۰

تخفیف‌های روزانه 👈

انواع مرغ عشق از نظر تفاوت های ظاهری

 

مرغ عشق پرنده‌‌ کوچک و رنگارنگ بومی استرالیا است که از سال ۱۸۰۰ میلادی با ورود به دنیای انسان‌ها، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین پرندگان خانگی در سراسر جهان شد.

 

مرغ عشق‌ها این موجودات دوست‌داشتنی با جثه‌هایی کوچک، پرهایی درخشان و طبعی شاد و سرگرم‌کننده با رقص رنگ‌ها در آسمان خانه، قلب بسیاری از انسان‌ها را تسخیر کرده‌اند. این پرندگان در تنوعی شگفت‌انگیز از رنگ‌ها و طرح‌ها یافت می‌شوند. از سبز و آبی کلاسیک تا رنگ‌های نادر و ترکیبی، برای هر سلیقه‌ای رنگ جذابی در چنته دارند. تمام این نژادها در واقع زیرمجموعه‌ای از نژاد معمولی مرغ عشق هستند که در پرورشگاه‌ها بادقت و ظرافت تکثیر می‌شوند. این پرنده‌ها با نام محلی مرغ عشق، خصوصیات مشترک و تفاوت‌های ظاهری شناخته می‌شوند.

 

 

خاستگاه اصلی مرغ‌ عشق‌ها استرالیا می‌باشد. وزن حدودی این پرندگان بین 30 تا 40 گرم است. قد مرغ عشق نیز بین 18 تا 20 سانتی‌متر بوده و طول عمر آن‌ها بین 5 تا 10 سال است. غذای مرغ عشق از دانه میوه‌ها، سبزی‌ها و غذای پرندگان تشکیل می‌شود. آن‌ها شخصیت فعال و هوشیاری دارند و مهارت تقلید صدا از خصوصیات بارز این پرنده محسوب می‌شود. درصورتی‌که مرغ عشق‌ها به‌خوبی مراقبت نشوند، درگیر بیماری‌هایی مانند: سالمونلوز،کلی باسیلوس، ژیاردیازیس و سرماخوردگی می‌شوند.  

 

در این مقاله از پت مال 24 ما به تفصیل، انواع مرغ عشق از نظر ویژگی‌های ظاهری را بررسی می‌کنیم. همراه ما باشید:

 

1. مرغ عشق نژاد استرالیایی:

 

مرغ عشق استرالیایی با ظاهری رنگارنگ و دلربا، به‌عنوان سومین حیوان خانگی محبوب در دنیا شناخته می‌شود. این پرنده زیبا همان‌طور که از نامش پیداست، بومی کشور استرالیا بوده و در طبیعت نیز یافت می‌شود. تنوع رنگی چشمگیر مرغ عشق استرالیایی از سبز و زرد گرفته تا آبی، بنفش، خاکستری و قهوه‌ای درخشان، از جمله ویژگی‌هایی است که این پرنده را در بین پرندگان خانگی محبوب کرده است. علاوه بر تنوع رنگی، بال‌های مرغ عشق استرالیایی مزین به الگوهای منظم مشکی است و در زیر گلوی آن‌ها 8 لکه سیاه متقارن به چشم می‌خورد. دم بلند و کشیده‌ این پرنده نیز با پرهای آبی تیره و مشکی، زیبایی این پرنده را دوچندان می‌کند.

 

 

2. مرغ عشق نژاد انگلیسی:

 

مرغ عشق انگلیسی، حاصل تلاش انسان در خلق نژادی خاص از مرغ عشق‌های معمولی است. این پرنده که به‌عنوان مرغ عشق نمایشگاهی نیز شناخته می‌شود، جثه‌ای دوبرابر نوع معمولی دارد و به همین دلیل، از قیمت بالاتری برخوردار است. ازجمله ویژگی‌های بارز مرغ عشق انگلیسی، می‌توان به وجود پرهای بیشتر در اطراف سر و لکه‌های متعدد در زیر گلو اشاره کرد.

 

 

این خصوصیات ظاهری، مرغ عشق انگلیسی را به‌نژادی منحصربه‌فرد و خاص تبدیل کرده است. این نژاد از نظر جثه و رنگ با نژاد استرالیایی متفاوت است. رفتار دوستانه و خوی آرام این نژاد مرغ عشق، باعث شده تا محبوبیت بیشتری نسبت به دیگر نژادها داشته باشد. این ویژگی‌های خاص آن‌ها را به گزینه محبوبی در جهان پرنده‌های خانگی تبدیل کرده‌اند.

 

 

3. مرغ عشق نژاد دارچینی:

 

مرغ عشق‌های دارچینی با ظاهری فریبنده و رنگ‌های چشم‌نواز، ازجمله نژادهای محبوب مرغ عشق هستند. این پرندگان زیبا در رنگ‌های قهوه‌ای، آبی و سبز با سایه‌های قهوه‌ای در انتهای بال‌ها و دمشان، جلوه‌ای خاص دارند. لکه‌های قهوه‌ای منظم در بال‌های آن‌ها نیز بر جذابیت ظاهری این نژاد می‌افزاید. نکته قابل‌توجه در خصوص مرغ عشق‌های دارچینی، وراثت ژنتیکی آن‌ها می‌باشد. در صورت جفت‌گیری دو مرغ عشق دارچینی، تمامی جوجه‌ها از نژاد دارچینی خواهند بود اما در جفت‌گیری مرغ عشق دارچینی با مرغ عشق معمولی، شاهد تولد ۵۰ درصد جوجه‌های دارچینی و ۵۰ درصد جوجه‌های معمولی خواهیم بود. 

 

 

4. مرغ عشق نژاد فالو:

 

مرغ عشق فالو، نژادی چشم‌نواز و جذاب در دنیای پرندگان خانگی است که با ظاهری لطیف و رنگ‌های پاستیلی، خودنمایی می‌کند. در این نژاد، جهش ژنتیکی سبب حذف تقریبی رنگ‌دانه‌ها شده و تنها رنگ‌های روشن و ملایم مانند: سبز، آبی، زرد و خاکستری در پرهای آن‌ها مشاهده می‌شود. این رنگ‌های پاستیلی در انتها با سایه‌های خاکستری آمیخته شده و زیبایی ویژه‌ای به مرغ عشق فالو می‌بخشند. چشمان قرمز، پاهای صورتی و منقار نارنجی این نژاد نیز، بر جذابیت آن‌ها افزوده و مرغ عشق فالو را به انتخابی محبوب برای دوستداران این پرنده تبدیل می‌کند.

 

 

5. مرغ عشق نژاد آلبینو:

 

مرغ عشق آلبینو از پرنده‌هایی می‌باشد که با ویژگی‌های خاص متمایز شده ‌است. این پرنده دارای پرهای کاملاً سفید، چشمان خاکستری، پاها و منقار نارنجی و صورتی است. به دلیل جهش‌های ژنتیکی، مرغ عشق آلبینو تنها دارای رنگ‌دانه‌های سفید و آبی است. یکی از ویژگی‌های جالب این نوع مرغ عشق، تشخیص جنسیت آن است. برخلاف سایر انواع مرغ عشق‌ که می‌توان از رنگ منقار آن‌ها، جنسیتشان را تشخیص داد، در خصوص مرغ عشق آلبینو، این روش کارساز نیست و تنها راه تشخیص جنسیت دقیق این پرنده مراجعه به دامپزشک یا متخصص پرندگان است.

 

 

6. مرغ عشق نژاد اسپانگل:

 

در میان تنوع رنگ‌ها و الگوهای پرهای مرغ عشق‌ها، مرغ عشق اسپانگل با ظاهری زیباتر خودنمایی می‌کند. الگوهای سیاه موجود در پرهای این نژاد، در نوع تک فاکتور به‌صورت پرهای تیره با حاشیه روشن و در نوع دو فاکتور به‌صورت پرهای روشن با حاشیه تیره ظاهر می‌شود. این تنوع در الگوها، زیبایی مرغ عشق اسپانگل را دوچندان می‌کند. در نژاد مرغ اسپانگل، جهش رنگ‌دانه‌های تیره تا حد زیادی از پرها حذف می‌شوند. تنوع در الگوی پرها، این مرغ عشق‌ را به‌نوعی جذاب و متفاوت تبدیل کرده است.

 

 

7. مرغ عشق نژاد اُپالین:

 

مرغ عشق اُپالین، نژادی رایج در دنیای پرندگان خانگی است که به دلیل جهش ژنتیکی، ظاهری خاص دارد. این پرنده در بسیاری از جوانب شبیه به نژادهای معمولی مرغ عشق است؛ اما خطوط مشکی در پرهای آن‌ها کم‌رنگ‌تر و محوتر است. نمای ظاهری مرغ عشق اُپالین شامل الگوهای منظم مشکی در قسمت‌های سر، زیر گلو و بال‌ها می‌شود. این الگوها در مقایسه با نژادهای معمولی کمتر و ظریف‌تر هستند و به این پرنده زیبایی خاص و چشم‌نوازی می‌بخشند.

 

 

8. مرغ عشق نژاد لوتینو:

 

مرغ عشق لوتینو، نژادی چشم‌نواز است که در مقایسه با سایر نژادها ظاهری متفاوت‌تر دارد. در این نژاد، جهش ژنتیکی سبب حذف رنگ‌دانه‌های سیاه شده و رنگ‌دانه‌های سبز و زرد به طور برجسته‌ای خودنمایی می‌کنند. بدن مرغ عشق لوتینو با پرهای زرد تیره پوشیده شده که در انتهای بال‌ها و دم به رنگ زرد روشن متمایل می‌شود. همچنین، چشمان قرمز و صورتی، زیبایی این نژاد را دوچندان می‌کند. از نظر زیستی، مرغ عشق لوتینو با دیگر نژادها تفاوت قابل‌توجهی ندارد و از نظر نگهداری و پرورش نیز مشابه سایر نژادها است.

 

 

سخن آخر:

 

مرغ عشق‌ها، پرندگانی جذاب و محبوب با تنوع شگفت‌انگیز در نژادها و رنگ‌ها هستند. نژادهای مختلف مرغ عشق از جمله: استرالیایی، انگلیسی، دارچینی، اسپانگل، اوپالین، فالو، لوتینو و آلبینو، هر کدام زیبایی و ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی دارند .جهش‌های ژنتیکی در برخی نژادها، ظاهری بسیار خاص و چشم‌نواز به آن‌ها می‌بخشد و بر جذابیت این پرندگان دوست‌داشتنی می‌افزاید. تنوع خارق‌العاده آن‌ها نه‌تنها به‌عنوان حیوانات خانگی محبوب بلکه به‌عنوان عناصری زینتی و حتی سوژه‌های آزمایشگاهی قابل‌توجه است.

 


بیشتر بخوانید:

1. چگونگی دستی کردن مرغ عشق

 

2. معنی صدای مرغ عشق

 

3. مضرات نگهداری مرغ عشق در منزل

 

 

 

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش