۰

تخفیف‌های روزانه 👈

10 راز با مزه و شگفت انگیز بچه گربه ها

 

بچه گربه ها موجوداتی دوست ‌داشتنی هستند که از بدو تولد نیاز به مراقبت و توجه فراوانی دارند و باید دقت داشت که آن ها تقریباً تا 6 هفتگی نیازمند تغذیه از شیر مادر می باشند.

 

نگهداری و مراقبت بچه‌گربه‌ها از بدو تولد یا در سنین بالاتر، نیازمند صبر، حوصله و توجه ویژه‌ای است. این موجودات کوچک و دوست‌داشتنی، پر از رازهای بامزه و شگفت‌انگیز هستند که در این مطلب نیز به 10 راز جالب و خواندنی از این حیوانات خانگی نازنین اشاره شده است. پس با پت مال 24 همراه باشید:



1. وزن بچه‌گربه در بدو تولد:


وزن بچه‌گربه‌ها در بدو تولد، به‌طور میانگین بین 85 تا 120 گرم است. البته این وزن می‌تواند به نژاد، جنسیت و تعداد بچه‌گربه‌های متولد شده در زایمان بستگی داشته باشد. دکتر ایمی سیمپسون مدیر بخش دامپزشکی بیمارستان VCA در فیلادلفیا، الگوی جالبی از افزایش وزن در بچه‌گربه‌ها ارائه داده است. او اعتقاد دارد که وزن آن‌ها در هر هفته باید حدود 120 گرم افزایش داشته باشد. 

 

2. شیر مادر معجزه‌ای برای سلامتی و ایمنی بچه‌گربه‌ها:


تغذیه بچه‌گربه از شیر مادر طی 24 تا 48 ساعت اول پس از تولد، موضوعی ضروری و حیاتی است. دلایل ضرورت تغذیه از شیر مادر نیز به وجود مواد مغذی، هورمون‌ها و آنتی بادی‌ها در شیر مادر باز می‌گردد. دکتر سیمپسون در همین خصوص می‌گوید: "بچه‌گربه‌های تازه متولد شده باید از شیر مادر تغذیه کنند. بدون شیر مادر، بچه‌گربه‌ها سیستم ایمنی ضعیفی خواهند داشت و بیشتر در معرض عفونت قرار می‌گیرند."



3. ناتوانی بچه‌گربه‌ها در تنظیم دمای بدن:


بچه‌گربه‌های زیبا و کوچک به دلیل عدم تکامل سیستم عصبی و غدد درون‌ریز، قادر به تنظیم دمای بدنشان نیستند. این ناتوانی به عواملی مانند: عدم وجود چربی قهوه‌ای و سطح پایین هورمون‌ها مربوط می‌شود. دکتر سیمپسون دررابطه‌با این موضوع می‌گوید: "دمای ایده‌آل برای بچه‌گربه‌های تازه‌متولدشده، ۳۲٫۲ درجه سانتی‌گراد و رطوبت مناسب برای آن‌ها، بین ۵۵ تا ۶۵ درصد است. استفاده از محیط گرم یا لامپ گرمایی و همچنین حوله یا پتو، می‌تواند در گرم نگه‌داشتن بدن بچه‌گربه کمک کند.

 

4.  دنیای تاریک و خاموش بچه‌گربه‌ها:


بچه‌گربه‌ها به‌طور طبیعی با چشمانی بسته و کانال‌های گوش مسدود به دنیا می‌آیند که این امر به دلیل عدم تکامل کامل سیستم‌های بینایی و شنوایی آن‌ها در رحم مادر است. دکتر سیمپسون معتقد است که چشمان این موجودات حدود ۷ تا ۱۴ روز و کانال‌های گوش آن‌ها بین ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از تولد باز می‌شوند.

 

5.  تغذیه مناسب بچه‌گربه‌ها:


تغذیه مناسب برای بچه‌گربه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. همان‌طور که گفته شد، بهترین غذا برای این موجودات شیر مادر است. درصورتی‌که گربه مادر در دسترس نبود، غذای مخصوص بچه‌گربه باید سرشار از پروتئین، چربی و مواد مغذی ضروری برای رشدش باشد. دکتر رنه راسینسکی متخصص گربه‌ها، هشدار می‌دهد بچه‌گربه‌هایی که به‌اندازه کافی غذا نمی‌خورند، به دلیل قند خون پایین در معرض خطر هستند.



همچنین راسینسکی می‌گوید که هیپوگلیسمی یا قند خون پایین، نگرانی بزرگی برای این موجودات معصوم و به‌خصوص بچه‌گربه‌های یتیم است. دکتر سیمپسون نیز معتقد است که هنگام شیردادن به بچه‌گربه‌ها با شیشه شیر، باید آن‌ها را به شکم بخوابانید. این کار به شبیه‌سازی موقعیت تغذیه با شیر مادر کمک می‌کند و خطر آسپیراسیون نیز کاهش می‌دهد.

 

6. کمک به دستشویی رفتن بچه‌گربه‌ها:


بچه‌گربه‌ها به‌تنهایی و بدون کمک گربه مادر، قادر به دفع ادرار و مدفوع نیستند. دکتر سیمپسون دراین‌خصوص می‌گوید: "بچه‌گربه‌ها برای دفع مدفوع نیاز به تحریک دارند. در طبیعت این کار توسط گربه مادر با لیسیدن پشت بچه‌گربه انجام می‌شود. اگر گربه مادر نبود، می‌توان با استفاده از حوله یا دستمال گرم و مرطوب، به‌آرامی پشت بچه‌گربه را ماساژ داد تا عمل دفع انجام شود."

 

7. زمان دندان درآوردن بچه‌گربه:


بچه‌گربه‌ها در حدود سه هفتگی، ریشه دندان‌های شیری‌شان شروع به رشد و در 14 هفتگی، شروع به افتادن می‌کنند. این فرآیند از دندان‌های پیشین آغاز می‌شود و حدود 6 ماه نیز تکرار می‌گردد. بعد از این مدت، تمام دندا‌ن‌های شیری افتاده و 30 دندان دائمی می‌رویند.



8. مراحل رشد و تحولات رفتاری در بچه‌گربه‌ها:


طبق نظریه دکتر راسینسکی در خصوص بچه‌گربه‌ها، آ‌ن‌ها باید در حدود 10 روزگی بتوانند بایستند و تا 21 روزگی راه‌رفتن را یاد بگیرند. از حدود 4 هفتگی، بازیگوشی و شیطنت‌های بامزه‌شان شروع می‌شود که برای همه جذاب است. دراین‌بین از 4 تا 7 هفتگی، رفتارهای اصلی‌ را نیز می‌آموزند. البته باید توجه داشت که هر بچه‌گربه، ممکن است روند رشد متفاوتی را طی کند.

 

9. خطر کم‌خونی ناشی از کک‌ها در بچه‌گربه‌ها:


دکتر ایمی سیمپسون در خصوص خطرات ناشی از آلودگی به کک در بچه‌گربه‌ها هشدار جدی داده است. این آلودگی می‌تواند به کم‌خونی و اختلال در سیستم دفاعی بچه‌گربه منجر شود. او توصیه می‌کند برای جلوگیری از این بیماری، بچه‌گربه را مرتباً با استفاده از صابون ملایم حمام کنید.



10. زمان از شیر گرفتن بچه‌گربه‌ها:


گربه‌های مادر به‌طور طبیعی و با روش‌های مختلفی ازجمله: کم‌کردن دفعات شیردهی و دورکردن بچه‌گربه‌ها، آن‌ها را از شیر می‌گیرند. دکتر راسینسکی معتقد است که اگر بچه‌گربه خیلی زود از مادرش جدا شود، جنبه‌های مهم مهارت‌های اجتماعی را از دست خواهد داد. زمان ایده‌آل برای شروع از شیر گرفتن بچه‌گربه نیز بین 4 تا 6 هفتگی است، زمانی که آن‌ها می‌توانند شروع به خوردن غذای جامد ‌کنند.



سخن آخر:


در این مقاله، 10 راز بامزه و شگفت‌انگیز از دنیای بچه‌گربه‌های تازه متولد شده را با شما به اشتراک گذاشتیم. این موجودات کوچک و دوست‌داشتنی با ظرافت و شگفتی‌های بی‌نظیری که در وجودشان دارند، می‌توانند توجه هر انسانی را جلب کنند. به یاد داشته باشید که بچه‌گربه‌های تازه ‌متولدشده به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارند. با صبر، حوصله، عشق و محبت، می‌توانید به آن‌ها در گذر از این دوره حساس و مهم زندگی‌شان کمک کنید و شاهد تبدیل‌شدن آ‌ن‌ها به گربه‌هایی سالم، شاد و دوست‌داشتنی باشید.

 

بیشتر بخوانید ...

 

1. نیازهای روزانه گربه

 

2. میزان عمر گربه‌ها

 

3. وزن ایده آل گربه ها

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش