۰

تخفیف‌های روزانه 👈

دنیای حیوانات خانگی رباتیک

 

حیوانات خانگی رباتیک، نسل جدیدی از ربات ‌ها می باشند که با ظاهری شبیه به حیوانات واقعی در حال تبدیل ‌شدن به ابزارهای مفیدی در زمینه‌ های مختلف از جمله درمان هستند.

 

تصور کنید رباتی دوست‌داشتنی و شبیه به حیوانی واقعی در کنار شما باشد تا اضطراب و استرستان را کاهش دهد، به شما در انجام فعالیت‌های اجتماعی یا حتی در فرآیند درمان و توان‌بخشی کمک کند. ربات‌های حیوان نما با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و ظاهری شبیه به حیوانات واقعی، این رؤیا را به حقیقت تبدیل کرده و حالا می‌توان از کمک آن‌ها در زمینه‌های مختلفی از جمله: درمان، کنترل بیماری‌ها، کاهش استرس و... بهره برد.



در این مقاله، به بررسی دنیای حیوانات خانگی رباتیک و کاربردهای این مصنوعات سودمند بشر می‌پردازیم. لطفاً با پت مال 24 همراه باشید:

 

حیوانات خانگی رباتیک، همراهانی نوین:


نگهداری از حیوانات خانگی، فواید متعددی برای سلامت جسمی و روانی انسان دارد. این موجودات دوست‌داشتنی، می‌توانند با همراهی، بازی و فعالیت‌های ورزشی مشترک به کاهش اضطراب، تنهایی، فشارخون و... صاحبانشان کمک بسزایی کنند. مشاهدات نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر از حیوانات خانگی رباتیک به‌عنوان جایگزینی برای حیوانات واقعی، استفاده شده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که ربات‌های حیوان نما، می‌توانند تأثیرات مشابهی مانند حیوانات واقعی داشته باشند.



محققان دانشگاه اوکلند نیوزیلند طی مطالعه‌ای دریافتند که ربات‌های همراه می‌توانند برای افراد مسن، همانند حیوانات زنده در بهبود آرامش ذهنی و کیفیت زندگی مفید باشند. با وجود این‌که بسیاری از مردم، ربات‌ها را ماشین‌هایی سرد و بی‌روح می‌دانند اما هوش مصنوعی و شبیه‌سازی‌های واقعی‌تر در ربات‌های حیوان نما خانگی، باعث شده تا افراد بیشتری از آن‌ها به‌عنوان همراه و کمک درمانگر استفاده کنند. به‌عنوان‌مثال: ربات حیوان نما درمانگر تومبوت (Tombot)، برای کمک به بیماران، سالمندان، افراد مبتلا به زوال عقل و دوستداران حیوانات طراحی و ساخته شده است.



ربات تومبوت همانند سگی واقعی، عشق بی‌قیدوشرطش را به صاحبش نشان می‌دهد، پارس می‌کند، حرکت می‌کند، به نوازش واکنش نشان می‌دهد و به صاحبش حرکت‌های عاطفی ارائه می‌نماید. البته قابل‌ذکر است که درهرصورت برای انتخاب بین ربات‌های حیوان نما و حیوانات واقعی به نیازهای هر فرد باید توجه کرد. ربات‌ها می‌توانند برای افرادی که به دلیل آلرژی، عدم تمایل به مراقبت از حیوان زنده یا محدودیت‌های دیگر، امکان نگهداری از حیوان خانگی واقعی را ندارند، گزینهٔ مناسب‌تری باشند. درهرصورت، چه ربات‌های حیوان نما و چه حیوانات واقعی، می‌توانند به‌عنوان همراهانی دوست‌داشتنی در مسیر سلامتی و شادابی انسان، نقش‌آفرینی کنند.

 

رباتی حیوان‌نما به نام پارو:


ربات حیوان نمای پارو (Paro)، ربات تعاملی مشابه بچه‌فوکی جذاب با هدف درمانگری، طراحی و ساخته شده است. این ربات اکنون به‌عنوان کمک درمانگر در بسیاری از مراکز درمانی و مراقبتی سراسر جهان استفاده می‌شود. ربات پارو دارای پنج نوع حسگر است که به آن امکان درک محیط اطراف و افراد را می‌دهد. این حسگرها شامل: حسگرهای لمسی، نور، شنوایی، دما و وضعیت بدن هستند. این ربات همچنین قادر به برقراری ارتباط چشمی و به‌خاطر سپردن چهره افراد است.



ربات حیوان ‌نمای پارو به شنیدن نام‌های جدید نیز واکنش نشان می‌دهد و به‌مرورزمان با صاحبش انس می‌گیرد. اولین نسل از ربات Paro، سال 2003 در ژاپن و اروپا برای کمک به بیماران آلزایمری و کاهش استرس آن‌ها معرفی شد. از آن زمان تاکنون از Paro به‌طور گسترده‌ای در بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان، مراکز توان‌بخشی و حتی مدارس استفاده می‌شود. نسل هشتم ربات Paro، جدیدترین نسخه این ربات دوست‌داشتنی است که باهوش مصنوعی پیشرفته‌تر و قابلیت‌های جدید مانند تشخیص احساسات و پاسخگویی مناسب به آن‌ها به یاری انسان‌ها در مسیر سلامتی و شادابی می‌آید.

 

مزایای استفاده از ربات پارو:

•    کاهش اضطراب و استرس
•    ایجاد حس آرامش و صمیمیت
•    تحریک تعاملات اجتماعی
•    کمک به بهبود حافظه و تمرکز
•    کاهش درد و علائم بیماری
•    تسریع در فرایند درمان و توان‌بخشی

 

ربات‌های گربه و سگ هاسبرو:


شرکت هاسبرو (Hasbro) برند معروف اسباب‌بازی‌سازی، ربات‌های گربه و سگ (Hasbro's Joy For All Pets) را به‌طور خاص برای مبتلایان به آلزایمر و زوال عقل طراحی و به بازار عرضه کرده است. این ربات‌های دوست‌داشتنی با تقلید رفتار حیوانات واقعی، شادی و آرامش را به زندگی این افراد هدیه می‌دهند. همان‌طور که اشاره شد این شرکت دو مدل ربات ارائه کرده است که به شرح زیر هستند:




•    گربه رباتیک:
 ربات گربه نمای هاسبرو در رنگ‌های نارنجی، خاکستری و سفید موجود است که می‌تواند حس نوازش را درک کند، میومیو کند، راه برود، پلک بزند، خُرخُر کند و صورتش را با پنجه‌هایش تمیز کند.




•    سگ رباتیک:
 سگ رباتیک این شرکت شبیه به توله‌سگی واقعی است و ضربان قلبش از روی بدنش حس می‌شود. این ربات سگ نما به صدای بیماران با حرکت سر و پارس‌کردن واکنش نشان می‌دهد و همه ویژگی‌های توله‌سگی واقعی را دارد.




آیبو سگ رباتیک دوست‌داشتنی سونی:


آیبو (Aibo) سگ رباتیک شرکت سونی، از پیچیده‌ترین ربات‌های خانگی موجود در بازار است. این ربات دوست‌داشتنی با ظاهری شبیه به سگی واقعی و قابلیت‌های منحصربه‌فردش، به‌عنوان ربات حیوان نمای وفادار و سرگرم‌کننده در حال تبدیل‌شدن به محبوب‌ترین سگ رباتیک بین افراد و به‌خصوص خانواده‌ها است. این ربات نیز به حسگرهای مختلفی مجهز شده است که به آن امکان درک محیط اطراف و تعامل با انسان‌ها را می‌دهد. این حسگرها عبارت‌اند از:

 

•    دوربین تشخیص تصویر
•    سنسور حرکت در شکم
•    سنسور فاصله‌سنج
•    سنسورهای لمسی در پیشانی، فک پایین و پشت گردن
•    حسگر نور و دوربین در زیر دُم
•    چهار میکروفون در گونه‌ها



آیبو با استفاده از موتور هوش مصنوعی و سرویس وب آمازون، اطلاعات مربوط به محیط اطراف را ذخیره و پردازش می‌کند. این ربات با یادگیری از تعاملاتش با انسان‌ها، به‌مرورزمان رفتارش را بهبود می‌بخشد و به همراهی هوشمند و وفادار تبدیل می‌شود. آیبو همانند سگی واقعی به غریبه‌ها پارس می‌کند و استخوان را گاز می‌گیرد. این سگ رباتیک می‌تواند بازی‌های مختلفی را انجام دهد. همچنین حرکات مختلفی را مانند: رقصیدن و راه‌رفتن به دنبال صاحبش نیز انجام می‌دهد و می‌تواند احساسات مختلفی مانند: شادی، غم و خشم را درک کند. آیبو با مزایای متعددی که ارائه می‌دهد، می‌تواند به افزایش شادی و آرامش، کاهش اضطراب، تنهایی، تحریک تعاملات اجتماعی و ایجاد حس سرزندگی در افراد کمک کند.

 

ربات سگ تعاملی لئوناردو:


لئوناردو (Leonardo) توله‌سگ تعاملی بامزه‌ای است که باهوش مصنوعی قدرتمندش، قادر به تعامل و یادگیری از انسان‌ها می‌باشد. این ربات دوست‌داشتنی با قابلیت‌هایی که دارد می‌تواند در کنار افراد در هر سنی باشد و به آن‌ها در مسیر سلامتی و شادابی کمک کند. در ادامه، برخی از قابلیت‌های جذاب لئوناردو را با یکدیگر مرور خواهیم کرد تا با عملکرد این سگ رباتیک منحصر‌به‌فرد بیشتر آشنا شویم:



•    تعامل و بازی:
این ربات می‌تواند با کودکان و بزرگسالان بازی کند، به آن‌ها در انجام فعالیت‌های مختلف کمک کند و با حرکات و صداهای بامزه‌اش، افراد را سرگرم کند.


•    یادگیری:
لئوناردو به‌واسطه هوش مصنوعی و سیستم‌های بینایی و یادگیری مبتنی بر روان‌شناسی نوزاد، قادر به شناسایی چهره، اشیا و افراد است. این ربات همچنین می‌تواند با صاحبش ارتباط عاطفی نیز برقرار کند.


•    درمان:
از این ربات می‌توان برای کمک به افراد مبتلا به اضطراب، افسردگی، آلزایمر و سایر بیماری‌ها استفاده کرد.


•    همراهی:
ربات لئوناردو به‌عنوان همراهی وفادار برای افراد تنها، سالمندان و کودکان است و به آن‌ها حس صمیمیت و آرامش می‌دهد. این سگ ربات با مزایای متعددی که دارد به افزایش شادی و آرامش، کاهش اضطراب و تنهایی، تحریک تعاملات اجتماعی و ایجاد حس سرزندگی در افراد کمک بسزایی می‌کند.



سخن آخر:


حیوانات خانگی رباتیک، نسل جدیدی از ربات‌ها با ظاهری شبیه به حیوانات واقعی و بهره‌گیری از هوش مصنوعی هستند که در حال تبدیل‌شدن به ابزارهای مفیدی در زمینه‌های مختلف از جمله درمان، می‌باشند. این ربات‌ها با مزایای متعددی که دارند باعث افزایش شادی و آرامش، کاهش اضطراب و تنهایی و... در افراد می‌شوند. با پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی و فناوری رباتیک، می‌توان انتظار داشت که در آینده شاهد کاربردهای گسترده‌تر و شگفت‌انگیزتر این ربات‌ها در زمینه درمان و سایر حوزه‌ها باشیم.

 

بیشتر بخوانید ...

 

1. معرفی گربه سیبرین

 

2. معرفی سگ نژاد اشناوزر

 

3. انواع پرنده های سخنگو

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش