۰

تخفیف‌های روزانه 👈

معرفی کامل سگ نژاد بریارد

سگ بریارد یا برگردبری با موهایی‌ بلند و فرفری، نژادی فرانسوی دارد و از سگ‌های بزرگ چوپان است که به طور سنتی برای گله‌داری گوسفندان و دفاع از آن ها استفاده می‌شود.

 

بریارد یکی از نژادهای سگ‌ بزرگ و قدرتمند است که از منشأ فرانسوی برخوردار است. این سگ‌ها با ظاهر مجلل و رفتاری آرام و متعادلشان، همچنان که از سگ‌های نژاد بزرگ انتظار می‌رود، توانایی حفاظت از خانواده و محیط زندگی خویش را دارند. بریاردها با هوش بالا، وفاداری بی‌پایان و توانایی آموزش‌پذیری مطلوب از سگ‌های مناسب برای زندگی در آپارتمان‌ها یا مناطق شهری نیز هستند. این نژاد با ویژگی‌های فیزیکی چشمگیر همچون: گوش‌های بزرگ و چشمان تیره، توجه علاقه‌مندان به سگ‌ها را جلب کرده است.

 

در این مقاله از پت مال 24، قصد داریم تا به معرفی سگ‌های نژاد بریارد بپردازیم و با ویژگی‌های ظاهری و رفتاری، اصول بهداشت و تغذیه و همچنین بیماری‌های رایج در این نژاد آشنا شویم. با ما همراه باشید:

 

تاریخچه سگ نژاد بریارد:


سگ نژاد بریارد قدمتی بیش از هزار سال دارد. منشأ و ریشه این سگ‌ها متعلق به منطقه بری در شمال فرانسه است و در طول تاریخ از بریاردها برای نگهبانی از احشام استفاده می‌کردند. طی جنگ جهانی اول و دوم، بریاردها به‌عنوان سگ‌های جستجو و نجات، پیام‌رسان و نگهبان محبوبیت داشتند. همچنین در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، بریاردها به‌عنوان سگ‌های خانوادگی به زندگی اجتماعی بین انسان‌ها ادامه داده و در سراسر جهان شناخته شدند.

 

ویژگی‌های ظاهری نژاد بریارد:


بریاردها جثه‌ای بزرگ و عضلانی دارند و در رنگ‌های مشکی، حنایی و مشکی، حنایی دیده می‌شوند. آن‌ها گوش‌هایی آویزان و گرد دارند و موهای بلند، فرفری و ضخیم سگ‌های این نژاد، توجه بینندگان را جلب می‌کند. موی دم این سگ نیز بلند و پرپشت است. سربزرگ، پوزهٔ کوتاه و پهن، لب سیاه و چشم‌های قهوه‌ای تیره و کهربایی از سایر مشخصات ظاهری این نژاد می‌باشد. وزن بریاردهای نر بین 27 تا 41 کیلوگرم و وزن بریاردهای ماده بین 23 تا 34 کیلوگرم متغیر است. همچنین قد نرهای این نژاد در حدود 65 سانتی‌متر و قد سگ‌های ماده در حدود 60 سانتی‌متر می‌باشد.



ویژگی‌های رفتاری نژاد بریارد: 


سگ نژاد بریارد، اصولاً برای کار در مزرعه پرورش یافته و به‌گونه‌ای زندگی می‌کند که بتواند چوپان هر موجودی باشد! این سگ دارای قدرت شنوایی بسیار خوبی است و مهربان، حساس، بازیگوش، مطیع و فرمان‌بردار می‌باشد اما غریزه دفاعی قدرتمند و طرز فکری خاصی دارد. بریارد‌ها نگهبان‌های هشیار و فوق‌العاده‌ای هستند و قرن‌ها کار و زندگی در کنار انسان‌ها، آن‌ها را به موجوداتی آرام و دلنشین تبدیل کرده است. نژاد شجاع، باوفا و نترس بریارد، حافظه طولانی‌مدت خوبی دارد و باید توسط مربی باتجربه آموزش ببیند.

 

آموزش سگ‌های بریارد برای هر شخصی توصیه نمی‌شود چون آن‌ها بسیار لجباز هستند و اگر به‌خوبی آموزش داده نشوند، می‌توانند به موجوداتی بسیار ترسو، خشمگین و یا هر دو تبدیل شوند. این سگ به تفریح و ورزش زیادی نیاز دارد تا احساس شادی و خوشبختی کند و اگر از تولگی با کودکان آشنا شود، نسبت به آن‌ها بسیار مهربان خواهد بود. هیچ سگی نیست که بتوان او را تمام روز تنها گذاشت و نادیده گرفت چراکه آن‌ها عاشق خانواده هستند و باید اغلب اوقات را کنار عزیزانشان سپری کنند.



رعایت بهداشت سگ بریارد:


برای نگهداری و حفظ سلامتی، باید توجه ویژه‌ای به بهداشت سگ نژاد بریارد داشته باشید. بهتر است موهای بلند و مجعد این سگ را مرتباً تمیز کرده و برای جلوگیری از گره‌خوردن موها، روزانه آن‌ها را شانه بزنید. سگ‎های نژاد بریارد کمترین ریزش مو را در میان تمام سگ‌ها دارند. موهای نژاد بریارد دارای پوششی بیرونی و لایه‌ای درونی هستند که پوشش بیرونی دارای بافت درشت، مواج و موهایی به طول حدود 15 سانتی است درحالی‌که لایهٔ زیرین نرم و خوب است و در رنگ‌های سیاه‌وسفید با لکه‌های خاکستری و سبز دیده می‌شود.



استحمام سگ‌های بریارد باید هر دو تا سه ماه انجام شود و لازم است تا موهای اطراف چشم، گوش و پاهای آن‌ها به‌طور مرتب کوتاه شوند. همچنین برای حفظ سلامتی این سگ‌ها باید مرتباً به دامپزشک مراجعه کرده و کارهایی مانند: واکسیناسیون و کنترل انگل را انجام دهید. از دیگر نکات بهداشتی که باید به آن توجه داشت، مسواک‌زدن دندان سگ، تمیزکردن گوش‌ها و کوتاه‌کردن ناخن‌ها می‌باشد.


    
تغذیه نژاد بریارد:


سگ‌ها نیز همانند انسان‌ها رفتارهایی طبیعی دارند و نیاز‌های غذایی همه آن‌ها، مشابه یکدیگر نیست. مقدار غذایی که سگ شما می‌خورد به سن، ساختار بدنی، سوخت‌وساز و سطح فعالیت‌های او بستگی دارد. اگر قصد دارید تا رژیم غذایی مناسبی برای سگ بریارد در نظر بگیرید، حتماً از پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی در رژیم غذایی او استفاده کنید. بهترین منابع غذایی برای این نژاد غذاهای خشک، غذاهای خانگی با دستور غذایی مناسب برای سگ، میوه و سبزی‌ها هستند. گوشت گاو، گوشت مرغ، گوشت بره، ماهی، سیب‌زمینی، هویج، کدوحلوایی، سیب، موز و… از بهترین غذاهایی هستند که باید در رژیم غذایی سگ‌ بریارد قرار دهید.



نگهداری سگ بریارد:


برای این که بتوانید بدون مشکل اقدام به نگهداری از سگ بریارد کنید، باید توجه داشته باشید که این نژاد از سگ‌ها فعال و پرانرژی بوده و به فضای کافی برای فعالیت نیاز دارد. بریارد همدمی دوست‌داشتنی، بازیگوش و خانواده‌دوست است و می‌تواند محافظ خوبی برای کودک شما باشد اما همانند هر نژاد دیگری، باید زمانی که بریارد با کودکتان هم‌بازی می‌شود، بر اعمال آن‌ها نظارت داشته باشید زیرا ممکن است به یکدیگر آسیب برسانند. این سگ‌ها به‌طورکلی با زندگی در آپارتمان سازگار نیستند و به حداقل 60 تا 90 دقیقه ورزش و فعالیت بدنی روزانه که شامل: پیاده‌روی، دویدن، بازی و شنا است، نیاز دارند.

 

بیماری‌های رایج سگ نژاد بریارد:


سگ‌های بریارد ممکن است به بیماری‌های مختلفی مبتلا شوند که بیماری‌های رایج این نژاد به شرح زیر می‌باشند:


•    دیسپلازی مفصل ران و آرنج: 
این بیماری در اثر رشد غیرطبیعی مفصل ایجاد می‌شود و منجر به لنگ زدن و درد در مفاصل سگ بریارد می‌شود.

 

•    بیماری فون ویلبراند: 
فون ویلبراند اختلال خونی است که در اثر کمبود فاکتور فون ویلبراند ایجاد می‌شود و باعث خونریزی بیش‌ازحد در سگ بریارد می‌شود.



•    آتروفی پیش‌رونده شبکیه: 
     از بیماری‌های چشمی که بین این نژاد از سگ‌ها رایج است، بیماری آتروفی پیش‌رونده شبکیه می‌باشد که باعث کوری سگ می‌شود.

 

•    بیماری‌های گوارشی: 
بیماری‌های گوارشی مانند: نفخ، اسهال و استفراغ نیز از بیماری‌های شایع در سگ‌های نژاد بریارد است.

 

تولیدمثل سگ نژاد بریارد:


سگ‌های بریارد معمولاً بین 6 تا 12 ماهگی به بلوغ جنسی می‌رسند. سگ‌های ماده هر 6 تا 8 ماه یکبار فحل می‌شوند و جفت‌گیری باید در زمان فحلی که با علائمی مانند: خونریزی واژن و تورم فرج همراه است، انجام شود. جفت‌گیری باید در محیطی آرام و بدون استرس صورت گیرد و برای افزایش احتمال بارداری، تکرار آن در 24 ساعت بعد توصیه می‌شود. بارداری بریاردهای ماده در حدود 63 روز طول می‌کشد و در این دوران، مراقبت‌های دامپزشکی و تغذیه مناسب برای سگ ماده ضروری است. به‌طور متوسط 4 تا 8 توله در هر زایمان متولد می‌شوند و زایمان می‌تواند به‌طور طبیعی یا با سزارین انجام شود. توله‌ها باید تا 8 هفتگی نزد مادر بمانند و از شیر او تغذیه کنند. پس از 8 هفتگی، می‌توان آن‌ها را از مادر جدا کرده و به صاحبان جدید سپرد.


 


قیمت سگ‌های نژاد بریارد:


قیمت سگ‌های بریارد به عوامل مختلفی بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال: توله‌سگ‌ها از سگ‌های بالغ ارزان‌تر و جنس ماده کمی از جنس نر گران‌تر می‌باشد. سگ‌های این نژاد در رنگ‌های مختلفی می‌باشند و برخی از رنگ‌ها، کمیاب‌تر و گران‌تر هستند. همچنین سگ‌هایی که از سلامتی کامل برخوردار می‌باشند، دارای قیمت بالاتری هستند. بهتر است قیمت سگ نژاد بریارد را از پرورش‌دهندگان سگ بپرسید اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌های این سگ‌ها بسیار متغیر است. شما می‌توانید سگ‌های این نژاد را از پرورش‌دهندگان معتبر، فروشگاه‌های آنلاین خریدوفروش سگ و… خریداری کنید. پیشنهاد ما این است که در مرحله اول از شرایط نگهداری و نیازهای این نژاد کاملاً آگاه شوید. این موضوع باعث می‌شود تا بعدها با مشکل خاصی مواجه نشوید.



سخن آخر:


در این مطلب از وب‌سایت پت مال 24، راهنمای جامع نگهداری و تربیت سگ‌های بریارد ارائه شد و به بررسی ویژگی‌های ظاهری و خلق‌وخوی این نژاد، نیازهای مراقبتی و سلامتی آن‌ها، اصول تربیت و آموزش این سگ‌ها و نکاتی جالب در خصوص فعالیت‌های مناسب برای این نژاد پرداختیم. سگ‌های بریارد با ظاهری منحصربه‌فرد و موهای مجعد و پشمالو، نژادی محبوب و دوست‌داشتنی هستند. هوشیاری، اطاعت‌پذیری و قدرت این سگ‌ها، آن‌ها را برای انجام وظایف مختلف ازجمله: چوپانی، گله‌داری، جستجو و نجات و همین‌طور نگهبانی مناسب می‌سازد.

 

بیشتر بخوانید:

 

1. آشنایی با سگ های ‌نژاد بیگل

 

2. آشنایی با نژاد سگ بلوگنس

 

3. معرفی سگ نژاد باسنجی

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش