۰

تخفیف‌های روزانه 👈

عوامل ایجاد ترس در طوطی ها


طوطی‌ها از پرندگانی هستند که به دلیل هوش بالا و توانایی تقلید صدا به حیوان خانگی محبوب انسان‌ها تبدیل شده‌اند اما عواملی وجود دارند که موجب ترسیدن طوطی‌ها می‌شوند.

 

برقراری ارتباط عمیق و صمیمانه با حیوان خانگی، مستلزم شناخت دقیق نیازها و حالات روحی اوست. در این میان، درک علائم ترس و استرس در طوطی‌ها به‌عنوان پرندگانی باهوش و حساس، نقشی حیاتی در ایجاد محیطی امن و شاد برای آن‌ها ایفا می‌کند. زمانی که مراقبت از طوطی‌ها را برعهده می‌گیرید، باید با نیازها و حالات روحی آن‌ها مانند: ترس، شادی، هیجان و… آشنا باشید. به‌عنوان‌مثال: پرنده‌ای که ترسیده، پرهایش را به بدنش نزدیک می‌کند یا مشابه طوطی کاکادو، تاج ‌موهایش را بالا می‌آورد.



در این مقاله قصد داریم تا دلایل و علائم ایجاد ترس در طوطی‌ها را بررسی نماییم. لطفاً در ادامه این مقاله با پت مال 24 همراه باشید:

 

مهم‌ترین دلایل ایجاد ترس در طوطی‌ها:


معمولاً پرندگان برای محافظت از خویش هنگام مواجهه با خطرها در گوشه‌ای جمع می‌شوند و در مقابل، اگر طوطی استرس داشته باشد و احساس خطر کند، پرخاشگر می‌شود. در ادامه مقاله، مهم‌ترین دلایل ایجاد ترس در طوطی‌ها را بررسی خواهیم کرد:

 

1. پرندگان وحشی:


طوطی‌ها از تمام پرندگان و حیوانات وحشی می‌ترسند. به همین دلیل با دیدن آن‌ها در اطراف یا خارج از قفس، احساس ترس و وحشت بر این پرندگان غالب می‌شود. بهترین راه برای کاهش وحشت، استفاده از پارچه‌ برای کاهش دید طوطی است. علاوه بر این می‌توانید قفس طوطی را به منطقه‌ای دیگر منتقل کنید تا دید مستقیمی به پرندگان و سایر حیوانات خانگی نداشته باشد.

 

2. بالن و اشیا پرنده:

 

اگرچه ریشه دقیق ترس پرندگان از بالن و اشیا پرنده هنوز به‌طور کامل توسط علم روشن نشده است اما جسم پرنده بزرگ مانند بالن، ممکن است برای پرندگان به‌ویژه طوطی‌ها که در طبیعت طعمه شکارچیان بزرگ هستند، ترسناک و تهدیدآمیز به نظر برسد. البته بالن‌ها به دلیل حرکت و انعکاس نور نیز می‌توانند برای پرندگان گیج‌کننده و ناآشنا باشند.



3. جارو یا چوب‌های بلند:


اکثر پرندگان پس از دیدن چوب‌های بلند مانند جاروهای دستی، دچار استرس می‌شوند. برای جلوگیری از ترس طوطی از این وسیله، بهتر است چوب‌های بلند را از آن‌ها دور نگهدارید. همچنین هنگام خرید اسباب بازی طوطی، باید اشیا نسبتاً کوچکی را انتخاب کنید.

 

4. جاروبرقی:


جاروبرقی یا اجسامی که تولیدکننده صدا هستند، باعث ترس طوطی‌ها می‌شوند. سعی کنید هنگام استفاده از این وسیله، پرنده را از محیط دور کرده و به محلی دیگر منتقل کنید تا احتمال ایجاد ترس در پرنده را به حداقل برسانید.

 

5. حوله:


معمولاً زمانی از حوله برای طوطی استفاده می‌شود که قرار است محیط اطراف را نبیند. مثل زمانی که قصد جابه‌جایی پرنده یا مراجعه به دامپزشک را دارید. با این تعاریف، طوطی از حوله خاطرات بدی مانند: معاینه و مصرف دارو را تجربه کرده و طبیعتاً احساس بدی نسبت به آن دارد که همین موضوع برای ترسیدن طوطی شما کافی است.



6. تجربه اسباب‌بازی‌های جدید:


قفس طوطی به او احساس امنیت می‌دهد. هنگامی که وسیله‌ای جدید وارد محیط قفس پرنده می‌شود، طوطی شما می‌ترسد یا استرس می‌گیرد. شما باید مراقب نحوه معرفی وسایل جدید به طوطی باشید. ابتدا سعی کنید اسباب‌بازی را در پایین‌ترین قسمت زیستگاهش قرار دهید تا پرنده شما بتواند وسیله جدید را به‌تنهایی کشف کند یا این‌که تلاش نمایید اسباب‌بازی که طوطی شما به آن علاقه دارد را در کنار اسباب‌بازی جدید قرار دهید.



7. عینک‌آفتابی یا ‌طبی:


عینک‌آفتابی یا طبی ظاهر افراد را تغییر می‌دهد. همین دلیل ساده، باعث می‌شود شما برای پرنده‌ها غریبه به نظر بیایید و دلیل ترس طوطی از وسیله جدید، بر روی چهره شما باشد.

 

8. دیدن رنگ‌های خاص:


پرندگان و به‌ویژه طوطی‌ها نیز همانند سگ‌ها، گربه‌ها و گوزن‌های شمالی، می‌توانند رنگ‌ها را در طیف فرابنفش (UV) ببینند. برخی از رنگ‌ها برای طوطی‌ها برجسته‌تر هستند. به‌عنوان‌مثال: اگر پیراهنی جدید پوشیده‌اید که طوطی‌ را می‌ترساند، به احتمال زیاد رنگ پیراهن شما دلیل این اتفاق است.



9. ترس از سروصداهای بلند:


طوطی‌ها به‌واسطه قدرت شنوایی خارق‌العاده‌شان در دنیای صداها غوطه‌ور هستند. این حس حیرت‌انگیز به آن‌ها امکان می‌دهد تا با ‌سرعت و دقتی بی‌نظیر، منشأ صداها را تشخیص دهند. طوطی‌ها در مقایسه با انسان، قادر به درک طیف وسیع‌تری از فرکانس‌های صوتی هستند و می‌توانند صداهای ضعیف و دور را نیز به‌وضوح بشنوند.

 

10. تاریکی:


بسیاری از پرندگان و طوطی‌ها به‌خصوص عروس‌های هلندی‌ از تاریکی می‌ترسند. عروس هلندی یا کوکاتیل‌ها در معرض ترس شبانه هستند. این ترس‌ زمانی اتفاق می‌افتد که پرنده شما در داخل و اطراف قفس بال می‌زند و می‌پرد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد بلافاصله چراغی را روشن کنید و به‌آرامی با پرنده‌ صحبت کنید تا زمانی که او آرام شود و به حالت آرامش قبل برگردد. برای جلوگیری از ترس طوطی، نوری ملایم را روشن بگذارید و قفس پرنده را به‌اندازه‌ای بپوشانید که بتواند از پایین نگاه کرده و نور را ببیند.


 


11. زمین‌لرزه:


طوطی‌ها نیز همانند سایر پرندگان در برابر زلزله بسیار حساس هستند. آن‌ها ممکن است حتی قبل از این‌که انسان بتواند زمین‌لرزه را احساس کند، با ترس نسبت به آن واکنش نشان دهند. قفس طوطی هنگام زلزله به‌جای محل آسایش و استراحت به تله تبدیل می‌شود. پرنده وقتی در قفس است نمی‌تواند از مشکل زلزله فرار کند بلکه در داخل آن گیرکرده و توانایی نجات از او گرفته می‌شود. این موضوع تجربه ترس از زلزله را برای طوطی‌ها چندین برابر می‌کند.



سخن پایانی:


طوطی‌ها موجوداتی باهوش و حساسی هستند که به دلیل طبیعت ظریفشان، به‌راحتی تحت‌تأثیر عوامل محیطی قرار می‌گیرند. ترس از رایج‌ترین احساسات در طوطی‌ها است که می‌تواند در مواجهه با اشیا بزرگ جدید، صداهای بلند و حرکات ناگهانی بروز پیدا کند. درک این پدیده و اتخاذ راهکارهای مناسب برای مقابله با آن، نقشی حیاتی در ایجاد محیطی امن و آرام برای طوطی شما ایفا می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:

 

1. آشنایی با نژاد طوطی جاندایا

 

2. آشنایی با طوطی اکلکتوس

 

3. معرفی کامل طوطی راهب

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش