۰

تخفیف‌های روزانه 👈

معرفی 15 گونه اصلی قناری ها در سراسر جهان


قناری‌ها با آوازهای دلنشین و رنگ‌های متنوع از محبوب‌ترین پرندگان خانگی در سراسر جهان محسوب می‌شوند که جذابیت و زیبایی مسحور کننده ای دارند.

 

نژادهای مختلف از قناری‌ها با ویژگی‌های ظاهری و آوازخوانی منحصربه‌فرد وجود دارند که هر کدام می‌توانند با صداهای خاص و جثه‌ای کوچک، توجه شما را جلب کنند. تنوع قناری‌ها در جهان بسیار زیاد است که بر اساس رنگ، اندازه و نوع آوازخواندن، به نژادهای مختلف تقسیم شده‌اند. در این مقاله از پت مال 24 به بررسی جامع 15 گونه‌ مختلف قناری‌های سراسر جهان، ویژگی‌های ظاهری و آواز آن‌ها و همچنین نکاتی برای انتخاب پرنده مناسب علاقه‌مندان به قناری می‌پردازیم:


    


1. قناری گلاستر: 


قناری گلاستر پرنده‌ای کوچک، فعال و خوش‌صدا با تاجی جذاب است که منشأ آن به گلاسترشایر (شهری در جنوب غربی انگلستان) باز می‌گردد. این پرنده زیبا با ابعاد کوچک و ظریف، توجه بسیاری از پرورش‌دهندگان را جلب کرده است. گلاستر جز پرندگان کاکل‌دار به شمار می‌رود و روی سر برخی از آن‌ها پرهایی به شکل تاج یا کاکل وجود دارد که زیبایی ظاهری این پرنده را دوچندان می‌کند. طول این پرنده بین 11 تا 12 سانتی‌متر و طول عمر آن‌ها حدود ۱۰ سال است. 

 

قناری گلاستر در رنگ‌های متنوعی همچون: زرد، قهوه‌ای، سفید، یخی، دارچینی، خاکستری و سبز وجود دارد و معمولاً رنگ تاج از رنگ پرهای قناری تیره‌تر است و این تضاد رنگی، جلوه‌ای خاص به این پرنده می‌بخشد. قناری گلاستر که بسیار فعال و پرجنب‌وجوش است، صدای آوازی شبیه به سوت‌زدن دارد و همانند بقیه قناری‌ها، جیغ نمی‌زند. البته باید توجه داشت که گلاسترهای ماده اصلاً آواز نمی‌خوانند. غذای اصلی گلاستر دانه ارزن و کلزا می‌باشد. بهتر است برای حفظ و نگهداری گلاستر از قفس‌های بزرگ و جادار استفاده کنید.



2. قناری آوازخوان آمریکایی: 


قناری آوازخوان آمریکایی در سال 1930 از ثمره جفت‌گیری نژادهای بوردر و رولر به وجود آمد و امروزه جز محبوب‌ترین نژادهای قناری در ایالات متحده محسوب می‌شود. این پرنده زیبا با طول متوسط 15 سانتی‌متر و عمر 10 تا 15 سال، طیف وسیعی از رنگ‌ها را به نمایش گذاشته و با پرهایی به رنگ‌های سفید، آبی، سبز، پرتقالی، برنزی، حنایی و زرد جلوه‌گری می‌کند. شخصیت برونگرا و خانواده‌دوست قناری آوازخوان آمریکایی، او را به یار و همبازی ایده‌آلی برای کودکان تبدیل می‌کند. این پرنده باهوش به سرعت صاحبش را از دیگران تشخیص می‌دهد و پس از 4 ماهگی قادر به تولید صدا است و پس از 6 ماهگی به‌طور کامل آواز می‌خواند. 

 

هر دو جنس نر و ماده این نژاد، توانایی آوازخواندن را دارند اما نرها در این زمینه از تبحر بیشتری برخوردارند. استحمام و نظافت قفس پرنده به‌صورت مرتب و هفتگی برای حفظ سلامت این پرنده بسیار ضروری است. رژیم غذایی برای این قناری آوازخوان باید شامل: دانه ارزن، کتان و میوه باشد. توجه کنید که آووکادو برای این پرنده سمی و ممنوع است. کیست پر، جرب، آبله قناری و کنه کیسه هوایی از بیمار‌ی‌های رایج این پرنده است که می‌توانید با رعایت مراقبت‌های بهداشتی درمانی پرندگان و فراهم‌کردن شرایط مناسب، از بروز آن‌ها جلوگیری کنید.



3. قناری باوقار و قدبلند لانکشایر: 


قناری لانکشایر، پرنده‌ای باوقار و خوش‌صدا با قامتی بلند است که ریشه در منطقه‌ لانکشایر انگلیس دارد. این پرنده طولی بین 19 تا 23 سانتی‌متر و بدنی کشیده و بلند دارد و گاهی اوقات با کاکلی ظریف و پرهایی به رنگ زرد و سفید نمایان می‌شود. طول عمر قناری لانکشایر بین 8 تا 12 سال است و هوش و استعداد این پرنده در کنار صدای زیبایش، او را به گزینه‌ای ایده‌آل برای دوستداران قناری تبدیل کرده است. آموزش به قناری لانکشایر بسیار راحت است و می‌تواند به‌آسانی آوازهای متعددی را فرابگیرد و اجرا کند.

 

4. قناری فانتزی فایف:


خاستگاه قناری فایف فانتزی، شهر فایف اسکاتلند می‌باشد و نمونه مینیاتوری از قناری فانتزی مرزی است. این پرنده حوالی سال ۱۹۵۰ شناسایی شد و طول او در گذشته حدود ۱۴ سانتی‌متر و امروزه حداکثر 11.4 سانتی‌متر است. قناری فایف به‌طور میانگین عمری حدود ۱۰ سال دارد و پرهای او در رنگ‌های متنوعی همچون: سفید، زرد، آبی، دارچینی و سبز مشاهده می‌شود. این قناری بسیار صمیمی و باهوش بوده و انتخاب مناسبی برای افراد تازه‌کار است. او به تقلید صداهای محیط علاقه بسیاری دارد و اغلب از دانه مخصوص قناری، کلزا و انواع سبزی‌‌ها تغذیه می‌کند. این قناری از نظر جسمی بسیار مقاوم است و به بیماری خاصی مبتلا نمی‌شود اما برای زندگی سالم‌تر به حمام هفتگی و قفسی بزرگ نیاز دارد.



5. قناری پر صاف دارچینی:


خاستگاه قناری دارچینی، کشور انگلستان است که به‌خاطر جفت‌گیری با سایر قناری‌ها در اوایل دهه ۱۹۰۰، رنگ دارچینی پرهایش را برجسته‌تر کرد. این قناری بسیار کمیاب است و به دلیل کیفیت بالای پرهایش، ارزش بالایی دارد و همچنین بهترین و صاف‌ترین پرها را در بین تمام نژادهای قناری دارا می‌باشد. قناری دارچینی با رنگ‌های زرد یا رنگ قرمز دارچینی شناخته می‌شود و مستعد ابتلا به بیماری کنه و آبله قناری است. فراموش نکنید که قفس این پرنده نیاز به شستشوی روزانه دارد چون شدیداً محل زندگی‌اش را کثیف می‌کند. غذای مناسب این قناری دانه ارزن، میوه و سبزی‌های قرمز مانند: هویج، فلفل‌دلمه‌ای قرمز، گیلاس و چغندر است.

 

6. قناری محبوب رازا:


قناری رازا از انواع قناری‌های آوازخوان است که صدای دل‌نشینی دارد و ریشه او به اسپانیا باز می‌گردد. این قناری دارای جثه‌ای نسبتاً کوچک است به‌طوری‌که طول آن از حدود ۱۱ سانتی‌متر تجاوز نمی‌کند. عمر قناری رازا تا 10 سال می‌باشد و از نظر مشخصات ظاهری دارای سری کوچک، سینه و کمرباریک و پرهای منظم است. معمولاً پرهای این قناری به رنگ‌های زرد و سفید می‌باشد. بهتر است که قناری رازا را در قفسی متوسط نگهداری کنید و برای این‌که تنها نباشد، می‌توانید جفت یا پرنده فنچ نیز در قفس او نگهداری نمایید. 



7. قناری جهش‌یافته فریل:


قناری فریل درواقع جهش ژنتیکی قناری هلندی است که در سال ۱۸۰۰ متولد شد. این قناری دارای پرهای نامرتب و ژولیده است که باعث تمایز او در بین سایر قناری‌ها شده و به علت پرهای شلوغ، نسبت به جثه واقعی‌اش بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. طول فریل‌ها حدود ۱۸ سانتی‌متر است و اغلب با ترکیبی از رنگ‌های طوسی، زرد و سفید دیده می‌شوند. فریل از قناری‌های خوش‌صدایی است که علاقه زیادی به آوازخواندن دارند. توصیه می‌شود که افراد تازه‌کار سرپرستی این پرنده را بر عهده نگیرند زیرا نگهداری و مراقبت از او کمی دشوار است.

 

8. قناری پرتغالی هارلکین:


همان‌طور که از نام این قناری مشخص است، ریشه هارلکین به کشور پرتغال باز می‌گردد و به دلیل رنگ‌آمیزی خاص و منحصربه‌فردش شناخته می‌شود. این نژاد زیبا، دارای پرهای سفید با لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای است که الگویی جذاب و چشم‌نواز را ایجاد می‌کند. علاوه بر آواز دلنشین و شخصیت دوستانه، زیبایی ظاهری قناری هارلکین به محبوبیت این پرنده افزوده است. این نژاد، قناری باهوش و آموزش‌پذیری است و می‌تواند به همراهی عالی برای صاحبش تبدیل شود. با مراقبت‌های صحیح و تغذیه مناسب، می‌توانید از داشتن قناری پرتغالی هارلکین سالم و شاد در خانه لذت ببرید و از تماشای حرکات ظریف، آواز دلنشین و رنگ‌آمیزی خاص این پرنده زیبا مدهوش شوید.



9. قناری فانتزی مرزی:


در اوایل سال ۱۸۰۰ قناری فانتزی مرزی در منطقه مرزی بین اسکاتلند و انگلستان پرورش یافت. این پرنده که نامش را از محیط تولدش گرفته، بسیار پرجنب‌وجوش است و به همین دلیل گاهی با قناری گلاستر اشتباه گرفته می‌شود. این پرنده به‌‌طور غریزی به آوازخواندن علاقه دارد و بسیار پرهیجان، بدون تشویقی و کاملاً خودجوش شروع به خواندن آواز می‌‌کند. 

 

قناری فانتزی مرزی، پرنده‌ای ترسو است که نباید با طوطی و مرغ عشق در قفس مشترک قرار بگیرد. احتمالاً نمونه‌هایی از این پرنده زیبا را در فیلم، کتاب و کارتون‌ها دیده‌اید. قناری مرزی با ظاهری چاق، گرد و تا حدودی تخم‌مرغی شکل، دارای پرهای صاف ابریشمی به رنگ‌های زرد، سبز، دارچینی، سفید یا ترکیب زرد است و خال‌های سفیدی روی پرهایش مشاهده می‌شود. این قناری‌ها جثه‌ای تقریباً بزرگ دارند و طول آن‌ها به‌‌طور میانگین ۱۴ سانتی‌متر است. 

 

10. قناری فنچی نورویچ:


قناری نورویچ که از خانواده فنچ‌ها است، با نام قناری جان بول نیز شناخته می‌شود و با خاستگاهش یعنی شهر نورویچ انگلیس، همنام است. قناری نورویچ توسط مهاجران فلاندری در اوایل قرن ۱۸ به آنگلیای شرقی (منطقه‌ای واقع در بریتانیا) منتقل شد. این نژاد قناری، ارتباطی بسیار صمیمی و گرمی با اعضای خانواده دارد اما در مقایسه با سایر قناری‌ها ترسو و خجالتی است و نباید با سایر پرنده‌ها در قفس مشترک قرار بگیرد. 

 

قناری نورویچ از نظر ویژگی‌های ظاهری دارای جثه‌ای متوسط با طولی بین 15 تا 16 سانتی‌متر است و دمی بلند و بال‌های نوک‌تیز دارد. پرهای قناری نورویچ بسیار پرپشت است و دارای رنگ‌های زرد و سبز است. نگهداری این قناری برای افراد تازه‌کار بسیار دشوار است زیرا نورویچ‌ها مستعد ابتلا به بیماری کیست پر هستند و عمر آن‌ها به‌طور میانگین 10 سال است.



11. قناری وحشی اسکات فانتزی:


اسکات فانتزی که به قناری گلاسکو دان نیز شناخته می‌شود؛ از انواع قناری‌های منطقه گلاسکو در کشور اسکاتلند است که در قرن ۱۹ متولد شد. قناری اسکات فانتزی، نسخه اهلی و مهربان قناری‌های وحشی است. این پرنده توانایی بالایی در آوازخواندن دارد و می‌تواند بین ۸ تا ۱۲ سال عمر کند. طول این قناری حدود ۱۷ سانتی‌متر است و پرهای زیبا، بلند و دارای رنگ‌های سبز، سفید و زرد از مشخصات ظاهری این قناری می‌باشد. اسکات فانتزی به خوردن میوه علاقه‌مند است و دوست دارد مستقیماً از ظرف غذای پرنده تغذیه کند. به همین دلیل رابطه خوبی با غذاخوردن از دست افراد ندارد.

 

12. قناری استافورد:


استافورد از انواع قناری‌های نوظهور و ترکیبی از دو نژاد گلاستر و رد فکتور می‌باشد که اواخر دهه ۱۹۷۰ متولد شد. نام این پرنده کمیاب برگرفته از محل تولدش یعنی منطقه استافورد شایر انگلستان است. اندازه این قناری خوش‌رنگ ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر می‌باشد. قناری استافورد صدای زیبایی دارد و به‌منظور آوازخواندن پرورش‌یافته است. استافورد کاکل قرمزرنگی دارد و دارای پرهای ترکیبی به رنگ‌های سفید و قرمز است. از مشخصه‌های رفتاری این پرنده می‌توان به ترسو بودن او اشاره کرد. همچنین استافوردها قرارگرفتن در قفس را به پرواز آزادانه ترجیح می‌دهند. برای جلوگیری از استرس این قناری‌ها، بهتر است آن‌ها را با طوطی، مرغ عشق و سایر پرندگان تهاجمی در قفس مشترک قرار ندهید. استافورد شدیداً به حمام‌کردن منظم و هفتگی علاقه‌مند است.



13. قناری جنتلمن یورکشایر:


قناری یورکشایر، گونه توسعه‌یافته قناری لنکاوی است که در اواسط دهه ۱۸۰۰ به‌عنوان گونه جدیدی از انواع قناری‌ها شناخته شد. این قناری زیبا، طولی حدود ۱۵ سانتی‌متر دارد و دارای گردنی کوتاه و بدنی تپل است. پرهای یورکشایرها، ابریشمی و بسیار پرپشت به رنگ‌های سبز، دارچینی، زرد و سفید می‌باشند. این پرنده بسیار مهربان و دوست‌داشتنی است و با سردادن آواز، علاقه‌‌اش را به خانواده نشان می‌دهد. قناری یورکشایر به دلیل جثه بزرگ، اعتمادبه‌نفس بالا و سطح سلامتی خوبی که دارد به پرنده نگهبان و قناری جنتلمن نیز مشهور است. 

 

14. قناری بلژیکی فانتزی:


قناری بلژیکی فانتزی از قدیمی‌ترین قناری‌های موجود در جهان است که برای اولین‌بار در کشور بلژیک مشاهده شد. این نژاد محبوب، ظاهری موقر، گردنی بلند و بدنی باریک دارد و معمولاً با قوزی در پشت ظاهر می‌شود. قناری بلژیکی دارای بال‌هایی فشرده و دمی بلند و ظریف بوده و اندازه‌ای به طول ۱۷ سانتی‌متر دارد. پاهای قناری بلژیکی نسبت به انواع قناری‌ها، لاغرتر و بلندتر است و با پرهایی به رنگ سفید، زرد، سبز، خاکستری یا چندرنگی، جلوه می‌کند. معمولاً عمر این پرنده ۱۰ تا ۱۵ سال است و از نظر رفتاری، بسیار خونگرم، مهربان و ترسو می‌باشد. بنابراین برای حفظ امنیت و آرامش این پرنده، بهتر است که به‌تنهایی در قفس زندگی کند یا در کنار پرنده‌هایی مانند: قناری و فنچ قرار بگیرد. غذای قناری بلژیکی، دانه مخصوص قناری‌ها است. 



15. قناری مارمولک یا لیزارد:


 قناری زیبای لیزارد از انواع قناری‌های آوازخوان است با این تفاوت که همیشه و به‌طور مداوم آواز نمی‌خواند. قناری لیزارد که به نام مارمولک نیز معروف است، برای اولین‌بار در اوایل دهه ۱۷۰۰ توسط فرانسوی‌ها پرورش داده شد. این نژاد که در دهه ۱۹۰۰ به مرز انقراض رسیده بود با مراقبت‌های اصولی و ویژه از خطر انقراض دور شد. رنگ پرهای این پرنده، اغلب به رنگ‌های قهوه‌ای، سیاه، قرمز، آبی و زرد است. 

 

ویژگی خاص این قناری، خال‌های رنگی است که معمولاً تیره‌تر از رنگ پرهایش می‌باشد و همین دلیل کافی است تا این نژاد از قناری‌ها ظاهری شبیه مارمولک داشته باشد. باتوجه‌به نمونه‌های مشاهده‌ شده، قناری‌های نر خال‌های تیره‌تری روی پرها دارند و طول بدن آ‌ن‌ها به طور میانگین ۱۴ سانتی‌متر است.



سخن آخر:


قناری‌ها، پرندگانی کوچک و خوش‌صدایی هستند که با آواز دلنشین و تنوع نژادی بالا در سراسر جهان محبوبیت دارند. گونه‌های مختلف قناری در رنگ‌ها، اندازه‌ها و ویژگی‌های آوازی متفاوتی مشاهده می‌شوند که هر کدام زیبایی و جذابیت خاصی دارند. هر کدام از این نژادها، ویژگی‌های ظاهری و آوازی خاصی دارند و برای پرورش و نگهداری، نیازمند شرایط و مراقبت‌های مخصوصی هستند. انتخاب قناری مناسب تا حد زیادی به سلیقه و علایق فردی بستگی دارد. بنابراین اگر به دنبال پرنده‌ای با آواز دلنشین و ظاهری زیبا هستید، قناری می‌تواند انتخابی ایده‌آل برای شما باشد.
 

بیشتر بخوانید:

 

1. آشنایی با قناری و جفت گیری آن ها

 

2. علائم بیماری پرندگان

 

3. اهمیت آهن در رشد پرندگان

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش