۰

تخفیف‌های روزانه 👈

معرفی گربه نژاد چارتروکس


گربه‌ چارتروکس نژادی قدیمی، درونگرا و ساکت است که به واسطه چشمانی روشن به رنگ های زرد، نارنجی و آبی و موهای خاکستری رنگش، محبوبیت زیادی در بین علاقه مندان به گربه دارد. 

 

گربه‌های چارتروکس دارای بدنی قوی و پوششی ضخیم و ضدآب هستند و چشمان زرد و نارنجی‌رنگ آن‌ها دلیل تمایزشان از سایر نژادهای گربه می‌باشد. این گربه‌ها بسیار جذاب و آرام هستند و بیشتر اوقات در حال چرت‌زدن می‌باشند. چارتروکس‌ها مونسی عالی برای خانواده‌ها به‌خصوص کودکان هستند و علاقه زیادی به بودن کنار انسان‌ها و تماشای کار و فعالیت آن‌ها دارند. اگر قصد خرید گربه‌ نژاد چارتروکس را دارید در این مقاله از پت مال 24 با ما همراه باشید تا خصوصیات ظاهری و رفتاری این نژاد را بیشتر بشناسید:



تاریخچه و خاستگاه گربه چارتروکس:


گربه نژاد چارتروکس یکی از نژادهای قدیمی و مشهور گربه‌های خانگی است که ریشه‌ آن به کشور فرانسه برمی‌گردد. این نژاد به دلیل داشتن پوشش متراکم و خاکستری‌رنگ که در برابر آب مقاوم است، شناخته می‌شود. نخستین اشاره‌ها به این نژاد به قرون‌وسطی برمی‌گردد، زمانی که گربه‌های چارتروکس توسط راهبان صومعه‌های فرانسه پرورش داده می‌شدند. 

 

گربه‌های چارتروکس در گذشته به‌عنوان شکارچیان ماهر موش‌ها و محافظان انبارهای غذایی شهرت داشتند. در اوایل قرن بیستم، چارتروکس به‌عنوان نژادی مستقل و منحصر‌به‌فرد شناخته شد و اولین‌بار در نمایشگاه‌های گربه اروپا به نمایش درآمد. امروزه گربه‌های چارتروکس به دلیل طبیعت آرام، رفتار دوستانه و ظاهر جذابشان محبوبیت زیادی در بین علاقه‌مندان به گربه‌ها پیدا کرده‌اند.

 

ویژگی‌های ظاهری گربه چارتروکس:


شخصیت مطلوب و ظاهر خاص گربه‌های چارتروکس، آن‌ها را در بین محبوب‌ترین و جذاب‌ترین نژادهای گربه قرار داده است. مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری گربه‌های این نژاد به شرح زیر می‌باشند:

 

•     گربه‌ چارتروکس دارای بدنی متوسط تا بزرگ با ساختار عضلانی و قوی است.
•    چارتروکس‌ها موهایی نرم، براق و بلند به رنگ آبی سرد و خاکستری دارند.
•    سر و گردن گربه‌های این نژاد نسبت به سایر اعضای بدنشان کمی کوچک‌‌تر است. 
•    این گربه‌ها دارای صورتی با فرم مستطیلی و چشمانی بزرگ و گرد به رنگ آبی، زرد و نارنجی هستند.
•    اندازه دم گربه چارتروکس متوسط بوده و در ابتدا کمی ضخیم و پیچیده به سمت نوک دم او است.

 

نکته: 
گربه‌های چارتروکس ماده، حدود ۳ تا ۴ سال زمان احتیاج دارند تا به وزن 4 تا 5 کیلوگرم برسند و گربه‌های چارتروکس نر به دلیل این‌که دیرتر از ماده‌ها به بلوغ می‌رسند، ۴ تا ۵ سال طول می‌کشد تا به وزن ۵/۵ تا ۶ کیلوگرم ‌برسند.


 


ویژگی‌های رفتاری گربه چارتروکس:


چارتروکس‌ها، گربه‌هایی درون‌گرا، بسیار آرام و بی‌سروصدا هستند و اغلب مواقع به‌جای میومیو و سروصدا کردن، درخواستشان را در قالب رفتار از صاحبشان طلب می‌کنند. آن‌ها با تمام افراد خانواده ارتباط خوبی دارند اما معمولاً با یکی از افراد خانواده صمیمی‌تر از سایرین هستند. چارتروکس‌ها بر خلاف سایر گربه‌ها به مسافرت علاقه دارند و به‌سادگی و بدون ایجاد دردسر، می‌توان از تجربه سفر با این گربه لذت برد. همچنین این گربه‌ها دوست و هم‌بازی بی‌خطر و خوبی برای کودکان محسوب می‌شوند.

 

تغذیه گربه نژاد چاتروکس:


گربه چارتروکس به غذاهای خشک و مرطوب علاقه دارد اما میزان غذای مصرفی این نژاد نیز همانند سایر گربه‌ها باید بر اساس عواملی همچون: سن، شرایط جسمانی و سلامتی، متابولیسم بدن، میزان فعالیت و انرژی مصرفی گربه تعیین شود. پس ازآنکه مقدار مناسب غذا باتوجه‌به نیازهای جسمی گربه مشخص شد، می‌توان آن را در دو یا سه وعده در اختیارش قرار داد.



بهداشت گربه نژاد چارتروکس:


برای جلوگیری از ریزش و گره‌خوردن موها در این نژاد، شانه‌کردن هفتگی موها ضروری است. گربه‌ها با لیس زدن بدن، نقش اساسی را در حفظ نظافت شخصی‌شان ایفا می‌کنند اما حمام‌کردن آن‌ها با شامپوهای مخصوص گربه نیز از ضروریات حفظ سلامت و بهداشت گربه‌ها محسوب می‌شود. از نظافت‌های روزانه گربه چارتروکس، می‌توان به پاک‌کردن ترشحات چشمی با دستمالی مرطوب اشاره کرد. 

 

همچنین برای راحتی در راه‌رفتن گربه‌های چارتروکس، جلوگیری از صدمه به لوازم منزل و خطر احتمالی چنگ‌زدن افراد خانه، ناخن‌های این گربه‌ها باید به‌صورت هفتگی کوتاه شود. علاوه بر این، گوش‌های گربه‌های این نژاد نیز باید به‌صورت منظم کنترل و نظافت شوند و در صورت مشاهده هر گونه التهاب و قرمزی، باید سریعاً به دامپزشک مراجعه شود تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری گردد.



شرایط نگهداری گربه نژاد چارتروکس:


گربه چارتروکس به زندگی در محیط خانه علاقه‌مند است و برای انجام فعالیت جسمی و تخلیه انرژی به 30 دقیقه زمان در روز احتیاج دارد. برای بازی و فعالیت گربه‌های این نژاد، می‌توان از درخت و اسکرچر گربه استفاده کرد. گربه چارتروکس عاشق تعقیب و گریز و دنبال‌کردن است که این نوع بازی‌ها در کنار سرگرمی، ذهن گربه را نیز به چالش ‌کشیده و باعث شادی، نشاط و حفظ سلامتی او می‌گردد.

 

نکات آموزشی و تربیتی گربه چارتروکس:


هوش بالا و بازیگوشی، باعث می‌شود تا گربه چارتروکس همه چیز را با سرعت به حافظه‌اش بسپارد؛ به همین دلیل آموزش این گربه بسیار راحت است. آموزش گربه‌های این نژاد، نیازمند صبر و حوصله است و می‌توان با کمک ابزاری همچون کلیکر گربه، چیزهای زیادی را به آن‌ها آموزش داد. رفتارهای خشن مانند: فریاد و خشم و همچنین استفاده از تنبیه بدنی، کار آموزش به این گربه‌ها را سخت می‌کند و باعث ایجاد ترس در حیوان و بروز لجبازی و تنفر در او خواهد شد. بنابراین بهترین روش برای آموزش گربه‌های چارتروکس، صبر و ارائه تشویقی برای آموزش است.



تولیدمثل گربه نژاد چارتروکس:


بلوغ در گربه‌های چارتروکس بین 5 تا 6 ماهگی رخ می‌دهد و به رشد عضلانی و آماده‌سازی جنسی‌ می‌رسند. پس از فحل شدن و جفت‌گیری، حدود دو ماه (64 تا 70 روز) زمان بارداری گربه ماده می‌باشد. طول زمان بارداری و تعداد فرزندان را مشخصه‌های فردی و ژنتیکی گربه تعیین می‌کنند. دوران بارداری گربه باید تحت‌نظر دامپزشک و با تغذیه و مراقبت‌های ویژه در جهت حفظ سلامتی گربه و توله‌ها صورت بگیرد. نکته قابل‌توجه این است که بعضی از گربه‌های چارتروکس می‌توانند دو تا سه بار در سال و طی فصول مختلف باردار شوند.

 

بیماری‌های رایج گربه چارتروکس:


با وجود این‌که گربه‌های چارتروکس از قدرت بدنی بالایی برخوردارند اما احتمال ابتلای آن‌ها به برخی از بیماری‌ها در آن‌ها وجود دارد. در این بخش به بررسی مهم‌ترین بیماری‌های گربه‌های چارتروکس می‌پردازیم:

 

•    بیماری کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک:
مشخصه بیماری کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک در گربه‌ها، ضخیم‌شدن عضله قلب حیوان است که می‌تواند به‌صورت کلی یا جزئی رخ دهد. این موضوع می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد دریچه‌های قلب گربه شود و همچنین باعث تجمع خون و مایع در دهلیز چپ و گردش خون ریوی شود.

 

•    بیماری لوکساسیون کشکک:
لوکساسیون کشکک نوعی بیماری است که طی آن، کاسه زانو گربه چارتروکس از شیاری که در آن قرار دارد، خارج می‌شود. گربه‌ای که به این بیماری مبتلا می‌شود، هنگام راه‌رفتن و احساس درد، می‌لنگد و دیگر قادر به پریدن و بالارفتن از اشیا نیست. اگر درگیری گربه چارتروکس با بیماری لوکساسیون کشکک خفیف باشد، اغلب مواقع نیازی به درمان نخواهد داشت.

 

•    بیماری دندان و لثه:
اغلب گربه‌های چارتروکس بالای ۴ سال، دچار مشکلات دندانی می‌شوند که قابل‌پیشگیری و درمان است. می‌توان با مسواک‌زدن روزانه و جرم‌گیری دندان‌ها از بروز بیماری‌های دندان و التهاب لثه گربه‌ چارتروکس پیشگیری کرد. شایع‌ترین علامت بیماری دندانی این است که گربه غذا نخورد.



قیمت گربه نژاد چارتروکس:


برای خرید گربه چارتروکس، بهترین کار کمک‌گرفتن از دامپزشک و پرورش‌دهندگان معتبر گربه است. دامپزشک و پرورش‌دهنده باتوجه‌به عواملی همچون: سن، برنامه غذایی، تربیت، وضعیت سلامتی، سلامت والدین و… قیمت تقریبی گربه چارتروکس را تخمین می‌زنند. 



سخن آخر:


گربه چارتروکس شخصیتی درون‌گرا و آرام دارد و باتوجه‌به ویژگی‌های ظاهری خاص، زیبایی منحصربه‌فرد، رفتارهای تأییدشده و آموزش‌پذیری آسان، می‌تواند گزینه خوبی برای علاقه‌مندان به گربه باشد. این گربه‌ها همراه خوبی برای سفرهای خاطره‌انگیز صاحبانشان هستند و با درنظرگرفتن رعایت تغذیه و بهداشت، می‌توانند دوست ایده‌آلی برای خانواده‌ها و کودکان باشند.


بیشتر بخوانید:

 

1. آشنایی با گربه نژاد اورینتال
 

2. معرفی گربه نژاد جاپانیز بابتیل

 

3. آشنایی با گربه نژاد مانکس

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش