۰

تخفیف‌های روزانه 👈

بررسی ابعاد مختلف ارتباط سگ ها و کودکان


سگ ‌ها می ‌توانند یارانی حامی و سرگرم‌ کننده برای کودکان باشند. رابطه بین سگ‌ها و کودکان موضوعی پیچیده بوده و توجه علاقه مندان به این حیوانات را برانگیخته است. 

 

وجود سگ‌‌ها در محیط زندگی کودکان، فواید متعددی برای رشد و سلامت عاطفی و جسمی آن‌ها به ارمغان می‌آورد اما این دلایل مثبت، نباید نگاه مسئولیت‌پذیر ما را نسبت به خطرات احتمالی این رابطه کم‌رنگ کند. پذیرش عضوی جدید بین افراد خانواده در کنار لذت‌هایی که دارد، ضرورت توجه به رابطه کودکان و سگ‌ها را از همان ابتدا گوشزد می‎‌کند. 

 

در این مقاله از پت مال 24 قصد داریم به بررسی ابعاد مختلف رابطه سگ‌ها و کودکان ‌بپردازیم و به دنبال پاسخ سؤالات شما طرفداران حیوانات خانگی در این زمینه باشیم:

 

اصول مهم در ارتباط کودکان و سگ‌ها:


رابطه بین کودکان و سگ‌ها می‌تواند به دوستی عمیق و پرمهری تبدیل گردد اما به شرطی که این ارتباط بر پایه احترام، آموزش و نظارت دقیق بنا شود. در این بخش نگاهی به مهم‌ترین اصول در ارتباط کودکان و سگ‌ها خواهیم داشت:

 

•    احترام: 
اولین قدم در ارتباط سگ‌ها و کودکان، آموزش احترام متقابل به هر دو طرف است. کودکان باید یاد بگیرند که به حریم شخصی سگ احترام بگذارند، او را اذیت نکنند و به حیوان آسیب نرسانند. سگ‌ها نیز باید آموزش ببینند تا در کنار کودکان رفتار مطلوبی داشته باشند، پرخاشگری نکنند و به آن‌ها آسیب نرسانند.

 

•    آموزش:
آموزش نقش کلیدی در ایجاد رابطه‌ای سالم بین سگ‌‌‌ها و کودکان دارد. سگ‌ها باید اطاعت‌پذیری، کنترل رفتار و نحوه تعامل با کودکان را یاد بگیرند. کودکان نیز باید اصول رفتار صحیح با سگ، زبان بدن آن‌ها و نحوه بازی صحیح را آموزش ببینند. 

 

•    نظارت:
در ابتدای آشنایی کودک و سگ، نظارت مداوم بر تعاملات بین آن‌ها ضروری است اما توجه به این موضوع کمک می‌کند تا بتوانید از بروز هرگونه مشکل یا درگیری احتمالی میان آن‌ها جلوگیری کنید و در صورت نیاز، به‌موقع مداخله نمایید.



مشکلات ارتباطی کودکان و سگ‌ها:


پرخاش با حالت دفاعی، پاسخ طبیعی اغلب حیوانات است که حیوانات خانگی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. کودکان نمی‌توانند درک کنند که اقدامات آن‌ها ممکن است به سگ‌ها صدمه برساند و همین‌طور توانایی فرارکردن یا دفاع‌کردن در برابر سگ مهاجم را نیز ندارند. سگ‌ها همانند انسان‌ها به فضای شخصی نیاز دارند و به‌خصوص زمانی که در حال غذاخوردن، جویدن استخوان یا بازی با اسباب‌بازی سگ هستند، نباید به آن‌ها نزدیک شد. این کار می‌تواند باعث احساس خطر و اضطراب در سگ شده و منجر به رفتارهای پرخاشگرانه شود. 

 

کودکان به‌طور طبیعی کنجکاو هستند و ممکن است درک نکنند که نزدیک‌شدن به سگ در این مواقع می‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل، آموزش و نظارت بر کودکان در هنگام تعامل با سگ‌ها بسیار مهم است. همچنین برخی از کودکان ممکن است بدون توجه به علائم هشداردهنده حیوان مانند: غرغر کردن یا نشان‌دادن دندان به اذیت و آزار سگ ادامه دهند. این رفتار می‌تواند سگ را عصبانی نموده و او را به گازگرفتن تحریک کند. علاوه بر این، گریه و جیغ بلند کودکان می‌تواند برای سگ‌ها آزاردهنده و ترسناک باشد. در این شرایط، سگ ممکن است برای دفاع واکنش نشان دهد.



آستانه تحمل سگ‌ها در مقابل رفتار کودکان:


هنگامی که سگی احساس خطر یا اضطراب می‌کند، ممکن است با غرغر کردن، نشان‌دادن دندان یا حتی گازگرفتن اقدام به دفاع از خویش کند. این واکنش‌ها به‌هیچ‌وجه نشان‌دهنده خوی وحشی یا تهاجمی سگ نیست بلکه پاسخی طبیعی به احساس ناامنی است. عواقب نادیده‌گرفتن این موضوع می‌تواند بسیار جدی باشد و سگ در معرض آسیب‌های روحی و جسمی قرار بگیرد. تجربه‌های منفی و آزاردهنده، می‌تواند منجر به اضطراب، پرخاشگری یا حتی حمله سگ به کودک شود. بی‌توجهی به آموزش صحیح کودکان، می‌تواند پیامدهای خطرناک دیگری نیز به همراه داشته باشد. 

 

درک زبان سگ‌ها و هشدارهای اولیه:


درحالی‌که برخی از علائم پرخاشگری سگ‌ها مانند: غرغر کردن یا نشان‌دادن دندان کاملاً آشکار است اما توجه به هشدارهای ظریف‌تر و اولیه‌ای که سگ‌ها از طریق زبان بدن ارسال می‌کنند نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد. نادیده‌گرفتن این نشانه‌ها می‌تواند خطرناک باشد و منجر به درگیری و حتی حمله سگ شود. یکی از اولین نشانه‌هایی که باید به آن توجه کرد، بی‌حرکتی ناگهانی سگ در حین انجام فعالیت است. این مکث کوتاه، معمولاً با خیره‌شدن سگ به چیزی یا کسی همراه است. در این حالت، ممکن است سفیدی چشم سگ را نیز مشاهده کنید. 

 

سایر نشانه‌های پرخاشگری در سگ‌ها شامل: لرزش، لیسیدن لب‌ها، خم‌کردن بدن، تغییر حالت گوش‌ها به عقب و کنارگذاشتن دم می‌باشند. به یاد داشته باشید که تمام سگ‌ها زبان بدن منحصربه‌فردی دارند و شما با مشاهده دقیق حیوان دلبندتان و آگاهی از این علائم ظریف، می‌توانید به‌موقع متوجه ناراحتی یا ترس او شده و از وقوع موقعیت‌های خطرناک جلوگیری کنید.



نکاتی برای پیشگیری از درگیری کودکان با سگ‌ها:


با درک زبان سگ‌ها و پیشگیری از موقعیت‌های خطرناک، می‌توانید از دوستی و همراهی امن و لذت‌بخش با این موجودات دوست‌داشتنی لذت ببرید. در این بخش از مقاله، نکاتی برای پیشگیری از درگیری کودکان با سگ‌ها ارائه خواهیم کرد:

 

•    یادگیری زبان بدن سگ‌ها: 
با مطالعه دقیق درباره رفتار سگ‌ها و مشاهده نژادهای مختلف، می‌توانید علائم ظریف ناراحتی و پرخاشگری این حیوانات را به‌موقع تشخیص دهید.

 

•    خودداری از موقعیت‌های خطرناک:
اگر سگی را با هر کدام از این علائم پرخاشگری ظریف مشاهده کردید، کودک را از او دور کنید و از نزدیک‌شدن به حیوان بپرهیزید.

 

•    لزوم کمک متخصصان: 
چنانچه با رفتار سگ در هنگام مواجهه با سگ‌های غریبه احساس ناامنی می‌کنید، از مربی سگ یا رفتارشناس حیوان کمک بگیرید.



چگونگی اصلاح و تنظیم رابطه سگ و کودک:


سگ‌هایی که آموزش می‌بینند، می‌توانند با کودکان به‌خوبی ارتباط برقرار کنند. این دسته از سگ‌ها گویی می‌فهمند که باید با بچه‌ها به‌طور متفاوت و با مهربانی و حوصله رفتار کنند. سگ‌ها می‌دانند وقتی با کودکان سروکار دارند، ممکن است با انواع رفتارهای عجیب‌وغریب، غیرقابل‌پیش‌بینی و حتی گاهی آزاردهنده و دردناک مواجه شوند اما غالباً صبورانه با آن‌ها برخورد می‌کنند. 

 

باوجود این‌که سگ‌ها می‌توانند رفتارهای خشن و نامتعارفی داشته باشند اما توانایی یادگیری رفتار صحیح، آن‌ها را به دوست خانگی محبوب خانواده‌ها تبدیل کرده است. اغلب این حیوانات تا پایان عمر به‌شدت به کودکان خانواده وابسته می‌شوند. این وابستگی باعث می‌شود که سگ به دوست و محافظ خوبی برای کودک تبدیل شود و عشق میان آن‌ها متحیرتان خواهد کرد.



مراحل تنبیه رفتار نامناسب سگ:


1. از نزدیک به بازی سگ با فرزندتان نظارت کنید. لحظه‌ای که سگ پنجه یا دهانش را بر روی کودکی قرار می‌دهد، عبارتی را بیان کنید تا بداند اشتباهی مرتکب شده است اما اسم او را در این عبارت نگنجانید. شما می‌توانید بگویید: خیلی بد است! یا نه! کافی است! و یا هر چیز دیگری که دوست دارید. این عبارت را تا زمانی تکرار کنید تا با استفاده از آن بتوانید سگ را متوقف نمایید.

 

2. پس از گفتن عبارت بازدارنده، بلافاصله سگتان را به اتاقی که دوست ندارد ببرید و درب اتاق را ببندید. شما می‌توانید برای تنبیه او را به هر منطقه‌ای ببرید اما باید نقطه‌ای را انتخاب کنید که هیچ‌گونه انسان، اسباب‌بازی، مواد غذایی یا وسیله‌ای برای جویدن در آن وجود نداشته باشد. حمام، سرویس بهداشتی و اتاق شستشوی لباس‌ها، گزینه‌های خوبی هستند. اگر شما نمی‌توانید تمام وسایل سرگرم‌کننده را از  اتاق خارج کنید، تا زمان اتمام تنبیه از قلاده سگ استفاده نمایید. پس از قراردادن او در اتاق، قلاده او را نزدیک درب ببندید به‌طوری‌که نتواند در اطراف بدود و سرگرم شود.

 

3. پس از گذشت 30 ثانیه از این تنبیه، درب اتاق را باز نموده و سگ را بیرون بیاورید تا به او شانس دوباره‌ای برای درست رفتارکردن بدهید.

 

4. اگر سگ دوباره پا یا دهانش را بر روی کودک قرارداد، دوباره او را متوقف کرده و به اتاق ببرید. به‌احتمال زیاد مجبور شوید که چندین بار این مراحل را تا زمان تغییر رفتار او تکرار کنید. اگر سگ شما بعد از مراحل فوق به تکرار رفتارش پایان داد، او را تشویق کنید و به او جایزه بدهید. حتی در صورت مشاهده حرکت مناسب کوچکی از سوی سگ، بهتر است که حیوان را از طریق بازخورد مثبت تشویق کنید.



مراحل آموزش سگ برای آرام ماندن در کنار کودک:


اگر سگ شما در حضور کودکان هیجان‌زده و غیرقابل‌کنترل می‌شود، باید یاد بگیرد که چگونه این برانگیختگی را کنترل کند. بازی مجسمه راه‌حلی عالی برای شروع ایجاد رابطه مثبت بین کودکان و سگ‌ها است که مراحل آن به شرح زیر می‌باشد:

 

1. آماده‌سازی:
•    از چند کودک برای کمک به آموزش استفاده کنید.
•    به کودکان توضیح دهید که بازی چگونه انجام می‌شود و دقیقاً چه کاری باید انجام دهند.
•    سگ را با قلاده نگه دارید تا در ابتدا از هیجان‌زدگی و پریدن به سمت کودکان جلوگیری کنید.

 

2. شروع بازی:
•    به کودکان بگویید: "شروع کنید!"
•    کودکان باید درحالی‌که دست‌هایشان را تکان می‌دهند و بالا و پایین می‌پرند، اطراف سگ بدوند.
•    در این شرایط، سگ شما احتمالاً هیجان‌زده خواهد شد.


3. آرام‌کردن سگ:
•    به کودکان بگویید: "ایست!"
•    هنگامی که کودکان همچون مجسمه بی‌حرکت ایستاده‌اند از سگ بخواهید که بنشیند.
•    زمانی که سگ شما نشست، شما یا یکی از کودکان درحالی‌که آرام هستید، نزدیک‌ترین فرد به او باشید.

 

4. تکرار:
•    بازی را با گفتن "شروع کنید!" دوباره از سر بگیرید.
•    با تکرار بازی، سگ شما به‌محض شنیدن فرمان "ایست"، می‌نشیند.
•    در این مرحله، "ایست" به معنی "نشستن" برای سگ شما خواهد بود.

 

5. تشویق:
•    از کودکانی که با سگ شما بازی می‌کنند، بخواهید که اگر سگ شروع به بالا و پایین پریدن کرد، فرمان "ایست" را به او بدهند.
•    اگر حیوان خانگی شما در پاسخ به فرمان نشست، حتماً با دادن تشویقی سگ و تمجید فراوان، رفتار مؤدبانه او را تقویت کنید.



نکات تکمیلی در خصوص بازی مجسمه:


•    صبور باشید و به تمرین ادامه دهید. ممکن است مدتی طول بکشد تا سگ شما به‌طور کامل بازی را یاد بگیرد.
•    جلسات آموزشی را کوتاه و سرگرم‌کننده نگه دارید.
•    از حرکات تند و ناگهانی یا سروصدای بلند که ممکن است سگ شما را بترساند، خودداری کنید.
•    همیشه بر تعاملات بین سگ و کودکان نظارت داشته باشید تا از ایمنی هر دو مطمئن شوید.
با تمرین و حوصله، سگ شما می‌تواند یاد بگیرد که در کنار کودکان آرام و مطیع باشد و از این طریق، دوستی و صمیمیت بین آن‌ها شکل خواهد گرفت.



سخن آخر:


رابطه بین کودکان و سگ‌ها می‌تواند منبع شادی، عشق و همراهی باشد. بنابراین با آموزش صحیح و نظارت دقیق، این دوستی می‌تواند به پیوندی عمیق و پایدار تبدیل شود که مزایای بی‌شماری برای هر دو طرف به ارمغان می‌آورد. در این مقاله از پت مال 24، بازی مجسمه را به‌عنوان ابزاری کارآمد برای آموزش سگ‌ها به‌منظور کنترل هیجان و رفتار مناسب در حضور کودکان معرفی کردیم. 



انجام این بازی‌های آموزشی نه‌تنها به سگ شما کمک می‌کند تا در کنار کودکان آرام و مطیع باشد بلکه به کودکان نیز می‌آموزد که چگونه با سگ‌ها به‌طور امن و محترمانه تعامل داشته باشند. با تلاش و تعهد شما، دوستی بین کودک و سگتان می‌تواند به پیوندی فراموش‌نشدنی تبدیل شود که تا سال‌های متمادی باقی بماند و خاطرات شیرینی را برای تمام اعضای خانواده رقم بزند.
 

بیشتر بخوانید:

 

1. ده نکته کلیدی نگهداری سگ و گربه در خانه

 

2. معرفی انواع غذای تشویقی برای سگ ها

 

3. روش های پیشگیری از سقط جنین در سگ ها

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش