالیت کافی داشته باشند. 



سخن آخر:


در این مقاله با نژاد سگ بلوگنس، یکی از نژادهای محبوب و وفادار سگ‌ها آشنا شدیم. بلوگنس با ظاهر فریبنده، طبع آرام، هوش بالا و شخصیت ثابت، گزینه‌ فوق‌العاده‌ای برای خانواده‌ها و افرادی است که به دنبال همراهی مهربان و وفادار هستند. این نژاد با تطابق بالا نسبت به زندگی شهری و رفتارهای روزمره، توانسته است محبوبیت بسیاری را در میان دوستداران سگ‌ها کسب کند و به‌عنوان یکی از گزینه‌های مناسب برای خرید یا پرورش سگ در نظر گرفته شود.  

 

بیشتر بخوانید ...

 

 

1. ماجراهایی شگفت انگیز از وفاداری سگ ها

 

2. تغذیه پس از زایمان سگ‌ ها

 

3. آب مروارید در سگ ها و راه های درمان


 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش