۰

تخفیف‌های روزانه 👈

روش تشخیص اوتیسم در گربه ها


اوتیسم در گربه ها، موضوعی جذاب و همزمان پیچیده است. این بیماری اغلب در انسان‌ها دیده می‌شود اما تحقیقات نشان می‌دهد که گربه‌ها نیز ممکن است دارای علائمی مشابه اوتیسم انسانی باشند. 

 

اولین قدم آشنایی با اوتیسم، کسب اطلاعات صحیح در راستای شناخت درست و هر چه‌بهتر این بیماری می‌باشد. اوتیسم (ASD) نوعی اختلال رشدی است که طیف وسیعی از علائم را در بر می‌گیرد و دلایل ژنتیکی دارد. در دهه 90 میلادی، این باور وجود داشت که اوتیسم به دلیل انجام واکسیناسیون، به‌ویژه واکسن  MMR ایجاد می‌شود که البته باور نامعتبری بود.


 


در این مقاله از پت مال 24، مهم‌ترین علائم بیماری اوتیسم را معرفی خواهیم کرد و در ادامه ارتباط برخی از رفتارهای طبیعی گربه‌ها با نشانه‌های افراد مبتلا به اوتیسم و همچنین احتمال ابتلای این حیوانات به این بیماری را بررسی می‌نماییم. لطفاً تا انتهای این مقاله ما را همراهی فرمایید:

 

علائم و رفتارهای گسترده بیماری اوتیسم:


در این قسمت به شناخت برخی رفتارهای شایع در افراد اوتیسمی می‌پردازیم:

 

•         حساس به صدا، نور، بو یا طعم هستند.
•        نسبت به لمس، تماس بدنی و همچنین برقراری ارتباط با افراد دیگر مشکل دارند.
•        در بیان احساسات و نیازهای شخصی دچار مشکل می‌شوند.
•        درک زبان بدن، آهنگ‌های صوتی و حالت چهره افراد برای آن‌ها سخت است.
•        از تماس چشمی با دیگران بیزارند و ترجیح می‌دهند که تنها باشند. 
•         نیاز به روتین بدون تغییر روزانه در زندگی دارند.
•         از تکرار کلمات و عبارات لذت می‌برند.


 


رفتارهای مشکوک به اوتیسم در گربه‌ها:


 بیشتر گربه‌ها می‌توانند بخشی از علائم اوتیسم را به‌عنوان رفتار طبیعی داشته باشند. همین دلیل باعث می‌شود بسیاری از صاحبان گربه، نگران اختلال اوتیسم در این حیوانات باشند. به‌طورکلی چهار رفتار در گربه‌ها وجود دارد که احتمال‌ وجود اوتیسم را پررنگ می‌کنند که این رفتارها به شرح زیر می‌باشند:

 

1. هوش گربه:
بسیاری از گربه‌های مبتلا به اوتیسم، مهارت‌های قابل‌توجهی در زمینه‌های خاص دارند. همین موضوع باعث می‌شود که برخی از صاحبان گربه نسبت به رفتارهای درخشان حیوانشان مشکوک باشند و آن‌ها را نشانه‌ای از بیماری اوتیسم بدانند. به‌عنوان‌مثال: گربه‌های نژاد حبشی و بیرمن از نژادهای بسیار باهوش هستند اما غالباً صاحبان آن‌ها به‌اشتباه تصور می‌کنند که به اوتیسم مبتلا شده‌اند.

 

2. اجتماعی بودن گربه:
از نشانه‌های شناخته‌شده اوتیسم، ناراحتی در انجام رفتارهای اجتماعی است. این اختلال در انسان‌ها منجر به اجتناب از تماس چشمی یا اجتناب کامل از موقعیت‌های اجتماعی می‌شود. گربه‌هایی که چنین رفتاری را نشان می‌دهند، ممکن است صاحبانشان را نگران کنند. به‌عنوان‌مثال: اگر مشاهده کردید که گربه شما از سایر گربه‌ها دوری می‌کند یا زمانی که مهمان دارید، پنهان می‌شود، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد چراکه این واکنش‌های ضداجتماعی، جز رفتارهای رایج گربه‌ها محسوب می‌شوند.


 


3. صدای گربه:
اختلال در برقراری ارتباط از شایع‌ترین علائم اختلال اوتیسم است. این رفتار می‌تواند منجر به دوری از ارتباط کلامی و صداهای بیش‌ازحد شود اما در مواجهه با افراد خاص یا آشنا، این عادت رفتاری می‌تواند متغیر باشد. صاحبان گربه اغلب با مشاهده چنین علائمی در حیوان، اشتباهاً آن‌ها را به اوتیسم تعبیر می‌کنند. نژاد گربه نیز عامل مهمی است که باید هنگام درک صداهای گربه در نظر بگیرید. 

 

برخی از نژادهای گربه‌ها بسیار پرحرف و برخی دیگر کاملاً برعکس آن‌ها هستند. به‌عنوان‌مثال: گربه موکوتاه شرقی سروصدای زیادی دارد اما این رفتار نشانه‌ای از اوتیسم نیست. حتی خرخر یا میو میو گربه شما ممکن است فقط برای صحبت با شما باشد اما این موضوع در حیواناتی که به غریبه‌ها علاقه ندارند، کاملاً برعکس است و باعث دوری آن‌ها از دیگران می‌شود. بنابراین اگر گربه شما بسیار پرحرف یا بسیار ساکت است، جای نگرانی ندارد. 

 

4. بی‌نظمی گربه:
گربه‌ها گاهی اوقات بی‌نظم و ناهماهنگ به نظر می‌رسند. برخی از صاحبان آن‌ها گمان می‌کنند که این رفتار نشانه‌ای از ابتلا به اوتیسم می‌باشد اما باید در نظر داشته باشیم که این رفتارها می‌تواند نشانه‌ای از سایر مشکلات سلامتی همچون: نارسایی اندام، عفونت‌ها و افسردگی در گربه باشد.



احتمال ابتلا به اوتیسم در گربه:


هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد، گربه‌ای مبتلا به اوتیسم است. البته تحقیقات در این حوزه مراحل اولیه را طی می‌کند و تا به امروز هیچ دلیل و مدرکی مبنی بر ابتلا به اوتیسم در گربه‌ها کشف نشده است. بااین‌حال، محققان متوجه شده‌اند که گربه‌ها می‌توانند با اضطراب یا وسواس فکری دست‌وپنجه نرم کنند و جالب است بدانید که تحقیقات نشان می‌دهند که برخی از سگ‌ها نیز می‌توانند نوعی اوتیسم داشته باشند. بسیاری از علائمی که رفتار غیرعادی در انسان است، تنها نشان‌دهنده رفتار طبیعی در گربه‌ها است اما فقدان امنیت در این حیوانات می‌تواند باعث اضطراب، پرخاشگری، اختلال در سلامت روان و یا مشکلات رفتاری شود.

 

فواید گربه‌ها برای کودکان اوتیسم:


 مطالعه بسیار جدیدی نشان داده است که حیوانات اغلب برای کودکان مبتلا به اوتیسم مفید هستند زیرا می‌توانند با انزوا در آن‌ها مبارزه کنند و همراهان خوبی برای چنین کودکانی باشند. حیوانات خانگی اغلب کمتر کودکان را قضاوت می‌کنند. حتی بعضی از گربه‌ها در مقایسه با سایر اعضای خانواده، رفتار مثبت‌تری نسبت به کودکان مبتلا به اوتیسم دارند زیرا این حیوانات توجه ویژه‌ای به کودکان اوتیسمی دارند و چنین رفتار دوستانه‌ای را در قبال هیچ‌کدام از اعضای خانواده نشان نمی‌دهند.



سخن آخر:


همان‌طور که در این مقاله به آن اشاره شد، اغلب تحقیقات انجام‌شده در خصوص اوتیسم گربه‌ها، مراحل اولیه را طی می‌کنند اما محققان بر این باورند که بسیاری از رفتارهای مشابه گربه‌ها با افراد اوتیسمی، درواقع رفتارهای طبیعی این حیوانات هستند و ارتباطی با اختلال اوتیسم ندارند. بااین‌حال باید توجه داشته باشید که در صورت مشاهده رفتارهای بیش‌ازحد غیرعادی از حیوانتان، باید سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید و در جهت رفع این رفتارهای ناهنجار بکوشید تا بتوانید آرامش را به زندگی او بازگردانید.

 

بیشتر بخوانید:

 

1. راه های درمان اضطراب جدایی گربه

 

2. هشت واقعیت جذاب درباره سبیل گربه ها

 

3. ده راز با مزه و شگفت انگیز بچه گربه ها


 

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش