۰

تخفیف‌های روزانه 👈

معرفی خرگوش نژاد کالیفرنیایی


خرگوش سفید کالیفرنیایی به خاطر هوش سرشار، ظاهر متفاوت و رفتار و شخصیت خاصش، یکی از حیوانات خانگی محبوب جهان است و علاقه‌مندان به حیوانات، تمایل زیادی برای نگهداری از این خرگوش ها دارند.

 

خرگوش کالیفرنیایی، نژادی زیبا و بزرگ از خانواده خرگوش‌ها است که نه‌تنها به‌عنوان حیوان خانگی انتخاب ایده‌آلی می‌باشد بلکه به‌عنوان خرگوش نمایشی نیز از این نژاد استفاده‌های فراوانی می‌شود. این خرگوش‌ها رفتار بسیار خوبی دارند و نگهداری از آن‌ها نیز به نسبت سایر نژادهای خرگوش آسان‌تر می‌باشد. اگر به دنبال خرگوشی دوست‌داشتنی، آرام و با ظاهری متمایز هستید، خرگوش کالیفرنیایی نژاد مناسبی برای شما است.



در این مقاله از پت مال 24 به معرفی ویژگی‌های ظاهری و رفتاری خرگوش نژاد کالیفرنیایی می‌پردازیم و در ادامه، نکاتی کلیدی در خصوص آموزش، نگهداری، تغذیه، بهداشت و محل زندگی این خرگوش‌ها ارائه خواهیم داد. لطفاً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید: 

 

تاریخچه خرگوش نژاد کالیفرنیایی:


خرگوش کالیفرنیایی، نژادی نسبتاً جدید است که ریشه آن به اوایل دهه 1900 میلادی در جنوب کالیفرنیا باز می‌گردد. ریشه دقیق این نژاد مشخص نیست اما برخی معتقدند که از ترکیب خرگوش‌های هیمالیایی با نژادهای دیگر مانند: آنگورا یا لهستانی به وجود آمده است. این خرگوش‌ها اولین بار در سال 1928 توسط انجمن پرورش دهندگان خرگوش آمریکا (ARBA) به‌عنوان نژادی از خرگوش‌ها به رسمیت شناخته شد و به دلیل خلق‌وخوی آرام، تمایل کم به جویدن و اندازه متوسطش به سرعت محبوبیت فراوانی یافت. 

 

ویژگی‌های ظاهری خرگوش کالیفرنیایی:


این نژاد از خرگوش‌ها با داشتن بدنی سفید و رنگ‌‌های خاص روی گوش، بینی، دم و پاهایش به‌راحتی قابل‌تشخیص است. خرگوش‌های کالیفرنیایی همیشه در رنگ سفید به همراه نقاط رنگی و چشمان قرمز هستند. این خرگوش از نظر ظاهری بسیار شبیه به نژاد هیمالیایی است اما کمی بزرگ‌تر بوده و وزن این حیوان دست‌آموز، معمولاً بین  4 الی 5 کیلوگرم می‌باشد. موی نژاد خرگوش کالیفرنیایی متراکم، درشت و زبر است؛ بنابراین حس نوازش هر چقدر که برای این نژاد خرگوش خوشایندی باشد، برای صاحب آن‌ها چنین احساسی به همراه ندارد.


 


ویژگی‌های رفتاری خرگوش نژاد کالیفرنیایی:


خرگوش کالیفرنیایی بسیار خوش‌اخلاق و دارای رفتاری ملایم و مهربان است. این نژاد انرژی زیادی دارد و به دلیل طبع مطیع و خوی معتدلش، می‌تواند همراه جالبی برای شما باشد. لازم به ذکر است که خرگوش کالیفرنیایی موجودی خجالتی، آرام و عاشق نوازش می‌باشد و به همین دلیل توجه افراد را جلب می‌کند و در بین خانواده‌ها از محبوبیت فراوانی برخوردار است.

 

پرورش خرگوش نژاد کالیفرنیایی:


خرگوش‌های کالیفرنیایی، نژادی تجاری هستند که در درجه اول به دلیل ظاهر متفاوتشان برای نمایش استفاده می‌شدند. همچنین سرعت رشد بالا و بازدهی گوشت پرحجم این خرگوش‌ها، آن‌ها را به انتخابی محبوب برای پرورش‌دهندگان خرگوش تبدیل کرده است. بنابراین اگر به دنبال پرورش خرگوش برای تولید گوشت یا نمایش پربازدید هستید، خرگوش نژاد کالیفرنیایی انتخابی عالی برای شما است.



تولیدمثل در خرگوش نژاد کالیفرنیایی:


خرگوش‌های کالیفرنیایی به‌طورکلی حیواناتی سالم و مقاوم هستند و به مراقبت‌های خاصی نیاز ندارند. آن‌ها نژادی بارور هستند و می‌توانند در هر بار زایمان 6 تا 10 توله به دنیا بیاورند. دوره بارداری خرگوش‌های نژاد کالیفرنیایی، حدود 32 روز است و توله‌های این نژاد در بدو تولد، حدود 40 گرم وزن دارند. این توله‌ها هنگام تولد نابینا و بی‌مو هستند اما به سرعت رشد می‌کنند و در 2 تا 3 هفتگی از شیر گرفته می‌شوند.

 

ویژگی‌های محل زندگی خرگوش کالیفرنیایی:


خرگوش‌های سفید کالیفرنیایی، برای زندگی سالم و احساس امنیت به قفسی تمیز و جادار احتیاج دارند. این خرگوش‌ها می‌توانند در محوطه‌های داخلی و فضای باز زندگی کنند زیرا پوشش آن‌ها به‌اندازه کافی متراکم بوده و می‌توانند درجه حرارت‌های خیلی سرد و حتی شرایط برفی را تحمل کنند. البته باید حواستان باشد تا در فصول گرم از لوازم سرمایشی و تهویه مناسب برای نگهداری آن‌ها استفاده کنید.



رژیم غذایی خرگوش نژاد کالیفرنیایی:


خرگوش‌های کالیفرنیایی رژیم غذایی متعادلی متشکل از یونجه، پلت و سبزی‌های تازه احتیاج دارند و همیشه باید به آب تمیز دسترسی داشته باشند. بهتر است برای ظرف آب و غذای این حیوانات از ظروف ‌غذایی با جنس سفال استفاده کنید تا نتوانند با شیطنت، محتوای غذایشان را بیرون ظرف ریخته و یا ظرف غذایشان را بجوند. فراموش نکنید که هرگز نباید به خرگوش‌های این نژاد غذای انسان یا تنقلات شور بدهید و در صورت مشاهده هرگونه تغییر در اشتها یا مدفوع خرگوش به دامپزشک مراجعه کنید.

 

بیمار‌ی‌های رایج خرگوش نژاد کالیفرنیایی:


بیماری‌های خرگوش کالیفرنیایی به دو گروه عفونی و غیرعفونی تقسیم می‌شوند:


1. بیماری‌های عفونی:


•    بیماری‌های‌ ویروسی:
بیمار‌ی‌های ویروسی از طریق نیش پشه آلوده به خرگوش منتقل می‌شوند و می‌توانند باعث تورم صورت، گوش‌ها و پاها گردند و حتی گاهی باعث مرگ خرگوش کالیفرنیایی شوند.

 

•    بیماری انگلی:
بیماری انگلی می‌تواند باعث اسهال، کم‌آبی بدن و حتی در مواقع حاد، منجر به مرگ خرگوش کالیفرنیایی شود.

 

•    بیماری VHD:
این بیماری ویروسی، بسیار مسری است و می‌تواند باعث خونریزی داخلی، یرقان و مرگ ناگهانی خرگوش شود.

 

•    پاستورلوز:
این بیماری باکتریایی، می‌تواند باعث آبریزش بینی، عطسه، چرک چشم و ذات‌الریه شود.



2. بیماری‌های غیرعفونی:


•    مشکلات گوارشی:
مشکلات گوارشی می‌توانند شامل: اسهال، یبوست، بی‌اشتهایی و نفخ شکم در خرگوش‌ها باشند.

 

•    مشکلات دندانی:
دندان‌های خرگوش‌ها به‌طور مداوم رشد می‌کنند و باید مرتباً ساییده شوند. اگر غذای خرگوش کالیفرنیایی، حاوی فیبر کافی نباشد، ممکن است دندان‌هایش بیش‌ازحد رشد کنند و باعث بروز مشکلاتی در غذا خوردنش شود. 

 

•    آبسه:
خرگوش‌ها می‌توانند در هر جایی از بدنشان دچار آبسه شوند. آبسه‌ معمولاً ناشی از عفونت باکتریایی است و ممکن است نیاز به تخلیه و درمان با آنتی‌بیوتیک داشته باشد.

 

•    سرطان:
متأسفانه خرگوش‌های کالیفرنیایی می‌توانند به انواع مختلف سرطان مبتلا شوند. شایع‌ترین نوع سرطان در این خرگوش‌ها، سرطان لنفوم است.



روش‌های پیشگیری از بیماری خرگوش کالیفرنیایی:


بهترین راه برای محافظت از خرگوش‌ها در برابر بیماری، پیشگیری است. برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها در خرگوش‌های کالیفرنیایی، می‌توانید روش‌های مؤثر زیر را در نظر بگیرید:
 
•    معاینه و واکسیناسیون:
خرگوش کالیفرنیایی را باید طبق برنامه توصیه شده و توسط دامپزشکی مجرب واکسینه کنید.

 

•    محیط تمیز: 
قفس خرگوش را به‌طور مرتب تمیز کنید و آب و غذای تازه به او بدهید تا سلامتی‌اش به خطر نیفتد.

 

•    کنترل آفات: 
داشتن توجه کافی به کک، کنه و سایر آفات، می‌تواند باعث پیشگیری از بروز بیماری در خرگوش شما شود.

 

•    رژیم غذایی سالم: 
رژیم غذایی سالم و متعادلی متشکل از: یونجه، پلت، سبزی‌های و میوه‌ها به خرگوش‌های کالیفرنیایی بدهید.



سخن آخر:


در این مقاله به معرفی خرگوش‌های محبوب و دوست‌داشتنی کالیفرنیایی پرداختیم. شما به‌عنوان صاحب خرگوش موظف هستید، قبل از این‌که نژاد کالیفرنیایی را به خانه بیاورید، تحقیقاتی پیرامون شناخت این خرگوش انجام دهید و مطمئن شوید که می‌توانید نیازهای این حیوان را برآورده کنید. خرگوش کالیفرنیایی حیوان خانگی فوق‌العاده‌ای برای افراد خانواده‌ در هر سنی است. این نژاد خرگوش با ظاهری زیبا، خلق‌وخوی آرام و مراقبت نسبتاً آسان، می‌تواند همراهی وفادار و دوست‌داشتنی برای شما طی سال‌های متمادی باشد.


بیشتر بخوانید:

 

1. دلایل پرخاشگری خرگوش

 

2. عوامل مؤثر بر طول عمر خرگوش ها

 

3. روش‌های مختلف استحمام خرگوش

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش